استفاده از اشعه ايكس در بررسي سفالهاي زرين‌فام شوش و نيشابور

پژوهش بررسی کاربرد رادیوگرافی اشعه ایکس در بررسی آثار تاریخی با همکاری پژوهشگران پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

به گزارش حوزه میراث باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فرشته رحیمی کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی امروز دوشنبه 21 اردیبهشت ماه با اعلام این خبر خاطر نشان ساخت که این پژوهش درمرحله نخست به بررسی سفال های زرین فام پرداخت.

او تصریح کرد: راديوگرافي اشعه ايكس يكي از روشهاي دستگاهي غير تخريبي در بررسي ساختار از نظر آسيب‌شناسي، تعيين روشهاي ساخت و شكل‌دهي و بافت آثار سفالين، فلزي، نسخ خطي، نقاشي و ساير آثار است.

این کارشناس بر ضرورت انجام  اين آزمايشات بصورت كاربردي بر روي مجموعه‌ آثار مختلف تأکید کرد و گفت: در اين طرح به بررسی شیوه ساخت و شکل دهی، تشخیص مواد افزودنی ( شامل تمام مواد اضافه شده به خاک رس و تمپر) و بررسی امکان تشخیص لایه فلزی ایجاد شده بر روی لعاب زرین فام تعدادي از سفالهاي زرين فام شوش و نيشابور با استفاده از آزمایشات رادیوگرافی اشعه ایکس پرداخته شد.

رحیمی اظهار داشت: با توجه به شيوه ساخت سفالهاي زرين‌فام و تشكيل لايه فلزي در سطح این لعابها و به علت داشتن دانسيته بالا و جذب مناسب پرتو ايكس فلزات، مي‌توان از اين روش در بررسي شيوه‌هاي تزئين سفالهاي زرين فام استفاده کرد. 

این کارشناس حفاظت و مرمت آثار تاریخی خاطر نشان ساخت که پرتونگاری به عنوان یک روش غیر تخریبی، کم هزینه و سریع در بررسی آثار تاریخی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اطلاعات گستره ای را در اختیار پژوهشگران قرار می دهد تا بتوانند در کنار روشهای دیگر به مطالعه و بررسی آثار تاریخی بپردازند.

این پژوهش با همکاری فرح سادات مدنی و فرشته رحیمی پژوهشگران پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.