مسئولان نمایشگاه کتاب، برای رفع مشکلات، اراده کافی ندارند.

کامران شرف شاهی گفت: مسئولان نمایشگاه کتاب، برای رفع معضلات موجود، همت زیادی به خرج نمی‌دهند.

شرف شاهی در مصاحبه با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: نمایشگاه امسال هم با استقبال گسترده‌ای از مردم مواجه شد. با این حال مشکلات انبوه ناشران همچنان لاینحل باقی مانده است. 

پدید آورندگان کتاب، مشکلات متعددی دارند که تاکنون در جهت حل آنها قدمی برداشته نشده است.

وی ادامه داد: عدم قطعیت در حل مشکل مالیات ناشران و پدید آورندگان و دیگر مسائل موجب شده است تا این روزها ناشران انگیزه کمتری نسبت به گذشته برای سرمایه‌گذاری در جهت چاپ و نشر کتاب و همچنین افزایش تیراژ کتابها داشته باشند.

وی با اشاره به گران شدن کتابها گفت: اوضاع فعلی موجب شده تا اقشار مختلف مردم نتوانند به سهولت کتابهای مورد علاقه‌ی خود را خریداری کنند و در مجموع ناشر، پدیدآورنده، فروشندگان کتاب و مخاطبان همگی در چرخه‌ای گرفتار شدند که به نظر می‌رسد به این زود‌ی رهایی از آن امکان‌پذیر نیست و امید همه‌ی این اشخاص این است که شرایط از این دشوار‌تر و بدتر نشود.

شرف شاهی در ادامه‌ی این گزارش گفت: از نقاط ضعف امسال می‌توان به ستاد تکریم اهل قلم اشاره کرد که نسبت به سالهای گذشته شکل کمرنگ‌ تر و نامناسب‌ تری داشت و انتظار می‌رفت لااقل در این ده روز نمایشگاه فضای مناسب‌ تری برای حضور و پذیرایی از اهل قلم تدارک دیده می‌شد.

وی فراهم کردن زمینه‌ای مناسب برای حضور تمامی ناشران و پدید آورندگان را حرکتی ارزشمند و شایان تقدیری دانست که نمی‌ بایست به سادگی از آن چشم پوشید.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر، عدم جدیت کافی و لازم در امر نظم و نظافت مجموعه را افزایش حجم چشم‌گیری از فروشندگان و سایر غرفه‌های غیر مرتبط می‌داند.

شرف شاهی در ادامه گفت: بسیار شایسته است که نواقص هر دوره مورد بررسی دقیق قرار گرفته و با نظر سنجی از ناشران و پدید آورندگان کتاب نسبت به آسیب شناسی نمایشگاه و رفع مشکلات و موانع در دوره‌های بعد اقدام صورت پذیرد.

وی ادامه داد: مسئولین نمایشگاه در طول یک سال فاصله بین نمایشگاه‌ها، هم و غم کافی برای از میان بردن معضلات موجود را به خرج نمی‌دهند. به همین دلیل مشکلاتی که در دوره‌های گذشته به طور مکرر به آن اشاره شده بود در این دوره نیز همچنان به قوت خود باقی است.

شرف شاهی در خصوص رفع نیاز مخاطبان با برگزاری فقط یک دوره نمایشگاه در طول سال گفت: برگزاری نمایشگاه با چنین وسعتی و با در نظرگرفتن تمامی بخش‌های آن نمی تواند به طور دائمی باشد اما می‌شود در طول ایام سال به طور تخصصی بخشی از فعالیت‌های آن تکرار پیدا کند.

به عنوان مثال ناشران آموزشی کودک و نوجوان و کتابهای دانشگاهی می‌توانند در شهریور ماه که قبل از بازشدن مدارس و مراکز علمی و آموزشی است، نمایشگاه دیگری وجود داشته باشد چرا که بسیاری از مراجعه کنندگان نمایشگاه، جوانان و نوجوانان هستند.

وی افزود: فضای مناسب و دائمی برای برگزاری نمایشگاه‌ها در خصوص ناشران داخلی که بارها نیز وعده داده شده است، اگر به اجرا دربیاید، سهم ارزنده‌ای در رونق کتاب و کتابخوانی و همچنین برطرف کردن نیازهای دوستداران کتاب را به همراه خواهد داشت.

شرف شاهی ادامه داد: هر گونه سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی فرهنگی همیشه نتیجه‌ی مطلوبی ندارد و شرایط باید به گونه‌ای فراهم شود تا در مناطق محروم و کم درآمد، بن ها و تسهیلات برای افراد به گونه‌ای باشد که بخشی از نیازهای مطالعاتی آنها را برطرف کند.

وی همچنین از آثارش از جمله مجموعه غزل «از همیشه عاشقانه‌ تر» و مجموعه داستان «آشنا ترین غریب» نیز خبر داد.

«آشناترین غریب» در برگیرنده‌ی شانزده داستان کوتاه درباره‌ی زندگی و فضایل حضرت امام رضا(ع) است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار