تندر 90 یا جک j5 /

انتخاب در بازار اتوماتیک ها

این روزها بازار ایران به سمت و سویی رفته که به کلی سلیقه مردم عوض شده است سال ها پیش مردم بیشتر ترجیح می دادند خودرویی با گیربکس منوال یا دستی خریداری کنند.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران؛در گذشته مردم براین عقیده بودند که لذت تعویض دنده دستی چیز دیگریست  اما این روزها شاهد تمایل مردم برای خرید خودروهای اتوماتیک هستیم به گونه ای که خودروهای اتوماتیک در بازار با اقبالی باور نکردنی همراه هستند.

در این گزارش قصد داریم تا به بررسی دو خودروی پر طرفدار بازار ایران بپردازیم.

از خودروی قدیمی تر بازار ایران شروع می کنیم تندر 90که با حرف و حدیث های فراوانی راهی بازار ایران شد از 8تا 10 میلیون و 500هزار تومان قیمت خورد،روزی قرار بود جایگزین پیکان و برای قشر ضعیف جامعه تولید شود اما دیری نپایید که قیمت آن به 20میلیون تومان و در حال حاضر نیز به حدود40میلیون تومان رسیده استنمونه های کم آپشن و به اصطلاح تیپ E0،E1آن دیگر تولید نمی شود.تا به این ترتیب دست قشر ضعیف جامعه حتی به مدل های ارزان قیمت این خودرو نیز نرسد.


انتخاب در بازار اتوماتیک ها

تندر 90 اتوماتیک توسط شرکت ایران خودر روانه بازار می شود.گیربکس چهار سرعته تیپ ترونیک که عملکرد خوبی دارد به همراه موتور  1.6لیتری 105اسب بخاری تندر 90،ترکیب خوبی را به وجود آورده است تندر 90با قیمتی در حدود 47میلون تومان به بازار عرضه می شود که البته به دلیل عرضه کم این خودرو در بازار قیمتی به مراتب بالاتر را به خود گرفته است.

تندر 90یک خودروی با کیفت و البته پر طرفدار است این خودرو از دیگر محصولات تولید داخل قابل اطمینان تر است اما طراحی زیبایی ندارد و کیفیت مواد به کار رفته درون کابین نیز پایین است .

این در حالیست که زیر بندی خودرو برای بازار ایران و البته خیابان های ناهموار ایران طراحی شده است از اینرو استهکام بالایی دارد.از آنجایی که خودروهای فرانسوی به دلیل طراحی پیچیده از استهلاک بالایی برخودارند تندر 90نیز از این قائده مستثنی نبوده و ایراداتی دارد.

یکی از بزرگترین ایرادات این خودرو به گیربکس آن باز می گردد به گونه ای که واسکازین گیربکس درون گردگیر پلس قرار دارد این گردگیر که البته کوچک هم نیست در حیقیقت در این خودرو نقش کاسه نمد گیربکس را بازی می کند گردگیر پلس که با محیط بیرون در ارتباط است بعد از مدتی سوراخ شده و و اسکازین گیربکس از آن خارج می شود که با خالی شدن واسکازین باید به فکر یک هزینه سنگین باشید چراکه دنده های گیربکس خورد می شود.

این خودرو دور فرمان کمی دارد از اینرو در مکان های باریک باید با سختی زیاد خودرو را سرو ته کرد ضمن اینکه علی رغم داشتن فرمان هیدرولیک فرمان نرم نبوده و سفت تر از خودروهایی چون ریو است.

اما یکی دیگر ازایرادات این خودرو دیاق سپر آن است دیاق سپری که استهکام بالایی دارد اما به جای پیچ و مهره به شاسی خودرو جوش شده است.این امر موجب می شود تا برای تعمیر یا تعویض دیاق سپر بعد از تصادف مجبور شوید تا نقاط جوش را از بین ببرید .

در سوی دیگر یک خودروی چینی قرار دارد چه کسی فکرش را می کرد که روزی چینی ها در بازار ایران محبوب باشند حتی محبوب تر از فرانسوی ها،چند صباحی است که این اتفاق افتاده است.جک j5تمامی معادلات را به هم زده است.خودرویی که با چهره ای زیبا و البته امکانات بالا و کیفیت مناسب توانسته بیش از هر خودرویی در خیابان های شهر خودنمایی کند.این خودرو توسط کرمان موتور روانه بازار می شود.

 j5 از موتور 1.8لیتری و 140اسب بخاری بهره می برد انتقال قدرت در این خودر از طریق گیربکس 4سرعته تیپ ترونیک میتسوبیشی انجام می گیرد این چینی پر طرفدار در حدود 58میلیون تومان قیمت دارد و بر خلاف تندر طراحی بیرونی و کابین خوبی دارد وکیفیت مواد به کار رفته درون کابین نیز قابل قبول است.

اما این خودرو نیز ایراداتی دارد که درادامه به ان می پردازیم.
 j5 از موتور و گیربکس میتسوبیشی بهره می برد اما این موتور و گیربکس عملکردی سریع نداشته و کند رفتار می کنند به گونه ای که تعویض دنده ها با تاخیر انجام می گیرد و نمی توان انتظار شتاب و سرعت زیادی از این خودرو داشت.فرمان خودرو نرم بوده و صندلی ها نیز راحت هستند.

هنگامی که خودرو روشن می شود وبه اصطلاح هنوز گرم نشده و سرد است ترمز عملکرد خوبی ندارد.در هنگام عبور از پیچ ها جک استواری زیادی از خود به نمایش می گذارد. مصرف سوخت این خودرو کمی بالاتر از میزان درج شده در کاتالوگ است.

این نکته را باید یاد آور شده که تندر 90علی رغم داشتن موتوری ضعیف تر نسبت به j5 از شتاب گیری بهتری برخودار است به خصوص اینکه مصرف سوخت کمتری نیز دارد اما  جک از طراحی بهتر و امکانات بیشتری نسبت به تندر 90سود می برد ودر عبوراز مسیرهای پر پیچ و خم با سرعت بالا نیز عملکرد بهتری  دارد.هر دو خودرو در بازار با اقبال خوبی همراه بوده و با قیمتی بالاتر از قیمت کارخانه خرید و فروش می شوند.

گزارش از عمادالدین جعفری
 

برچسب ها: تندر ، اتومات ، بازار ، خرید ، جایگزین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار