بهشتی‌پور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران:

تفسیر غلط آمریکا از پروتکل‌الحاقی، آمانو را هم تحت تأثیر قرار داده است

یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: به تعبیر غلط آمریکا از پروتکل الحاقی، آژانس بدون محدودیت زمانی و مکانی می‌تواند برای بازرسی امنیتی- هسته‌ای اقدام کند که ظاهراً این تفکر بر آمانو هم تأثیر گذاشته است.

"حسن بهشتی‌پور" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست‌خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تفسیر خودخواهانه و غیرکارشناسانه آمریکایی‌ها از پروتکل‌الحاقی به معاهده ان.پی.تی گفت: آمانو در موضع‌گیری اخیر خود، برداشت آمریکا از پروتکل ‌الحاقی مبنی بر مجاز بودن بازدیدهای غیرمعمول را بازگو می‌کند در حالی‌که چنین تفسیری از پروتکل الحاقی، به هیچ وجه قابل ارائه و مقبول نیست.
 
این کارشناس مسائل هسته‌ای درباره محدوده و نحوه نظارت آژانس نیز گفت: نظارت‌های آژانس به دو صورت صورت می‌گیرد؛ یکی نظارت به صورت نامحدود با هماهنگی قبلی و فقط از مراکز هسته ای با هدف جلوگیری از تولید سلاح هسته ای و دوم، نظارت برای ترویج و حمایت از طرف میزبان برای گسترش فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای.
 
بهشتی‌پور افزود: پروتکل الحاقی در سال 1997 به معاهده NPT  اضافه شد و طبق آن، آژانس حق دارد به صورت کاملاً هماهنگ شده و به صورت محدود، بر مناطقی غیر از مراکز هسته‌ای که احتمال تولید سلاح هسته‌ای در آن‌ها وجود دارد، نظارت کند.
 
وی با بیان اینکه "در‌ حال حاضر، مراکز هسته‌ای ایران کاملاً به صورت مدیریت شده تحت نظارت آژانس قرار دارند" تصریح کرد: به تعبیر غلط آمریکا از پروتکل الحاقی، آژانس بدون محدودیت زمانی و مکانی می‌تواند برای بازرسی های امنیتی- هسته‌ای اقدام کند در حالی که کشورهای اجراکننده پروتکل، هرگز این اجازه را به آژانس نداده‌اند.
 
این کارشناس مسائل هسته‌ای خاطر نشان کرد: ایران در سال 2003 پروتکل ‌الحاقی را امضا کرده ولی به دلیل بدقولی‌های مکرر غرب و به ویژه آمریکا بخصوص از سال 1385 به این‌سو، تاکنون این پروتکل به تصویب مجلس نرسیده و اجرایی نیز نشده ‌است.
 
بهشتی‌پور در پایان افزود: اگر زمانی با تصویب مجلس پروتکل الحاقی به معاهده ان.پی.تی اجرایی شود، آژانس نمی‌تواند به صورت نامحدود نظارت امنیتی خود را عملی کند و می‌بایست برای نظارت بر مناطق غیرهسته‌ای دلیل قانع‌کننده‌ای داشته باشد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۲:۱۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
اقای امانو نوکری خود را به امریکا ثابت کرده و امریکا بداند ملت ایران از خون شهیدان خود نخواهد گذشت و بزودی انتقام سختی از امریکا خواهیم گرفت.
آخرین اخبار