بجنورد؛

40 نفر در سال 93 از موزه های استان بازدید کردند

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه پارسال 40 هزار نفر از موزه های استان بازدید کردند، گفت: در روز جهانی موزه ها بازدید از تمام موزه های استان رایگان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، محمد سویدانلویی در نشست خبری با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی موزه ها، موزه و جامعه ی پایدار نامگذاری شده گفت: روز 28 اردبیهشت ماه بازدید از تمام موزه های استان برای علاقه مندان رایگان است.

سویدانلویی افزود: پارسال افزون بر 40 هزار نفر از موزه های استان بازدید کردند.

وی با تشریح برنامه های جشنواره میراث معنوی به مناسبت هفته ی میراث فرهنگی در خراسان شمالی نیز گفت: طراحی و اجرای ماکت نمادین دروازه ارگ بلقیس در ابتدای خیابان شریعتی با استقرار نگهبان با لباس دوره سلجوقی ، استقرار سیاه چادر کردی ، چادر ترکمن ، ایجاد غرفه های معرفی روستای روئین (نامزد ثبت جهانی به سبب پلکانی بودن و رواج صنعت چادرشب بافی در آن) ، معرفی موسیقی مقامی استان، معرفی کشتی های با چوخه، کردی و ترکمن ، سفره کردی ، چارق، ابریشم بافی ترکمن، اجرای رقص آئینی کردی و ترکمنی ، دو غرفه فروش کتاب و برگزاری همایش استانی انجمن های میراث فرهنگی استان در اواسط هفته از برنامه های هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه هاست.

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین با بیان اینکه حمایت از صنعتگران و ایجاد بازارچه های صنایع دستی در اولویت میراث فرهنگی استان قرار دارد، افزود: پارسال 262 هزار دلار از صنایع دستی استان با برند سایر استان ها به فروش رسید که در این مورد، ایجاد کارگاه های صنایع دستی در روستاها می تواند اشتغال زایی و رونق اقتصادی قابل قبولی به همراه داشته باشد.

سویدانلویی در ادامه با اشاره به تخصیص اعتبارات سفر رهبری به استان نیز گفت: 8میلیارد و 500میلیون تومان از این اعتبارات در بودجه امسال میراث فرهنگی گنجانده شده که امیدواریم با جذب آن بتوانیم از طریق صنایع دستی در روستاها اشتغال ایجاد کنیم.

همچنین به گفته ی عابدی معاون صنایع دستی استان از 300 رشته ی صنایع دستی موجود در کشور 50رشته در خراسان شمالی فعال است، گفت: پارسال 373 کارت صنعتگری صادر شده و تاکنون 22 اثر مهر اصالت ملی و 3 اثر نیز مهر اصالت یونسکو دریافت کرد.

وحدتی معاون میراث فرهنگی نیز از شناسایی هزار و 200 میراث ملموس در استان خبر داد و گفت: از این تعداد 545 اثر ملموس و 40 اثر ناملموس ثبت ملی شده و کشتی با چوخه و ارگ تاریخی بلقیس نیز در آستانه ثبت جهانی قرار دارند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.