بجنورد؛

سوء استفاده از نرم افزارهای تلفن همراه زمینه ساز جرائم سایبری

24 درصد جرایم سایبری در خراسان شمالی به استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد،هرروز تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی بیشتر می‌شود و شبکه‌های ارسال پیام بیش از پیش جای خود را در بین اپلیکیشن‌های تلفن‌های هوشمند باز می‌کنند تا آنجا که برخی معیارشان برای خرید یک تلفن همراه این است که شرکت پشتیبانی کننده آن برند، از همان ابتدا برنامه‌های ارسال پیام را در تلفن همراه نصب کرده باشد.

هزینه ارزان شبکه های اجتماعی

بنا بر این گزارش،برخی کاربران معتقدند هزینه ارزان استفاده از این فناوریها باعث می شود تا گوشی های مجهز به این شبکه ها را انتخاب کنند.

اما با همه این مزایا و به اصطلاح به روز بودن این نرم افزارها ورود بی محابای تکنولوژی بدون نهادینه کردن فرهنگ استفاده از آن باعث شده تا 95 درصد جرایم سایبری در کشور به سواستفاده از این فضاها اختصاص پیدا کند.

نداشتن شناخت عاملی برای افتادن به دام شبکه های اجتماعی

لطیفی جامعه شناس می گوید:این نرم افزارها نوین و قابل دسترس و ارزان هستندو اگر آنها را نشناسیم تونل هایی می شود برای ورود به زمان های غیرقابل دسترس که انتهای این دالان ها به فضاهای نامطلوب ختم می شود.

قرایی جانشین فرماندهی انتظامی خراسان شمالی نیز در این خصوص می گوید:از سال گذشته تا کنون 25 پرونده در این زمینه در استان تشکیل شده شده است که شاکیان خصوصی زیادی داشته است.

البته این نکته را نباید نادیده گرفت شبکه های اجتماعی مزیت ها و کاربردهای فراوانی دارند که اغلب کاربران با چند کارایی آن اشنایی دارند که نداشتن آگاهی از کاربردهای این فناوریها دردسرهای زیادی را برای کاربران ایجاد کرده است.

بسیاری از صاحبنظران حوزه اجتماعی و فناوری راه کارهای متفاوت برای برای پیشگیری از آسیب های ناشی از آن ارائه می کنند.

فیلتیرینگ یکی از راه کارهای کاربردی برای جلوگیری

ثروتی کارشناس فناوری در این خصوص می گوید:فیلتیرینگ یکی از راه کارهای کاربردی در این خصوص است که خیلی کارآمد نیست و فرهنگ سازی نقش به سزایی در این امر دارد.

اما چقدر می‌توان اطمینان داشت که مکالمات از طریق شبکه اجتماعی توسط شخص سوم قابل دسترسی نیست یا عکس‌های خصوصی که رد و بدل می‌شوند تنها در دستگاه تلفن شما و شخص گیرنده ذخیره خواهد شد؟

با گذشت زمان و ورود هرچه بیشتر اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی به برنامه زندگی روزمره افراد، مسائل مربوط به امنیت هم بیش از پیش مطرح می‌شود و گاهی در غالب پیامک‌هایی در همین شبکه‌ها گفته می‌شود که مثلا برخی از این شبکه‌ها همچون وایبر در اختیار آژانس‌های اطلاعاتی کشورهای بیگانه بوده و چک می‌شوند.

اما بهتره به خاطر داشته باشیم شبکه های اجتماعی روز به روز در حال تنوع و گسترش هستند و شاید بهترین راه کار واکسینه شدن کاربران افزایش شناخت و آگاهی از کاربردهای متنوع فناوری و همچنین فرهنگ سازی در حوزه متولیان امور اجتماعی قبل از ورود این فناوریها به بازار باشد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.