قلعه فورگ؛

قلعه ای تاریخی و دیدنی از دوره افشاریه

قلعه فورگ در روستای فورگ از توابع شهرستان درمیان می باشد.این قلعه در 5 کیلومتری درمیان و در شرق شهرستان بیرجند واقع شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ قلعه فورگ، اثری تاریخی و دیدنی از دوره افشاریه می باشد.قلعه فورگ در روستای فورگ از توابع شهرستان درمیان می باشد.این قلعه در 5 کیلومتری درمیان و در شرق شهرستان بیرجند واقع شده است.

وجود مناطق کوهستان زیاد باعث شده است که پای فرقه اسماعیلیه به این منطقه باز شود و برای دفاع ا زخود قلعه های مرتفع و مستحکمی در اکثر مناطق این شهرستان باقی بگذارند.

ساخت قلعه تاریخی فورگ در زمان نادر شاه افشار به وسیله میرزا بقا خان حاکم منطقه شروع شده و پس از او، پسرش میرزا رفیع خان ساختمان قلعه را به پایان رسانده است.

در زمان حکومت شوکت الملک به دستور او سپاهیانش به قلعه هجوم آوردند و حاکمم آن را دستگیر و قلعه را فتح کردند .. تاتریخ ساخت این قلعه در کتاب دیوان لامع یال 1160هجری قمری می باشد.

معین الوتابع قلعه را اینگونه توصیف کرده است: قلعه فورگ بر وری کوهی است و ا زآجر پخته ، دیوار و باروج آن را به طور محکم ساختند.پایه آن از سنگ چین است .قلعه فورگ بعد از قلعه الموت مهمترین مقر حضور اسماعیلیان به حساب می آمده و در این محل فدائیان مطلق را تحت تعلیم و آموزشهای مخصوص قرار می داده اند.

از نظر پیشینه تاریخی محوطه، ساخت قلعه فورگ در زمان نادر شاه افشار به وسیله میرزا بقا خان حاکم منطقه شروع شده و پس از وی پسرش  میرزا بقا خانساختمان قلعه را به اتمام رسانده است.

در زمان حکومت شوکت الملک به دستور وی سپاهیانش به قلعه هجوم برده، حاکم آن را دستگیر کرده و قلعه را فتح می نماید. تاریخ ساخت این قلعه در کتاب دیوان لامع ، نوشته عبد الکریم درمیانی سال ۱۱۶۰ هجری قمری ذکر شده است.

مولف کتاب عین التوابع ، قلعه را این گونه توصیف کرده است: قلعه فورگ در روی کوهی است که از آجر پخته، دیوار و باروج آن را به طور محکم ساخته اند و پایه آن را سنگ چین نموده‌اند و دو شیر در اطراف خود داشته با دو خاکریز که قطر هر یک پنج در پنج است.

فضای داخلی قلعه از شرق به غرب شامل 3 قسمت می باشد . قسمت اول محل زندگی نیروهای خدماتی و محل نگهداری احشام بوده است.

قسمت دوم محل زندگی نظامیان و نگهبانان و قسمت سوم که مهمترین قسمت قلعه است محل زندگی حاکم و اطرافیانش است.قلعه داری 18 برج بوده ولی اکنون تعدادی از آنها باقی مانده است.

مصالح به کار رفته در ساخت قلعه سنگ ، آجر و خشت می باشد.در بلندای حصار و برج ها، سازه های کنگره داری وجود دارد و منافذی برای دیده بانی و دفاع بر روی آن دیده می شود .این قلعه چندیدن بار بازسازی شده است.

زیبایی و جذابیت منحصر به فرد این قلعه، سالیانه و به خصوص در روزهای تعطیل گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور به خود جلب کرده است.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.