حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان علوم قضایی:

مسائل سیاسی و جناحی را در کار قضاوت وارد نکنیم/ هیچ منافاتی بین استقلال قاضی و مشورت وجود ندارد

معاون اول دستگاه قضا گفت: این که قاضی از مسائل سیاسی و اجتماعی روز اطلاع داشته باشد، ضروری است اما باید تلاش کنیم که مسائل سیاسی، جناحی و گروهی را در کار قضاوت دخالت ندهیم.

مسائل سیاسی و جناحی را در کار قضاوت وارد نکنیم/ هیچ منافاتی بین استقلال قاضی و مشورت وجود ندارد

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای با حضور در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم قضایی که عصر امروز در این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: صرف این که یک رأی بدهیم، وظیفه ما تمام نمی‌شود بلکه قاضی باید بتواند با نحوه رفتار و گفتار مجرم را هدایت کند تا اتهامش را تکرار نکند و این یک وظیفه الهی، اسلامی و انقلابی است.

وی با بیان این که باید بین متهم و خانواده‌اش فرق بگذاریم، تصریح کرد: اگر یک فردی جنایت و جرم بزرگی مرتکب شد ما نمی‌توانیم با نگاه بدبینانه خانواده وی را هم با همان چوب برانیم.چرا که فرق یک قاضی در یک نظام اسلامی با نظام غیراسلامی این است که یک وظیفه مضاعف دیگری نیز دارد و نمی‌تواند نسبت به خود متهم و خانواده وی بی‌تفاوت باشد.

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای افزود: شیطان در همه جا کمین می‌کند اما در امر قضا کمین‌گاه‌های بیشتر و دقیق‌تری دارد بنابراین باید بدانیم که شیطان قدم به قدم می‌فریبد و باید در قدم‌های اول توجه زیادی داشته باشیم.

معاون اول دستگاه قضا اظهار داشت: این که قاضی از مسائل سیاسی و اجتماعی روز برخوردار شود، لازم است و ما نمی‌توانیم نسبت به موضوعات زمان بی‌اطلاع باشیم اطلاع از موضوعات سیاسی ضرورت دارد اما تلاش کنیم که مسائل سیاسی، جناحی و گروهی را در کار قضاوت دخالت ندهیم.

وی ادامه داد: برای این که در این زمینه موفق شویم و بتوانیم قضاوت به حق کنیم باید با اهل خبره یعنی کسانی که اهل نظر و خیرخواه باشند یعنی همان طور که در اسلام سفارش شده مشورت کنیم و در نظر داشته باشیم که هیچ منافاتی بین مستقل بودن قاضی و مشورت وجود ندارد و این امر در بسیاری از مسائل لازم است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: آموزش و فراگیری شما باید مستمر باشد و تا زمان پایان زمان خدمت قضایی‌تان ادامه یابد و ما برای این که قضاوت به حق داشته باشیم باید موازین را خوب فرابگیریم بنابراین برای تسلط بر موازین نیاز به آموزش مستمر داریم.

معاون اول دستگاه قضا ادامه داد:‌ اگر آموزش‌ها کافی نباشد امکان دارد در بجا آوردن حق کم بیاوریم اما از طرفی علاوه بر علم باید به آداب قضایی نیز آشنا باشیم چرا که شرط دوم قضاوت به حق رعایت آداب قضایی است.

وی تصریح کرد: امروز یکی از رنج‌هایی که می‌بریم این است که نتوانستیم خود را به اخلاق قضایی اسلام آراسته کنیم لذا خیلی از اوقات ممکن است با وجود این که کتاب قانون را خوب می‌دانیم اما محتوایی که از اسلام و قضای اسلامی بیان می‌کنیم درست نباشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای تأکید کرد: یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران تحقق عدالت است و ما با تحقق آن می‌توانیم در برابر شهدا سربلند باشیم.

معاون اول دستگاه قضا با بیان این که رسیدگی و قضاوت در جمهوری اسلامی ایران دومرحله‌ای است،‌ افزود: یک بخش از این رسیدگی در دادسرا و یک بخش در دادگاه انجام می‌شود و هر دو بخش مهم است و یک مرحله مهم از پرونده‌های کیفری ما در دادسرا تنظیم می‌شود و اگر دادسرا بتواند موضوع را به خوبی دنبال کند و در جهت کشف جرایم گام بردارد، بسیاری از امور درست پیش می‌رود چرا که زیربنا و شالوده پرونده‌ها در دادسرا شکل می‌گیرد.

وی بیان کرد: چرا باید پرونده‌ای 10 تا 12 عنوان مجرمانه‌اش توسط بازپرس محرز شود اما دادگاه 10 اتهام را نپذیرد، بنابراین طبیعی است که یک جای کار اشکال دارد و باید دید اشکال در تنظیم کیفرخواست است یا رسیدگی دادگاه.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای افزود: دادسرا مرحله‌ای از مراحل قضای اسلامی است و مردم نیز آن را با دادگاه تفکیک نمی‌کنند و می‌گویند دادسرا جزئی از قضای اسلام و نظام جمهوری اسلامی است.

معاون اول دستگاه قضا در پایان خاطرنشان کرد: مراجعه مستمر به منابع، قوانین و ضوابط و رعایت آداب قضایی و استمداد از پروردگار ما را به امر قضای به حق سوق می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار