سردار جلالی تشریح کرد؛

ضرورت ابلاغ رسمی دستورالعمل رهبری برای آمادگی دفاعی/ چالش‌های آمریکا و عربستان سعودی/ موضوع هسته‌ای به انتخابات گره نخورد

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: بسیج باید در صحنه‌های انتخابات، اعلام حمایت از تیم هسته‌ای، ابراز موضع نسبت به لغزش احتمالی در مذاکرات و شناخت عرصه‌های منطقه‌ای، عراق و سوریه و یمن، موضوعات را دنبال کند.

به گزارش حوزه دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در همایش مشترک معاونین سازمان پدافند غیر عامل و فرماندهان بسیج دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها ضمن گرامیداشت ماه مبارک رجب و تبریک اعیاد این ماه اظهار داشت: مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان محترم ارتش جمهوری اسلامی ایران به چند جمله اشاره فرمودند؛ یکی اینکه در دفاع، ملت یکپارچگی دارد و هیچ چیزی بر آن تأثیر نمی‌گذارد و دیگر اینکه جمهوری اسلامی خود را آماده نگه می‌دارد و آمادگی خود را حفظ می‌کند.

وی افزود: همه دستگاه‌های جمهوری اسلامی از جمله وزارت دفاع و سازمان‌های ارتش، سپاه و دیگر دستگاه‌ها باید این موضوع را به عنوان یک دستور العمل رسمی شناخته و آمادگی‌ها را روز به روز افزایش دهند، این در واقع یک دستور العمل رسمی است که از سوی فرمانده معظم کل قوا به صورت عمومی به همۀ دستگاه‌ها، ارتش و سپاه خطاب و ابلاغ شده و در واقع چیزی که ایشان خواستند ارتقای آمادگی‌های دفاع ملی کشور در برابر تهدیدات به صورت عام است.

* ضرورت ابلاغ رسمی دستورالعمل مقام معظم رهبری 

سردار جلالی ادامه داد: در این جمع بیشتر بسیجیان حضور دارند و دستگاه‌ها که در واقع شاید یک لایه دیگر از خطاب مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع باشند. باید دید ضرورتی که مقام معظم رهبری ابلاغ رسمی فرمودند و جزء ویژگی‌های بسیج است، چیست؟ بسیج و بسیجی باید حضور همیشه آماده و به موقع در صحنه‌ها داشته باشد. یعنی اگر چنانچه حادثه‌ای اتفاق بیفتد یا تهدیدی شکل بگیرد و رهبر دستور آماده باش و فرمان دهند و فردی متوجه نشود، باید در بسیجی بودن آن فرد شک کرد.

* ویژگی بسیجی

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: بسیجی باید چند ویژگی داشته باشد؛ یکی اینکه گوش به فرمان رهبری باشد، این هنر نیست که بسیجی وقتی فرمان صادر شد بگوید چشم انجام می‌دهم، بلکه باید زمینه‌های تشخیص شرایط و صدور فرمان را بشناسد و خود را آماده کند؛ دوم این است که بسیج و بسیجی باید شرایط کشور و شرایط تهدید را بشناسد، چنانچه شرایط را نشناسد نمی‌تواند فرمان رهبری را انجام دهد، زیرا تشخیص نمی‌دهد این فرمان چقدر ضرورت و جدیت دارد.

وی افزود: امام راحل هم فرمودند که این مردم از مردم صدر اسلام بهتر هستند و در واقع یکی از ویژگی‌های بهتر بودن این مردم در واقع حضور بسیج و روحیه و تفکر بسیجی در مردم است.


* تحولات عمده در منطقه 

سردار جلالی اظهار داشت: گام اول این آمادگی، شناخت شرایط و اوضاع کشور است، علت چیست که رهبری فرمان آماده باش به صورت عمومی برای همه صادر کرده‌اند؟ این تحولات، تحولات مهم و شرایط خاصی در کشور است، باید در جمع‌های بسیج درباره آن بحث و صحبت شده و تحلیل و ابهام زدایی شود تا به تشخیص صریح برسیم.

وی درباره تحولات منطقه گفت: در منطقه شاهد یکسری تحولات هستیم، آمریکایی‌ها و رژیم اشغالگر قدس رویکردهایی جدید ایجاد کرده‌اند که ممکن است بر کشور تأثیر گذارد. آمریکایی‌ها می‌گویند هر جا که در دنیا اتفاقی بیفتد ما باید حضور نظامی پیدا کنیم و این موجب تحمیل هزینه‌های زیاد می‌شود (هر چند سعی می‌کنند با ائتلاف این هزینه‌ها را تقسیم کنند) اما این رویکرد یکی از دلایلی است که اوباما هم به آن اشاره می‌کند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور تصریح کرد: دومین نکته این است که در مناطقی که آمریکایی‌ها ورود می‌کنند، زمین‌گیر می‌شوند لذا یک مسئله دائمی برای آمریکا ایجاد می‌شود. 

سردار جلالی افزود: سومین دلیل اینکه درگیری‌ها و هزینه‌های سیاسی برای آن‌ها تولید می‌کند، بر اساس این دلایل نگاهشان این است که استراتژی حضور نظامی مستقیم در حل بحران‌های منطقه‌ای نداشته باشند، بلکه این رویکرد را به استراتژی جنگ نیابتی تغییر دهند. یعنی به‌جای اینکه خود در صحنه و چالش‌های امنیتی منطقه‌ای حضور پیدا کنند، سعی می‌کند که نوّابی انتخاب کرده و در منطقه هم‌پیمانی برای خود ایجاد کند تا هم‌پیمانان نقش آمریکا را در منطقه اعمال و دنبال کنند.

وی اظهار داشت: این رویکرد، رویکرد جدیدآمریکایی‌هاست و تلاش زیادی شد که هم در سوریه و هم در یمن اتفاق افتد، این تغییر رویکرد در منطقه اولاً ترتیبات و روابط بین کشورهای منطقه را تغییر داده، ثانیاً دشمنان جدید برای ما تعریف شده و مفاهیم جدیدی از تهدید را در پی خواهد داشت.

* جنگ نیابتی 

سردار جلالی ویژگی جنگ نیابتی را این‌گونه بیان کرد: آمریکایی‌ها می‌گویند در جنگ نیابتی 1- هم‌پیمانانمان را تقویت می‌کنیم. 2- سلاح و تجهیزاتشان را تأمین می‌کنیم. 3-  حمایت اطلاعاتی  4- کمک مستشاری نظامی، یعنی در طرح‌ریزی به آن‌ها کمک می‌کنیم (در جنگ یمن طرح‌های نظامی بیشتر اسرائیلی است) 5- حمایت سیاسی بین‌المللی از این جریان 6- ائتلاف نظامی تشکیل می‌دهیم.

وی درباره مناقشه با عربستان گفت: جبهه ضد صهیونیستی با عربستان در 3 حوزه جدی درگیر است؛ 1- حوزه جنگ با عربستان سعودی، حوزه دینی و ایدئولوژیکی است، دولت عربستان محوریت حرکت سلفی و تکفیری را در دنیا بر عهده دارد و تضعیف قدرت شیعه و انقلاب اسلامی جزء استراتژی جدی آن‌هاست. 2- درگیری ما با عربستان حوزه جنگ اقتصادی است که از پنج، شش ماه گذشته شروع شده، جنگ نفت و کاهش قیمت نفت، عربستان سعودی پذیرفته کاهش درآمد داشته باشد و با پایین آوردن قیمت نفت در بازار جهانی تلاش می‌کند که قدرت اقتصادی جمهوری اسلامی را تضعیف کند. 3- حوزه نظامی که رویکرد جدید عربستان است که با تغییر در مسئولین، استراتژی جدیدی را اتخاذ کند.

*چالش های عربستان سعودی 

سردار جلالی گفت: اینکه عربستان تلاش می‌کند که بتواند یک ائتلاف نظامی در منطقه با حمایت آمریکایی‌ها و دلارهای نفتی باد آورده تشکیل داده و مصری‌ها و پاکستانی‌ها را بیاورد یک حرکت جدید است، بالاخره این مسائل در منطقه در حال اتفاق افتادن است.

وی درباره چالش‌های عربستان تصریح کرد: عربستان سعودی در این زمینه با چالش‌هایی مواجه است: 1- ایدئولوژی آن‌ها سلفی و تکفیری است و خیلی از کشورهای اهل سنت آن را قبول ندارند. 2- اینکه ابزار نظامی و استراتژی را خودش ندارد، مثل نیروی زمینی و باید از بقیه کشورها از جمله مصر و پاکستان استفاده کند. 3- اینکه کادر حاکم بر عربستان تجربه جنگ و درگیری ندارد. 4- عربستان آسیب‌پذیری‌های بسیار گسترده  در حوزه سیاسی و زیرساخت‌های خود دارد.

* مدیریت و کنترل چالش‌ها

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: جبهه مقاومت سوریه، عراق و یمن به نوعی با عربستان درگیر هستند و لازم است در چارچوب خاص تعریف شده بتوانیم از قدرت بسیج مردمی کشورهای همسو استفاده کنیم؛ پس باید در سطح بین‌الملل و منطقه این 4 صحنه را مدیریت و کنترل کرد.

*افزایش تهدیدات منطقه‌ای

سردار جلالی اظهار داشت: پیروزی، شکست و یا عدم نتیجه در شرایط موجود بسیار برای آینده منطقه تعیین کننده است. اگر جبهه مقاومت نتواند این صحنه‌ها را مدیریت کند ممکن است این 3 کشور در اختیار عربستان قرار گیرد و نگاه تکفیری و سلفی‌گری بر آن‌ها حاکم شود و تهدیدات و ناپایداری منطقه کشور افزایش پیدا می‌کند.

*تهدیدات داخلی

وی افزود: در داخل کشور چند موضوع وجود دارد؛ اولین موضوع مذاکرات هسته‌ای است. در نقطه عطف حوزه هسته‌ای قرار گرفته‌ایم و تلاش می‌شود با استفاده از ابزار دیپلماسی، عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران حل و فصل شود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور تصریح کرد: مقام معظم رهبری به صراحت فرمودند که " ما در حوزه هسته‌ای مطمئن هستیم که راه حل، راه حل سیاسی و مذاکره است". متأسفانه دولت همه بحث‌های اقتصاد را به بحث‌های هسته‌ای مرتبط کرده و این موجب می‌شود وابستگی به انجام توافق افزایش یابد و این به‌ نفع ما نیست.

سردار جلالی گفت: مقام معظم رهبری چندین بار تأکید کردند که "حل مسائل اقتصادی کشور در نیویورک و لوزان و جاهای دیگر نیست بلکه در داخل کشور است". دولت محترم باید رویکردهای جایگزین داشته باشد برای اینکه اگر در موضوع هسته‌ای به توافق نرسیدیم، چه اقداماتی باید انجام گیرد.

*نتایج مذاکرات و منافع ملی

وی اظهار داشت: در حوزه هسته‌ای برابر با تدابیر مقام معظم رهبری نکته‌ای که باید رعایت شود این است که نباید مباحث هسته‌ای و نتایج مذاکرات را به جریانات سیاسی داخل کشور ربط داد، این کاملآ خلاف منافع ملّی است. نباید اجازه دهیم موضوع مذاکرات هسته‌ای وارد مسائل جناحی و گروهی شود.

*خطوط قرمز

سردار جلالی درباره خطوط قرمز مذاکرات گفت: مقام معظم رهبری به صراحت خطوط قرمز را مشخص کردند. 1- موضوع مذاکره فقط موضوع هسته‌ای است و نباید به مباحث امنیتی، دفاعی و موشکی وارد شود. 2- اینکه به بهانه ورود به مسائل هسته‌ای به حوزه‌های امنیتی و نظامی ورود پیدا نکنند، این جزء خطوط قرمز است و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم در حوزه‌های نظامی ورود کنند. 3- حفظ بخش تحقیق و توسعه حوزه هسته‌ای است که باید عناصر جدی آن حفظ شود، زیرا برای آن‌ها شهید داده‌ایم و 4- در این حوزه امکان برگشت‌پذیری است که مقام معظم رهبری به تیم مذاکره کننده گوشزد کرده‌اند.

*انتخابات پیش رو

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور درباره موضوعات داخلی اظهار داشت: نکته اساسی در موضوعات داخلی کشور موضوع انتخابات است که بنا به اهمیت آن، دشمنان سرمایه‌گذاری خاصی روی آن انجام می‌دهند. در واقع یک قرارگاه امنیتی برای برهم زدن صحنه امنیتی انتخابات در حال شکل‌گرفتن است که در این زمینه نیز باید قرارگاه تولید امنیت را ایجاد کرده و استراتژی‌ها و رویکرد دشمن را رصد و دنبال کنند.

* آمادگی جدی بسیج در انتخابات

وی گفت: از ضرورت‌های آمادگی جدی بسیج، آماده شدن برای انتخابات است که دارای دوبعد، یکی امنیت انتخابات و بُعد دیگر آن تولید زمینه حسن برگزاری انتخابات است. باید دقت کنیم که موضوع مباحث هسته‌ای به انتخابات گره نخورد.

*استفاده از بسیج به‌عنوان ظرفیت ملی

سردار جلالی درباره بیانات رهبری مبنی بر لزوم آمادگی تصریح کرد: باید تهدیدات را شناسایی و شرایط را تحلیل کنیم که این خود باعث ایجاد آمادگی می‌شود، اولین نکته آن این است که تهدیدات حوزه خود را شناسایی و نسبت به تحولات آن حساسیت داشته باشیم (تهدیدات، حوزه‌های مختلفی دارد) خصوصآً در بعد منطقه‌ای (حضور عربستان و ائتلاف منطقه‌ای ) و سایر ابعاد.

وی افزود: برای مثال در حوزه سایبری که یکی از حوزه‌های مهم بوده و بسیج باید در آن حضور داشته باشد، تحولات بسیار زیادی اتفاق می‌افتد و حوزه سایبری به حوزه جنگ جدید در حال تبدیل است. بسیج نمی‌تواند نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشد، باید از بسیج به عنوان یک ظرفیت ملی در پدافند سایبری استفاده کرد، پیشنهاد من این است که در بسیج کارگروه‌هایی تشکیل داده که به راه حل‌هایی برای دفاع و پدافند سایبری و مشارکت بسیج فکر کنند.

* شناخت تهدیدات جدید 

سردار جلالی در بحث شناخت تهدیدات جدید گفت: دو رویکرد به عنوان تهدیدات اساسی مطرح است؛ یکی تهدید نظامی و امنیتی ائتلاف با محوریت عربستان در منطقه علیه کشور، اگر این ائتلاف شکل بگیرد زیر ساخت‌های حیاتی، حساس و مهم کشور مورد تهدید واقع می‌شود و چون ایمن‌سازی، مصون‌سازی و پایدار سازی زیر ساخت‌ها زمان‌بر است و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند" پدافند غیر عامل یک موضوع مستمر و همیشگی است و ربطی به دور و نزدیک شدن تهدید ندارد"باید در راستای مقابله با تهدید با کمک بسیج زیرساخت‌ها را به لحاظ دسته‌بندی ارزیابی مجدد کنیم.

وی افزود: دوم اینکه بر اساس طبقه‌بندی و شناخت تهدید باید طرح‌های پدافند غیر عامل جدید برای هر حوزه شکل گرفته و یا طرح‌های قبلی مورد بازنگری قرار گیرد، لذا بسیج باید تهدیدشناس بوده و بداند که مثلاٌ در انرژی هسته‌ای بعد از توافق، تهدید چه خواهد بود؟

* تهدیدات دشمن‌محور و تکنولوژی‌پایه 

سردار جلالی با اشاره به اینکه تهدیدات، انسان‌ساخت، دشمن‌محور و تکنولوژی‌پایه هستند و جنس و ماهیتشان متغیر است، گفت: این‌گونه تهدیدات دو تکلیف برای ما ایجاد می‌کند، یکی اینکه باید تهدید را شناخته و مطالعه کنیم، تغییر ماهیت سرمایه را بشناسیم و طبقه بندی را رعایت کنیم و نکته دوم این است که وقتی تهدید تغییر کرد، ماهیت سرمایه نیز تغییر کرده و در واقع نوع تهدید هم عوض می‌شود لذا باید راه حل‌های مقابله یعنی پدافند غیر عامل در هر حوزه را متناسب با تغییر ماهیت سرمایه رویکرد جدید داشته باشیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور تصریح کرد: این موضوعات را باید بسیج به عنوان یک رویکرد جدی بشناسد و سومین نکته هوشیاری نسبت به فتنه‌ها است، بسیج باید نسبت به شناخت فتنه اقدام کرده و هوشیار باشد.

*حضور بسیج در صحنه های ملی و بین‌المللی

وی  در پایان خاطر نشان کرد: بسیج باید در صحنه‌های ملی و بین‌المللی حضور داشته باشد. در صحنه‌های ملی مثل انتخابات، اعلام حمایت از تیم هسته‌ای، ابراز موضع نسبت به لغزش احتمالی در مذاکرات هسته‌ای و در صحنه بین‌المللی شناخت عرصه‌های منطقه‌ای، عراق و سوریه و یمن است و بسیج باید این موضوعات را پیگیری و دنبال کند.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار