معاون تعاون وزیر کار در نشست خبری خبر داد:

راه اندازی بازار مجازی تعاونی‌ها تا پایان سال/ توسعه تعاونی‌ها بر پایه‌ 7 راهبرد اساسی

معاون تعاون وزیر کار گفت:‌راه اندازی بازار مجازی تعاونی‌ها به منظور عرضه محصولات با کیفیت از مزایای این طرح است و همچنین توسعه تعاونی‌ها از دیگر برنامه‌های وزارت خانه در سال جاری است.

راه اندازی بازار مجازی تعاونی‌ها تا پایان سال/ توسعه تعاونی‌ها بر پایه‌ 7 راهبرد اساسیبه گزارش خبرنگار شهری باشگاه خبرنگاران، سید حمید کلانتری، معاون تعاون وزیر کار در نشست خبری که صبح امروز (یکشنبه) در محل اداره تعاون برگزار شد، با اشاره به نگاه تعاون برای توسعه فعالیت‌های مردمی اظهار کرد: در سال گذشته نگاه جدیدی در بخش تعاون ایجاد شد و فضای جدیدی در این بخش بوجود آمد که در نتیجه تحول در بخش تعاون را فراهم کرد.

وی افزود: 7 راهبرد اساسی را در تمامی برنامه‌ها ذکر می‌کنیم تا به فرهنگ تبدیل شود و توجه همگان را به خود جلب کند.

معاون تعاون وزیر کار با اشاره به 7 راهبرد اساسی تصریح کرد: ترویج فرهنگ تعاون، توسعه مدیریت و توانمند سازی منابع انسانی، تحمیل تعاملات شبکه‌ای و بین شبکه‌ی تعاونی‌ها، توسعه همکاری‌های بین بخشی، تامین مشوق‌ها و منابع مالی، توسعه بازار برند، تامین نظارت بر تعاونی‌ها، از جمله 7 راهبرد اساسی وزارت خانه در بخش تعاون است که بر این اساس فعالیت‌ تعاونی‌ها قوی تر و همچنین در سه رکن پیش بینی شدن قانون اساسی پیش می‌روند که کمک به اشتغال، رشد سرمایه اجتماعی، توسعه اقتصادی، بست عدالت، از جمله مهمترین این راهبرد‌های اساسی است.

کلانتری ادامه داد: موضوع تعاونی در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن اقتصاد امری ضروری است و نیاز است که تمامی دستگاه‌های اجرایی در این زمینه پشتیبانی لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به تعاونی‌های فعال در دنیا گفت: دو میلیون و 600 هزار تعاونی در سطح دنیا فعالیت می‌کنند و یک میلیارد نفر عضو تعاونی‌ها هستند که با استفاده از تجربیات این تعاونی‌ها می‌توان گام‌های اساسی برای توسعه تعاونی در کشور برداشت.

معاون تعاون وزیر کار با اشاره به عملکرد معاونت تعاون وزارت کار در سال 93 تصریح کرد: 5 هزار و 190 تعاونی تا پایان اسفند 93 تشکیل شد که 193 هزار نفر به عضویت این تعاونی‌ها در آمدند و در نهایت 88 هزار فرصت شغلی ایجاد شد که از این میان سهم صادرات تعاونی یک میلیارد و یکصد میلیون دلار بود که نسبت به سال‌‌های گذشته 30 درصد رشد داشته است و 227 هزار واحد مسکونی تحویل متقاضیان داده شد و همچنین بالغ بر 2 میلیون ساعت آموزش برای تعاونی‌ها در سال گذشته داشتیم.

کلانتری با اشاره استان‌های موفق در بخش تعاونی افزود: استان‌های تهران، فارس، خراسان رضوی، مازندران، خوزستان به ترتیب 5 استان برتر در تشکیل تعاونی‌ها بودند که به منظور ارتقای خدمات در این بخش نام آن‌ها ذکر می‌شود تا فعالیت‌های خود را گسترده‌ تر ادامه دهند.

وی در خصوص تعاونی‌ها ترکیبی ادامه داد: تعاونی کشاورزی هزار و 65، صنعت 903، مسکن 146، فرش دستباف 159، تعاونی چند منظوره 112، حمل و نقل 45، فعالیت‌های عمرانی 86 و تعاونی خدماتی هزار و 540 تعاونی تشکیل شدند که در حال حاضر نیز فعالیت می‌کنند.

معاون تعاون وزیر کار با اشاره به اعتبارات سال 93 در بخش تعاون تصریح کرد: 53 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای اجرای طرح‌های تعاونی پرداخت شده و 160 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای بخش‌های تولیدی و خدماتی استفاده شده و همچنین هزار و 840 میلیارد تومان از محل منابع داخلی توسعه تعاون در بخش حمایت از تعاونی‌ها استفاده شده است.

کلانتری با اشاره به اعتبارات جدید افزود: 550 میلیارد تومان اعتبار جدید برای توسعه و توانمند سازی تعاونی‌ها در دستور کار مجلس است که با مذاکرات و پس از توافق به این بخش اختصاص داده می‌شود.

وی در بخش ترکیب تعاونی‌ها افزود: تعاونی‌های دانش بنیان 48، تعاونی دهیاری 32، تعاونی فراگیر ملی 20 و تعاونی عمران و شهرستان 14 مورد هستند که با پذیره نویسی نیم درصد از مردم می‌توانند فعالیت‌های خود را آغاز کنند.

معاون تعاون وزیر کار با اشاره به تعاونی‌های در حال فعالیت ادامه داد: تعاونی صنایع دستی 142 مورد تشکیل شده که همچنان مشغول فعالیت هستند و تعاونی زنان سرپرست خانوار، مشاغل خانگی، از جمله تعاونی‌ها هستند که در بخش تولیدات خانگی 10 درصد کل تعاونی‌ها، به زنان اختصاص دارد که شامل 11 هزار شرکت با 130 هزار عضو هستند و میانگین 11 نفر اشتغال را ایجاد کرده‌اند. و با سرمایه شخصی 9 میلیون می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

کلانتری با اشاره به حمایت‌های طرح‌های تحقیقاتی تصریح کرد: 89 مورد کارهای حمایتی در بخش تحقیقات انجام شده است که 69 مورد را معاونت انجام داده و 101 مورد حمایت نیز از پایان نامه‌های ارشد و دکتری صورت پذیرفته است.

وی با اشاره به برنامه های مهم معاونت تعاون در سال جاری تصریح کرد : تعاونی‌ها بر چارچوب 7 راهبرد اساسی توسعه پیدا می‌کنند که از جمله آن می توان به ، تعاونی عمران شهرستان و تعاونی تامین نیاز تولید کنندگان ، تعاونی دانش‌بنیان فارغ‌التحصیلان، تعاونی زنان، تعاونی توسعه روستایی،‌اشاره کرد  تا در رشته‌های مختلف تولیدی، دامداری ، زراعی، شاهد پیشرفتی در زمینه دریافت مواد اولیه با قیمت پایین و تولید محصولات با کیفیت بالا باشیم.

معاون تعاون وزیر کار با اشاره به فعالیت جدی وزارت خانه در بخش عرضه محصولات، گفت: ایجاد بازار مجازی برای تعاونی‌ها به منظور عرضه محصولات و ایجاد فضای رقابتی سالم از مزایای این طرح است که امیدواریم تا آخر سال به مرحله اجرا برسد.

کلانتری ،‌در ادامه بیان کرد: ایجاد فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای با نام خود تعاونی باعث جلب اعتماد مردم به سرمایه‌گذاری و مشارکت در تعاونی‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه تفاهم نامه های بین دستگاهی از دیگر برنامه‌های وزارت‌خانه است  تصریح کرد: تفاهم نامه ای با 23 استان در زمینه تقویت و توسعه تعاونی ها امضا کرده ایم که دستگاه های مربوطه برای تعامل به شرح زیر است: 
دانشگاه آزاد، آموزش و پرورش، شهرک‌های صنعتی و کشاورزی از جمله آنان هستند.

معاون تعاون وزارت کار افزود: توسعه نمایشگاه های داخلی و خارجی و توسعه سفرهای برون‌سازمانی تعاونی به منظور تبادل تجارب از دیگر برنامه های مورد اهمیت و شاخص وزاتخانه است.

وی ادامه داد: تشکیل تعاونی خبرگذاری ها می‌تواند به صنعت رسانه و نشر کمک قابل توجهی داشته باشد چرا که همگرایی و جمع‌گرایی را تقویت می‌کند و می‌تواند در حوزه‌های مختلف و با موضوع خاص مشارکتی چند‌ جانبه داشته باشد.

کلانتری در پایان گفت: یکی از سیاست‌های مهم ، مشارکت ارکان تعاونی ها و اتحادیه‌ها بمنظور تقویت عملکرد تعاونی ها است که این مهم را با هدف توانمند‌سازی کامل ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار