طرح خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته ای به بن بست خورد

اصرار مصر برای پیوستن تل آویو به معاهده ان‌پی‌تی، رسیدگی به طرح خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته ای را با کندی مواجه کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز؛ نارضایتی مصر از نا‌کارآمد بودن طرح عاری سازی خاورمیانه از تسلیحات هسته‌ای موجب شد تلاش سازمان ملل متحد برای تصویب این طرح به نتیجه نرسد.

پیش نویس طرح پیشنهادی کشورهای عرب بوسیله مصر تهیه شده است و بر برگزاری یک کنفرانس منع گسترش تسلیحات هسته ای در مقر سازمان ملل متحد تاکید می‌کند. مقامات غربی مدعی هستند این پیشنهاد ممکن است پیشرفت های گذشته را خنثی کند و حتی موجب ارعاب و امتناع رژیم صهیونیستی از مشارکت در آن شود.

مقامات صهیونیست هرگز اتهام دارا بودن بزرگترین زرادخانه هسته‌ای خاورمیانه را تایید یا تکذیب نکرند؛ اما از پیوستن به معاهده ان‌پی‌تی نیز سر‌باز می‌زنند. تل‌آویو سرانجام پذیرفت با نام "یک عضو ناظر" در جلسه روز دوشنبه منع گسترش تسلیحات هسته ای شرکت کند و به غیبت ۲۰ ساله خود پایان دهد.

پیشنهاد ارائه شده از سوی مصر مورد حمایت کشورهای عربی قرار دارد و "بان کی مون،" دبیرکل سازمان ملل، را به تشکیل جلسه ای درباره منع استفاده از سلاح های کشتار جمعی در خاورمیانه ملزم می‌کند. این جلسه ۱۸۰ روز پس از پایان کنفرانس ان‌پی‌تی - ۲۲ مه (اول خرداد) - برگزار خواهد شد. به موجب این طرح، رژیم صهیونیستی باید فورا به معاهده ان‌پی‌تی پیوسته و تبدیل به یک کشور عاری از تسلیحات هسته ای شود.مصر اتهام به بن بست کشاندن کنفرانس مذکور را نمی‌پذیرد و اعلام کرد حضورش در نیوویرک فقط به دلیل حصول نتایج مثبت است.

هیأت صهیونیست حاضر در نیویورک هنوز درباره طرح مصر اظهار نظری نکرده است.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار