کریستین ساینس مانیتور تحلیل کرد؛

آیا اوباما با عربستان اختلاف جدی پیدا کرده است؟

روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در تحلیلی نوشت: آیا اوباما با عربستان اختلاف جدی پیدا کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ "نیک کانینگهام" در تحلیلی در روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور نوشت: آمریکا به دنبال  نزدیکی با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور است که ممکن است به چندین دهه خصوت میان دو کشور پایان دهد. ولی در حالی که آمریکا دست خود را به سمت ایران دراز کرده است، کشورهای دیگر در خاورمیانه نیز به شدت نگران این مذاکرات هستند. 

در حقیقت، این طور به نظر می رسد که کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌توانند مانع اصلی برای یک توافق نهایی بر سر برنامه هسته ای ایران باشند. 

تعدادی از اعضای تولید کننده نفت شورای همکاری خلیج فارس به رهبری عربستان، درباره در نظر گرفتن خصومت آنها با ایران در توافق هسته ای مردد هستند. با توجه به اعتماد اندک میان ایران و همسایگان عرب این کشور،‌ بسیار سخت است که همه کشورهای عربی را به نفع توافق با ایران در یک خط قرار داد. 

در مقابل کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خودشان را در اردوی اسرائیل می بینند.  
دولت اوباما با اطمینان بر این باور بود که حمایت کشورهایی مثل عربستان سعودی و بحرین برای توافقنامه هسته ای با ایران را به اتکای این که آنها متحدان آمریکا در منطقه هستند ، به دست می آورد اما در یک اقدام حیرت انگیز، اعلام شد که ملک سلمان در نشستی که قرار است باراک اوباما  در کمپ دیوید برگزار کند، شرکت نخواهد کرد. 

این در حالی است که در هشتم ماه می، عربستان سعودی تائید کرد که ملک سلمان در این نشست شرکت خواهد کرد. نشستی که هدف آن برطرف کردن نگرانی های امنیتی کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره مذاکرات هسته ای قریب الوقوع است. در ظاهر پادشاه سعودی در پشت صحنه باقی خواهد ماند تا ناظر وضع امنیتی در یمن باشد.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، یک مقام عربستان سعودی در تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن تصمصم عربستان سعودی برای شرکت نکردن در نشست کمپ دیوید اظهار داشت: هیچ تنشی در روابط میان عربستان و آمریکا وجود ندارد. در حقیقت روابط همچون گذشته، محکم است. نقطه نظر ما این است که هم عربستان و هم دیگر رهبران شورای همکاری خلیج فار) کاملا از مواضع آمریکا و مفاد کمپ دیوید و هر چیزی که در آنجا مطرح می شود، خرسندند.

این در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد، عربستان سعودی از پیشنهادات که جان کری، وزیر خارجه‌آمریکا در سفر هفته گذشته با مقامات ریاض در جریان گذاشته است، ناراضی بود. در ظاهر  عربستان سعودی به دنبال یک تضمین محکم تر از قبیل یک معاهده دفاعی است. هرچند ظاهرا آمریکا نخواسته است در دادن امتیاز به عربستان تا این حد پیش برود، وضعی که موجب شده است ملک سلمان تصمیم یگیرد سفر خود به کمپ دیوید را لغو کند. 

بحرین، عمان و امارات نیز اعلام کرده اند که سرانشان در این نشست شرکت نخواهند کرد. 

این چهار کشور، معاونان سران را به نشست خواهند فرستاد. فقط سران قطر و کویت در این نشست شرکت خواهند کرد. 

در همین حال ‌دولت اوباما به دنبال محکم کاری در توافق هسته ای با ایران است تا از انتقادات مخالفان خود در کنگره جلوگیری کند. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار