رئیس پژوهشگاه صنعت نفت:

مطالعات ژئومکانیک کامل روی میادین مشترک اجرا نشده است

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه منابع نفتی اهواز، گچساران و مارون علی رغم وسعت بزرگ این میادین میزان بانک اطلاعاتی کافی نیست گفت: مطالعات ژئومکانیک به نحو کامل روی این میادین اجرا نشده است.

مطالعات ژئومکانیک کامل روی میادین مشترک اجرا نشده استبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حمیدرضا کاتوزیان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در همایش نخستین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت با محور تولید صیانتی اظهار داشت: کشور ما از بزرگترین کشورهای تولیدکننده نفت و گاز جهان است که رشد روزافزون آن نیاز به منابع هیدروکربری دارد علی‌رغم فشار قدرت‌‌های جهانی رشد چشمگیری داشته به طوری که توانسته سهم صادرات قابل توجهی را در بخش نفت و گاز به خود اختصاص دهد.

وی تصریح کرد: نکته‌ای که هم اکنون حائز اهمیت است و مسئولین دولت و مجلس به آن اهتمام می‌ورزند موضوع برداشت صیانتی و ازدیاد برداشت از مخازن است که در نهادهای مختلف کشور باید روی آن متمرکز شد.

کاتوزیان تصریح کرد: یکی از دلایلی که در مشارکت تولید مطرح است موضوع برداشت غیرصیانتی توسط شرکا است، بنابراین صیانت از مخازن موضوع بسیار مهمی است که باید به آن در قراردادها توجه شود.

وی ادامه داد: در بحث ازدیاد برداشت و تولید صیانتی نیاز به شناخت مخزن و مدیریت صحیح آن است که بسیار مقوله پراهمیتی است .

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت اظهار داشت: بکی از ابزارها مورد بحث، تولید صیانتی است که بکارگیری ابزار ژئومکانیک در آن باید لحاظ شود تا شناخت دقیقی نسبت به میادین و حفر مناسب چاه‌ها دست پیدا کرد.

کاتوزیان اضافه کرد: ما به دلیل اینکه این ابزار ک متر استفاده  ککریم هزنیه‌هی بسیار ی را بابت عدم شناخت مخازن پرداخت کردیم به طوری که در بخش گاز ، گاهی چاهی را حفر کردیم که به دنبال خود مخاطراتی را در پی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین ژئومکانیک در تحلیل و تفسیر شرایط مخزن و زمین به ما کمک می‌کند و بازارهایی که برای بهبود کارهای اکتشافی و حفاری مورد استفاده قرار می‌گیرد تا اطلاعات جامع و دقیقی را در اختیار ما قرار دهد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه منابع نفتی اهواز، گچساران و مارون علی رغم وسعت بزرگ این میادین میزان بانک اطلاعاتی کافی نیست گفت: مطالعات ژومکانیک به نحو کامل روی این میادین انحام نشده که این اهمیت را ببیشتر جلوه‌گر می‌سازد در حال حاضر این موضوع به ما دیکته می شود که برای تجزیه و تحلیل مخازن از این علم بهره بیشتری ببریم.

کاتوزیان یادآور شد: مطالعات مخازن باید در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم بانک اطلاعاتی جامعی در حوزه مخازن نفت و گاز در کشور داشته باشیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، گاز ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار