دیپلماسی عمومی یکی از معیارهای دیپلماتیک است؛

خواب زمستانی در وبگاه سفارتخانه های ایرانی

دیپلماسی عمومی یکی از معیارهای دیپلماتیک است که میتواند در بالا بردن قدرت چانه زنی نقش به سزایی داشته باشد اما متاسفانه وب سایت های رسمی سفارتخانه های ایران در کشورهای مختلف همواره در خواب زمستانی به سر می برند.

به گزارش سرویس فضای مجازی باشگاه خبرنگاران، دموكراسی دیجیتالی (Digital Democracy) امروزه به عنوان یك مفهوم جدید در عرصه جامعه اطلاعاتی (information society) در هزاره سوم، پدیدار شده است.

سایبر دموكراسی ابزار ممتازی در جهت معرفی ظرفیت ها و پتانسیل مولفه های دموكراسی یك كشور است که امروزه با شاهراه جهانی اطلاع رسانی اینترنت، این امر به وضوح قابل درك است.

 یكی از شاخص های عمده و اثربخش در گسترش دموكراسی دیجیتالی، سایت های رسمی دولت ها در اینترنت است.

یکی از این سایت ها ، پرتال وزارت امور خارجه می باشد که نه تنها بازوی دیپلماسی ایران در کشورهای هدف محسوب می شود، بلکه به سرویس دهی و خدمات به هموطنان خارج از کشور نیز می پردازد.

دیپلماسی عمومی در سایه بیکاری پرتال نمایندگی های ایران

این وزارتخانه با داشتن بازوهای عملیاتی در دیگر کشورهای جهان در قالب سفارت و کنسولگری می تواند بالا ترین نقش را برای توزیع و تبیین پیام انقلاب به جوانان اروپایی و آمریکایی در راستای شناخت حقیقی اسلام ایفا کند.

اما متاسفانه برخی از پرتال های نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، مدتی است که به روز نشده و حتی با مطالعه آخرین اخبار متوجه می شویم که تاریخ این خبرها برای سال گذشته می باشند.

دیپلماسی عمومی در سایه بیکاری پرتال نمایندگی های ایران

تصاویر به خوبی بیانگر عدم هماهنگی در استفاده از موقعیت های فضای مجازی در حوزه دیپلماسی عمومی است.

درست در شرایطی که کشورهای غربی مانند آمریکا و حتی رژیم صهیونیستی با ایجاد سفارت خانه های مجازی سعی در نقش آفرینی در حوزه دیپلماسی عمومی دارند، وزارت امور خارجه از بدیهی ترین ابزار اطلاع رسانی خود در سایر کشورها استفاده نمی کند.

دیپلماسی عمومی در سایه بیکاری پرتال نمایندگی های ایران

قطعا این عدم بهره گیری از حوزه دیپلماسی عمومی و دوری از ابتدایی ترین ابزار اطلاع رسانی از سوی وزارت خارجه را نمی توان با هیچ یک از پروتکل های دیپلماتیک توجیه نمود، زیرا امروز بیشتر کشورهای جهان به اهمیت این حوزه پی برده و با استفاده از امکانات مختلف از قبیل شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، مخاطبان خود را هدف قرار می دهند.

دیپلماسی عمومی در سایه بیکاری پرتال نمایندگی های ایران

حال باید دید وزارت خارجه تا چه زمانی قرار است میدان دیپلماسی عمومی را به دیگر کشورها و برخی موارد به دشمنان واگذار کند.


گزارش : قلی زاده

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار