مسابقات جهانی تکواندو-روسیه؛

به دنبال قهرمانی در سرزمین تزارها

تیم ملی تکواندو کشورمان تنها قهرمان غیرکره ای مسابقات جهانی برای فتح دومین جام قهرمانی جهان با ترکیبی جوان و جدید گام به پیکارهای جهانی 2015 روسیه شده است.

به دنبال قهرمانی در سرزمین تزارهابه گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ در تمام ادوار مسابقات جهانی تکواندو یعنی در طول 21 دوره قبلی مسابقات ایران تنها قهرمان غیرکره ای این پیکارها محسوب می شود و سایر قهرمانی های آن به نام کره جنوبی سند خورده است.

تیم ملی تکواندو کشورمان با رکوردشکنی بعد از 38 سال سلطه کره ای ها در تکواندو دنیا، در مسابقات جهانی "گیونگجو" کره جنوبی به سال 2011 قهرمان رقابت ها لقب گرفت.

اما ترکیب جوان تکواندو ایران با درخشش در مسابقات انتخابی المپیک، بازیهای آسیایی اینچئون و عنوان نخست مسابقات قهرمانی آسیا راهی رقابت های جهانی 2015 در روسیه شده است.

مسابقات جهانی از آغاز

اولین دوره رقابت های جهانی تکواندو در سال 1973 در "سئول" کره جنوبی با حضور 200 تکواندوکار از 19 کشور برگزار شد که کره جنوبی با 2 طلا، آمریکا با یک نقره و سه برنز و آلمان با یک نقره و یک برنز اول تا سوم شدند. مسابقات در اوزان 64- و 64+ برگزار شد و ایران هم در این دوره غایب بود.

اولین مدال جهانی

در سال 1975 سئول کره جنوبی باز هم میزبان مسابقات شد. 165 نفر از سی کشور حضور داشتند و در پایان کره جنوبی با هشت طلا، چین تایپه با 2 نقره و چهار برنز و استرالیا با یک نقره و 2 برنز اول تا سوم شدند. تیم ملی ایران هم با تک مدال برنز حسین ربیع زاده همراه با پنج کشور دیگر در جایگاه هشتم ایستاد.

رقابت های آن دوره در هشت وزن و تنها در بخش مردان برگزار می شد.

غیبت مجدد ایران

"شیکاگو" آمریکا در سال 1977 میزبان سومین دوره مسابقات شد و 720 نفر از 46 کشور شرکت داشتند. در آن سال کره جنوبی با هفت طلا و یک نقره، چین با یک طلا، 2 نقره و یک برنز، آمریکا با 2 نقره و 2 برنز، مکزیک با یک نقره و چهار برنز و ساحل عاج با یک نقره و یک برنز عناوین اول تا پنجم را بدست آوردند.

ایران در این دوره هم غیبت داشت.

مسابقات 10 وزنی

چهارمین دوره مسابقات جهانی در سال 1979 این بار در "اشتوتگارت" آلمان برگزار شد که کره ای ها با هفت مدال طلا و 2 برنز قهرمان شدند و تیم های مکزیک با یک طلا، چهار نقره و 2 برنز، آلمان با یک طلا، 2 نقره و چهار برنز، هلند با یک طلا و 2 برنز و آمریکا به 2 نقره و چهار برنز در مکان های دوم تا پنجم قرار گرفتند.

در این دوره رقابت ها در 10 وزن برگزار شد. 453 شرکت کننده از 38 کشور نیز در مسابقات حضور داشتند.

هشت طلا برای کره

در پنجمین دوره مسابقات با تاخیر در سال 1982 و به میزبانی "گوآیاکویل" اکوادور برگزار شد که در آن تیم کره جنوبی با هشت مدال طلا قهرمان مطلق رقابت ها همچون دوره های گذشته لقب گرفت. اکوادور با یک طلا و یک نقره، آلمان با یک طلا و 2 برنز، مکزیک با سه نقره و 2 برنزو اسپانیا با 2 نقره و پنج برنز دوم تا پنجم شدند. 329 تکواندوکار از 35 کشور و در 10 وزن در این دوره مسابقه دادند.

رتبه 12 برای ایران

"کپنهاگ" دانمارک در ششمین دوره رقابت های جهانی در سال 1983 ایران با یک برنز نادر خدامرادی همراه با فرانسه و دانمارک رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داد که در این دوره 353 بازیکن از 51 کشور شرکت کرده بودند.

کره ای ها با هشت طلا و یک برنز، اسپانیا با یک طلا، 2 نقره و سه برنز، ترکیه با یک طلا، یک نقره و یک برنز، آلمان با سه نقره و 2 برنز و هلند با یک نقره و یک برنز عناوین اول تا پنجم را در اختیار گرفتند.

ایران هفتم شد

در هفتمین دوره مسابقات جهانی باز هم سئول کره جنوبی در سال 1985 میزبان شد که در آن 280 نفر از 63 کشور حضور داشتند.

کره جنوبی با هفت طلا و یک نقره، هلند با یک طلا و یک برنز، ترکیه با 2 نقره و یک برنز، ساحل عاج با یک نقره و سه برنز و آمریکا با یک نقره و سه برنز عناوین اول تا پنجم را در اختیار گرفتند. این مسابقات مجددا در هشت وزن برگزار شد.

ایران هم با یک نقره سیدحسن زاهدی و یک برنز فیصل دانش رتبه هفتم را بدست آورد.

آغاز مسابقات زنان

در سال 1987 در "بارسلون" اسپانیا و در هشتمین دوره رقابت ها 434 تکواندوکار مرد و زن از 62 کشور حضور داشتند و 18 کشور مدال گرفتند.

برای نخستین بار رقابت های جهانی زنان هم در این دوره به اجرا درآمد. در پایان هم کره جنوبی با 6 مدال طلا، آلمان با یک طلا و 2 برنز، چین تایپه با یک طلا، اسپانیا با چهار نقره و یک برنز و آمریکا با یک نقره و پنج برنز اول تا پنجم شدند.

صعود به رده چهارم

در نهمین دوره مسابقات جهانی باز هم سئول کره جنوبی در سال 1989 میزبان بود که در آن 446 نفر از 59 کشور حضور داشتند که در پایان کره جنوبی با هفت طلا و یک نقره، مصر با یک طلا و 2 برنز، ترکیه با 2 نقره و یک برنز، ایران با سه برنز فریبرز دانش، فرزاد ذرخش و سیدحسن زاهدی همراه با شیلی و فرانسه با یک نقره و 2 برنز اول تا پنجم شدند.

فقط یک برنز!

دهمین دوره مسابقات با حضور 434 بازیکن از 49 کشور در سال 1991 در "آتن" یونان برگزار شد که کره جنوبی با پنج طلا و 2 برنز، دانمارک با 2 طلا و یک نقره، ترکیه با یک طلا و 2 برنز، مصر با یک نقره و 2 برنز و چین تایپه همراه با هلند با یک نقره و یک برنز عناوین اول تا پنجم را بدست آوردند.

ایران هم با یک برنز سیروس رضایی همراه با پنج کشور دیگر در مکان یازدهم قرار گرفت.

غیبت در ینگه دنیا

در سال 1993 در "نیویورک" آمریکا 669 نفر از 83 کشور شرکت داشتند که در پایان کره جنوبی با 6 طلا قهرمان شد. اسپانیا با یک طلا و 2 برنز، فرانسه با یک طلا و یک برنز، کانادا با 2 نقره و یک برنز و برزیل با 2 نقره اول تا پنجم شدند و ایران هم در مسابقات غایب بود.

صید اولین نقره

دوازدهمین دوره رقابت های جهانی در سال 1995 در"مانیل" فیلیپین با شرکت 598 تکواندوکار از 77 کشور دنیا برگزار شد که کره جنوبی با پنج طلا، اسپانیا با یک طلا و یک نقره، آلمان با یک طلا، ترکیه با یک طلا، ایران با یک نقره سید مهرداد رکنی و 2 برنز بیژن مقانلو و فریبرز عسکری به همراه آمریکا و فیلیپین با 2 نقره اول تا ششم شدند.

تکرار رده چهارمی

در سال 1997 در هنگ کنگ 710 نفر از 80 کشور حضور داشتند که کره ای ها باز هم با چهار طلا و 2 برنز قهرمان شد، اسپانیا با 2 طلا و یک برنز، چین تایپه با یک طلا، یک نقره و 2 برنز، ایران با 2 نقره مهدی بی باک و حسن اصلانی و نیز یک برنز مجید افلاکی و مصر با یک طلا عناوین دوم تا پنجم را کسب کردند.

اولین نائب قهرمانی با 2 طلا

چهاردهمین دوره رقابت های جهانی تکواندو به میزبانی "ادمونتون" کانادا و در سال 1999 برگزار شد. 550 تکواندوکار از 66 کشور در سالن "آلبرتا" با هم مبارزه کردند که تیم ملی ایران توسط هادی ساعی ومجید افلاکی برای نخستین بار به مدال طلا رسید و نائب قهرمان جهان شد. کره جنوبی با 6 طلا و یک نقره قهرمان رقابت ها لقب گرفت و تیم های ترکیه با سه مدال نقره، دانمارک با 2 نقره و فرانسه با یک نقره سوم تا پنجم شدند.

سقوط 2 پله ای

در سال 2001 رقابت ها به میزبانی جزیره "ججو" کره جنوبی برگزار شد که در آن 643 نفر از 88 کشور شرکت داشتند و در پایان کره جنوبی با 2 طلا و 2 برنز، ترکیه با یک طلا و 2 برنز، فرانسه با یک طلا و یک نقره، ایران با یک مدال طلای بهزاد خداداد و یک نقره هادی افشار و آمریکا با یک طلا و یک نقره عناوین اول تا پنجم را در اختیار گرفتند.

دومین عنوان دومی با پنج مدال

رقابت های جهانی سال 2003 در "گارمیش باخ پارتن کرشن" آلمان برگزار شد. در این دوره 894 تکواندوکار در قالب صد کشور حضور داشتند و در پایان کره جنوبی با سه طلا، 2 برنز و 68 امتیاز، ایران با 2 طلای یوسف کرمی و مرتضی رستمی، 2 نقرهادی ساعی و بهزاد خداداد، یک برنز امید غلامزاده و 62 امتیاز، چین تایپه با 2 طلا، یک برنز و 48 امتیاز، آمریکا با یک طلا، یک نقره، 2 برنز و 47 امتیاز و آذربایجان با چهار برنز اول تا پنجم شدند.

ساعی باز هم طلایی شد

در سال 2005 و در "مادرید" اسپانیا و در هفدهمین دوره رقابت های جهانی 748 نفر از 114 کشور حضور داشتند که کره ای ها با چهار طلا، یک نقره و یک برنز، ایران با یک مدال طلای هادی ساعی، سه نقره فیض اله نفجم، بهزاد خداداد و علی تاجیک و یک برنز یوسف کرمی، اسپانیا با یک طلا، یک نقره و 2 برنز، آمریکا با 2 طلا و روسیه با یک نقره و یک برنز مکان های اول تا پنجم را بدست آوردند.

نائب قهرمانی بدون طلا

هجدهمین دوره مسابقات در سال 2007 و در "پکن" چین با حضور 865 نفر از 116 کشور برگزار شد. در این دوره کره جنوبی با یک طلا، یک نقره، چهار برنز و 53 امتیاز، ایران با 2 نقره مرتضی رستمی و امید غلامزاده، یک برنز هادی ساعی و 45 امتیاز، اسپانیا با یک طلا و 39 امتیاز، چین تایپه با یک طلا و 34 امتیاز و مکزیک با یک نقره، یک برنز و 33 امتیاز مکان های اول تا پنجم را کسب کردند.

معتمد طلایی شد

نوزدهمین دوره رقابت های جهانی در سال 2009 در "کپنهاگ" دانمارک برگزار شد که در مجموع 928 نفر از 142 کشور حضور داشتند.

کره جنوبی با سه طلا، یک نقره و 63 امتیاز، ایران با یک مدال طلای محمد باقری معتمد، یک نقره رضا نادریان، سه برنز حسین تاجیک، میثم باقری و یوسف کرمی و 55 امتیاز، اسپانیا با یک طلا، یک نقره، یک برنز و 42 امتیاز، ترکیه با یک طلا، 2 برنز و 41 امتیاز و آمریکا با یک طلا، یک برنز و 41 امتیاز عناوین اول تا پنجم را بدست آوردند.

پایان امپراطوری کره

اما در بیستمین دوره مسابقات جهانی 949 نفر از 144 کشور دنیا در "گیونگجو" کره جنوبی در سال 2011 با هم رقابت کردند که پس از 38 سال ایران با غلبه بر کره ای ها توانست نخستین قهرمان غیرکره ای این پیکارها لقب بگیرد.

تیم ملی تکواندو کشورمان در دوره قبلی مسابقات با سه مدال طلای فرزاد عبدالهی، علیرضا نصرآزادانی و یوسف کرمی، یک نقره محمد باقری معتمد و 2 برنز میثم باقری و کورش رجلی و نیز 74 امتیاز قهرمان شد و رضا مهماندست هم عنوان بهترین مربی جهان را به خود اختصاص داد.

کره جنوبی با 2 طلا، 2 نقره و 61 امتیاز، ترکیه با یک طلا، یک نقره، یک برنز و 48 امتیاز، تایلند با یک طلا، یک نقره و یک برنز و 47 امتیاز و اسپانیا با یک طلا، یک برنز و 36 امتیاز رده های دوم تا پنجم را در اختیار گرفتند.

باز هم نایب قهرمانی

بیست و یکمین دوره پیکارهای جهانی تکواندو به میزبانی شهر "پوئبلا" مکزیک در سال 2013 برگزار شد. در این رقابت ها 950 تکواندوکار از 134 کشور حضور داشتند که در پایان این مسابقات کره جنوبی با سه مدال طلا، یک نقره، یک برنز و 60 امتیاز برای بیستمین بار قهرمان شد، ایران در رقابتی نزدیک با مکزیک میزبان، با یک مدال طلا، 2 نقره و 48 امتیاز بر سکوی نائب قهرمانی ایستاد و مکزیک با یک مدال طلا، 2 نقره و 47 امتیاز سوم شد.

در جام بیست و یکم تنها 20 کشور در کسب این تعداد مدال سهیم بودند. در رده بندی نهایی تیم ها در بخش مردان و براساس امتیاز، کره جنوبی با 60 امتیاز، ایران با 48 امتیاز و مکزیک میزبان با 47 امتیاز عناوین اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

تیم ملی کشورمان هم با مدال طلای بهنام اسبقی در وزن چهارم و 2 نقره هادی مستعان در وزن دوم و سجاد مردانی در وزن هشتم نایب قهرمانی جهان را از آن خود کرد.

آمار و ارقام مسابقات جهانی

-در طول 21 دوره برگزاری رقابت های جهانی تکواندو، مسابقات جهانی مکزیک در سال 2013 با حضور 950 تکواندوکار از 134 کشور شلوغ ترین دوره مسابقات به حساب می آید. در حالیکه امسال در روسیه 875 تکواندوکار در مسابقات ثبت نام کرده اند.

-تکواندو ایران تاکنون در رقابت های جهانی موفق به کسب یک عنوان قهرمانی، 6 نائب قهرمانی، یک مکان سومی، 2 عنوان چهارمی، یک عنوان پنجمی، یک هفتمی، یک هشتمی، یک یازدهمی و یک عنوان دوازدهمی شده است.

-مسابقات جهانی تکواندو هر 2 سال یک بار برگزار می شود که کره جنوبی 6 دوره میزبان آن بوده است و کشورهای آمریکا، آلمان، دانمارک و اسپانیا با 2 دوره، اکوادور، یونان، فیلیپین، هنگ کنگ، کانادا و چین در رده های بعدی میزبانی قرار دارند.

-در 21 دوره رقابت های قهرمانی جهان در مجموع 684 مدال شامل 174 طلا، 174 نقره و 352 برنز بین توزیع شده که در این بین کره جنوبی با 107 طلا، یازده نقره و 17 برنز و مجموع 136 مدال در صدر برترین ها قرار دارد. تکواندو ایران با یازده مدال طلا، 16 نقره و 18 برنز و مجموع 45 مدال دوم است.

بیست و دومین دوره مسابقات جهانی تکواندو در سال 2015 از 22 تا 28 اردیبهشت ماه به میزبانی شهر "چیلابینسک" روسیه برگزار می شود.

گزارش از: انسیه بحری

انتهای پیام/

برچسب ها: تکواندو ، ایران ، جهان ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار