باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد

هوشمند سازی مدارس آرزویی نه چندان دور/گام موثر در خصوص هوشمند سازی مدارس در سال 94

با وجود اینکه توسعه مدارس هوشمند در سال های اخیر در دستور كار مسئولین آموزش و پرورش قرار گرفته ولی مشكلاتی وجود دارد كه مانع توسعه همه جانبه آن می گردد .

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران، اگر چه توسعه مدارس هوشمند در سال های اخیر در دستور كار مسئولین آموزش و پرورش قرار گرفته ولی مشكلاتی وجود دارد كه مانع توسعه همه جانبه  آن میگردد از جمله نبود قوانین و مقررات مورد نیاز در وزارت آموزش و پرورش ،كنترل، نظارت و ارزشیابی مبتنی بر فن آوری رایانه ، بستر های قانونی  و مهمترین عامل نبود اعتبارات کافی اینها بخشی از موانع موجود بر سر راه هوشمند سازی مدارس است.
 
گفتنی است، هوشمند سازی و استفاده از تکنولوژی برای آموزش چند جانبه موضوعاتی است که حتی برخی از فرهنگیان برای استفاده از آن آموزش ندیده اند و این همان نبود زیرساخت های لازم در این بحث است.

بنا بر این گزارش، به نظر میرسد مشكلات مدارس هوشمند در ایران سنتی است و توجه به این نكته كه فن آوری اطلاعات در مدارس هوشمند نقش كلیدی و تعیین كننده دارد، نکته ای صوری و قابل تامل در امر آموزش است. 

اگرچه وضعیت مدارس هوشمند در ایران علی رغم پیشرفت قابل توجه این علم در دنیا به دلایل محدودی هنوز شبكه های ارتباطی كشور بسیار نامناسب است اما مسوولان مربوطه می بایست چاره ای اساسی برای رفع این معضل بیندیشند .

هوشمند سازی مدارس به عنوان يکي از مهمترين مولفه های نظام جمهوری اسلامی ايران در آموزش و پرورشی پويا  مورد توجه است و در جهت فرآيند يادگيری و بهبود آموزش امری انکار نشدنی است لذا این موضوع از سوی مسئولین با جدیت دنبال میشود.
 
بنابراین گزارش، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های آموزشی ایجاب می‌کند آموزش و پرورش نیز به صورت جدی زمینه هوشمند سازی مدارس را فراهم کند، از فرایند هوشمند سازی مدارس در سال 94 خبر میدهد.

دکتر نظری قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در مراسم بزرگداشت مقام معلم در گفتگو با خبرنگار آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: از سال 90 پروژه‌ هوشمند سازی مدارس با شیب ملایمی در حال پیگیری است و در واقع این فرآیند به صورت تدریجی مسیر خود را ادامه می‌دهد و به اتمام نمی‌رسد بلکه تکمیل می‌گردد. لذا اعتبارات لازم در خصوص اجرای پایلوت هوشمندسازی مدارس در سال تحصیلی 95-94 در حال انجام است و برای مهر 94 طرح تبلت دانش‌آموزی در همه استان‌های کشور در دو دوره ابتدایی و متوسطه به صورت پایلوت انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در هر استان در یک دوره تحصیلی یک مدرسه و یک پایه به این منظور در نظر گرفته ایم و حتی از وضعیت مدرسه و اولیا نیز برای تهیه تجهیزات لازم و تامین اعتبارات کمک خواهیم گرفت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص خریداری نوع تبلت افزود: با توجه به حمایت از تولید داخل سعی می‌کنیم بهترین نمونه از بین نمونه های داخل را خریداری نماییم.

وی در خصوص تاخیر فرآیند هوشمند سازی نیز ادامه داد: پروژه هوشمند سازی مدارس از سال 90 در حال دنبال است و با شیب ملایمی توسعه می‌یابد اگر چه نتوانسته‌ایم اعتبارات لازم را در این زمینه به استان‌ها تزریق کنیم اما با استفاده از ظرفیت‌های خیرین سعی کرده‌ایم این پروژه به مرحله اجرایی برسد.

امیدواریم هرچه سریعتر بستر ایجاد مدارس هوشمند در سراسر کشور فراهم گردد.





گزارش از طیبه کارگر





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار