در نشست مطبوعاتی وزرای خارجه ایران و آفریقای جنوبی مطرح شد؛

ظریف: باید از اظهارات و اقداماتی که هیچ‌گاه در مذاکرات مطرح نبوده، اجتناب شود/ ماشابانه: ایران باید از فرصت رهبری خودش در منطقه برای رفع بحران ها استفاده کند

نشست مشترک وزرای خارجه ایران و آفریقا برگزار شد و دو طرف به توافقات خوبی دست یافتند.

ظریف: ایران و آفریقای جنوبی تاریخ مشترکی برای مبارزه دارند/ ماشابانه: از گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران حمایت می‌کنیمبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی مشترک با  "ماشابانه"  همتای آفریقایی خود، حضور یافت.

ماشابانه: از گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران حمایت می‌کنیم

وزیر خارجه آفریقا که بـرای شرکت در کمیسیون مشتـرک دو کشور در تهران بـه‌سر می‌برد، ضمن حمایت از گفت‌وگوهای ایران و 1+5 در این نشست خبری اظهارداشت: ایران فرصت و ظرفیت بالایی دارد و در سال‌های گذشته در مبارزاتی که در خصوص آزادی بود، ایران همواره از ما حمایت کرده است و در مورد مسئله آپارتاید به ما کمک کرده و علی رغم مخالفت‌ها، ما همکاری می‌کنیم.  
 
وی در ادامه افزود: آفریقای جنوبی و ایران توانستند یک روابط دوجانبه و دیپلماتیک در طی ۲۱ سال گذشته داشته باشند.  
 
وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی با اشاره به اینکه این سفر‌ها القاء کننده این است که در آینده می‌توان هیئت قوی تری به ایران سفر کند و این برای اولین بار است که ۵ مقام عالی رتبه آفریقای جنوبی که از اعضای پارلمان هستند، همراه ما در این سفر حضور دارند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را در جهت اعزام هیات تجاری اعلام کرده و دو کشور در خصوص امور زنان و خانواده، صنایع دستی وگردشکری، همکاری در بخش تبادل اطلاعات در زیر ساخت‌ها و بازسازی واگن‌ها توافق کردند.

ماشابانه در ادامه افزود: دو کشور همچنین در حوزه‌های خام، گاز طبیعی، تسهیل سرمایه گذاری کمک به دانش فنی پالایشگاه‌ها توافق کردند.

وزیر خارجه آفریقا تصریح کرد: از طریق وزیر خارجه ایران به این کشور دعوت شدیم و امروز کمیسیون بسیار خوبی داشتیم که  باعث افتخار من است.

وی ادامه داد: ایران علی رقم کودتاها و مخالفت‌ها همواره از ما حمایت کرد و این اولین بار بود که یک هیت 60 نفره از تجار و اعضای پارلمان آفریقا به این کشور سفر کردند.

ماشابانه تاکید کرد: سفر ما به قصد توسعه و تقویت روابط سیاسی دو طرف صورت گرفته است و ما متعهد به از بین بردن فقر در آفریقای جنوبی هستم.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی افزود: ما زبان تهدید علیه ایران و تحريم‌ها را نفی می‌کنیم و تاکید داریم که تقویت روابط تجاری بین دو کشور یک اولویت حساب می‌شود.

وی ادامه داد: همواره موضع ما این بوده که از کشورهایی که به حکومت قانون و مردم سالار احترام می‌گذارند، باید مجاز به استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای باشند.

ماشابانه در ادامه با اشاره به حملات عربستان سعودی به یمن، اظهارداشت: ما معتقد به پایان حملات به یمن هستیم و باید یک گفت‌وگوی یمنی ایجاد شود.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی تصریح کرد: آفریقای جنوبی از نقش سازنده ایران در سازمان‌های بین‌الملل حمایت می‌کند و راه حل موضوع هسته‌ای ایران می‌تواند به کاهش تنش‌ها در منطقه کمک کند.

وی با اشاره به اینکه سابقه همکاری با ایران به خیلی پیش‌تر بر می‌گردد، افزود: در این نشست‌ها که به میزبانی ایران انجام شد، بحث‌هایی در مورد خاورمیانه و آفریقا داشتیم و در مورد تحولات منطقه ما معتقد به راه حل‌های صلح آمیز هستیم و مداخله نظامی نمی‌تواند به حل این بحران‌ها کمک کند و ما به عنوان اتحادیه آفریقا در رابطه با مشکل لیبی حمایت می‌کنیم.  
 
وزیر خارجه آفریقای جنوبی تاکید کرد: ما به صحبت‌های شورای امنیت اهمیت نمی‌دهیم، زیرا یک چیز می‌گوید و چیز دیگری انجام می‌دهد.  
 
ماشابانه با بیان اینکه لیبی در وضعیت بحرانی قرار دارد، اظهار داشت: مداخلات نظامی نمی‌تواند به حل این بحران‌ها کمک کند. بمباران و مداخله نظامی در یمن باید متوقف شود و یک راه حل سیاسی برای این موضوع در نظر گرفته شود.  
 
وی تصریح کرد: روابط ایران و آفریقای جنوبی می‌تواند در حد بالاتری قرار گیرد و می‌توان تعهدی ایجاد کرد که در تمام حوزه‌هایی که روی آن‌ها صحبت شده به اجرا درآید.  
 
ماشابانه با اشاره به اینکه در بخش بهداشت، معدن، کشاورزی، علوم و فناوری و انرژی بحث‌هایی صورت گرفته، گفت: ما معتقد هستیم باید فقر از بین برود تا از طریق مشارکت‌های اقتصادی به این هدف دست یابیم و خرسند هستیم که روابط با جمهوری اسلامی ایران در آینده خواهیم داشت.  
 
وزیر خارجه آفریقا اظهارداشت: آفریقای جنوبی معتقد است تحریم‌هایی که علیه کشور‌ها اعمال می‌شود، ناعادلانه و ظالمانه است و تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شده است.  
 
وی با تاکید بر اینکه تقویت روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و آفریقای جنوبی از اهمیت برخوردار است، گفت: از طریق کانال‌ها و مکانیزم‌هایی راه تجاری دو کشور را به یکدیگر متصل می‌کنیم.  
 
ماشابانه با بیان اینکه کشور‌ها استفاده صلح آمیز هسته‌ای حق مسلم آنهاست، افزود: با توجه به اینکه کشور‌ها عضو ان پی تی هستند، نمی‌توان آن‌ها را از حقشان محروم کرد.

وزیر خارجه آفریقا تاکید کرد: ایران نقش کلیدی در ایجاد صلح و ثبات و رفع چالش های منطقه دارد و ایران باید از فرصت های رهبری خود در منطقه استفاده کند.

ظریف: ایران و آفریقای جنوبی تاریخ مشترکی برای مبارزه دارند


در ادامه این نشست خبری"محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی خود با همتای آفریقای جنوبی اظهارداشت: ایران و آفریقای جنوبی تاریخ مشترکی برای مبارزه دارند و ایران همواره به دوران مبارزه آفریقای جنوبی در خصوص آپارتاید چشم داشته است.  
 
وی در ادامه افزود: ایران برای مبارزه ملی آفریقای جنوبی و فائق آمدن آن‌ها توجه داشته و برای مردم ایران ماندلا به عنوان رهبری که باید تمجید شود، شناخته شده است.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه اگر دولت آمریکا بخواهد رعایت احترام به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران مذاکرات را ادامه دهد، وظیفه هماهنگی و رفع مشکلات داخلی آمریکا به ما ارتباطی ندارد و ما وارد این موضوعات نمی‌شویم، افزود: آنچه که اهمیت دارد این است که دولت آمریکا مسئول اجرای تعهدات است.  
 
وی تاکید کرد: باید حقوق مردم ایران رعایت شود و از اظهارات و اقداماتی که هیچ‌گاه در مذاکرات مطرح نبوده، اجتناب شود اما توسط گروه‌های سیاسی این موضوعات مطرح شده و با امتناع از این اقدامات باید مسیری را که به نفع همه است، هموار کرد و بهانه‌ها را برای ایجاد ایران هراسی از میان برداشت.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه ایران در پیگیری این توافق بسیار جدی خواهد بود بیان کرد: هدف از مذاکره حل یک مشکل در منطقه است و همچنین رفع بهانه‌ای است که برای بعضی‌ها ایجاد کرده است.  
 
وی با بیان اینکه متاسفانه سیاست‌های ایالات متحده علیه ایران و مردم در طول چندین دهه گذشته و دخالت در امور ایران از طریق یک کودتا شروع شده است، تصریح کرد: بی‌اعتمادی شدیدی بین مردم ایران نسبت به آمریکا شکل گرفته و اگر ایالات متحده مذاکرات را با جدیت پیش ببرد، شاید در این بی‌اعتمادی تردید ایجاد کند.

ظریف اظهارداشت: ایران از ابتدای بحران یمن به صراحت اعلام کرده که موضوع یمن راه حل نظامی ندارد و فقط باید گفت‌وگوهای سیاسی انجام شود و حملات هوایی جز کشتار مردم بیگناه نتیجه دیگری نخواهد داشت.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه ما طرح ۴ ماده‌ای خود را به دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کردیم، افزود: باید یک آتش بس همه جانبه صورت گیرد و همچنین کمک رسانی سریع انسانی به یمن انجام گیرد.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه عربستان با تمام قوا مانع کمک رسانی شده که این خلاف حقوق بین‎الملل است و از نظر تعالیم اسلامی نیز مردود می‌باشد، گفت: گفتگوهای یمنی و ایجاد دولت فراگیر از طرف ما پیشنهاد شد و آتش بس و توقف عملیات نظامی مورد حمایت ما است.  
 
وی با تاکید بر اینکه باید این آتش بس به آتش بس دائمی تبدیل شود و مذاکرات تا ایجاد دولت فراگیر ادامه یابد، افزود: ایران آماده است که هرگونه کمکی را در حوزه انسانی و رسیدن به راه حل سیاسی انجام دهد.  
 
ظریف اظهارداشت: ما حاضر هستیم در رابطه با حق مردم فلسطین و برای ارزش‌ها همکاری کنیم و همچنین برای توقف اقدامات ظالمانه‌ای که به مردم فلسطین وارد می‌شود، همکاری‌های مشترکی با جمهوری آفریقا داشته باشیم.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: ما در زمینه‌های مختلف و در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی، نفت، کشاورزی، علوم و فناوری، بهداشت، همکاری‌های دوجانبه‌ای را مورد بررسی قرار داده‌ایم.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه کمیسیون‌هایی با موضوعات منطقه‌ای و افراط گرایی که آفریقا و در منطقه ما را مورد چالش قرار داده، گفت‌وگوهایی را انجام داده‌ایم.  
 
وی افزود: گروه‌هایی مانند بوکوحرام، القاعده، داعش، جبل النصره در منطقه‌ای که دو کشور قرار دارند به ایجاد خشونت و وحشت دست می‌زنند و البته این گروه‌ها هیچ ارتباطی با تعالیم اسلامی ندارند.  
 
ظریف خاطرنشان کرد: راه حل بحران‌ها دخالت خارجی‌ها نیست و لیبی در حال حاضر در موقعیت اسفباری قرار دارد.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار