اصفهان؛

اصفهان به شهر دوچرخه شهرت داشت

در حال حاضر در شهر اصفهان ۴۸ ايستگاه ثابت دوچرخه وجود دارد كه شهروندان مي توانند با مراجعه به اين ايستگاهها دوچرخه به امانت بگيرند و استفاده كنند و دوباره به همان ايستگاه تحويل دهند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، آن روزها شور و نشاط خاصي داشت، همه چيز متفاوت بود، هوا سالم بود، دانش آموز  همانند پدران و پدربزرگانشان برای رفتن به مدرسه از دوچرخه استفاده مي كردند.

هرچه جلوتر رفتيم و صنعتي تر شديم، عادت ها و فرهنگ ها هم انگار صنعتي تر شد، الان در خيابان ها كه نگاه مي كني اكثر خودروها تك سرنشين هستند، صبح ها ساعت شروع مدارس و ادارات اكثر پدر و مادرها فرزندان خود را با وسيله نقليه شخصي به مدرسه مي برند و بیشتر كارمندان و شاغلين هم با وسيله نقليه خود به سر كار مي روند.


تعداد كمي هستند كه به وسيله نقليه خود متكي نيستند و با وسايل نقليه عمومي به محل كار مي روند، اما جالب است بدانيد كه شهر اصفهان در گذشته به شهر دوچرخه معروف بود.


دوچرخه يكي از پاك ترين سيستمهاي حمل و نقل است 


طبق آمار معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان، سهم ۱۲ درصدي دوچرخه در حمل و نقل شهر اصفهان به ۳ درصد كاهش يافته كه اين امر، آلودگي هوا، چاقي بيش از حد و كاهش نشاط در سطح شهر را به همراه داشته است.
جالب است بدانيد كه دوچرخه سواري علاوه براي كاهش ترافيك و روان شدن حجم ترافيك شهري حتي در سلامت و نشاط شهروندان هم موثر است، در بسياري از كشورهاي توسعه يافته دنيا تقريبا به اندازه جمعيت آن كشورها دوچرخه وجود دارد و می توان گفت : اصلي ترين وسيله جابه جايي آنها محسوب مي شود.


اصفهاني ها بايد دوباره با دوچرخه انس بگيرند


در حال حاضر در شهر اصفهان ۴۸ ايستگاه ثابت دوچرخه وجود دارد كه شهروندان مي توانند با مراجعه به اين ايستگاهها دوچرخه به امانت بگيرند و استفاده كنند و دوباره به همان ايستگاه تحويل دهند.


محمد علي ۷۵ ساله در حالي كه دوچرخه اش در كنارش بود، گفت: مردم اصفهان با وجود اين همه آلودگي بايد دوباره با دوچرخه انس بگيرند، من تا اين سن سعي كرده ام تا مي توانم از وسيله نقليه شخصي استفاده نكنم، حتي به فرزندانم هم اين توصيه را داشتم.
محمد علي ادامه داد: خيلي ها وقتي به آنها توصيه مي كني كه از وسيله نقليه شخصي استفاده نكنند، مي خندند و مي گويند اين همه ماشين و كارخانه حالا فقط با ماشين نياوردن ما به خيابان آلودگي كاهش مي يابد؟ كاش مردم مي دانستند هر كس به نوبه خود تاثير به سزايي دارد و اي كاش همه سهم خود در اين آلودگي را مي دانستند و رعايت مي كردند تا دوباره هواي پاك و سالم را داشته باشيم.


احساس جوانی و شادابي را با دوچرخه سواري تجربه كنيد 


ناصر ۲۷ساله كه اكثرا با دوچرخه به محل كارش مي رود عنوان كرد: من هر روز سعي مي كنم با دوچرخه به محل كارم بروم و با اين كار حس جواني و شادابي مي گيرم، احساس مي كنم با دوچرخه سواري تمام نگراني هايم ريخته مي شود، اعتماد به نفسم بالا مي رود و آرامش مي گيرم.


حجت الله ۶۸ ساله گفت: دلم مي سوزد كه مردم نسبت به اين وسيله جابه جايي پاك و بدون هزينه بي اعتنا هستند، من برآورد كردم اگر هر روز تا مغازه ام با ماشين خودم بروم در كنار آلودگي هاي زيادي كه به وجود مي آيد حدود ۴ ليتر بنزين مصرف مي شود كه اين خودش مصرف بيجا را به دنبال دارد.


با بهاري شدن هوا چه خوب است اگر همه ما به فكر پاكيزه بودن هواي شهرمان باشيم؛ به فكر هوايي كه قرار است خودمان تنفس كنيم، باشيم و هر كس به هر طريقي كه مي تواند در كاهش آلودگي ها تلاش كند تا در سال جديد هواي پاك و سالم را تنفس كنيم و چهره شهر را شفاف نظاره گر باشيم. 

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.