مشهد؛

آینده در دستان رسانه های مجازی

ارتباطات در زمان گذشته یا کلامی بوده یا غیر کلامی مانند اشاره، اطلاع رسانی در طی زمان های مختلف از طریق کبوتر نامه بر، چاپار، اختراع چاپ و...انجام می شده، سپس گسترش ارتباطات ادامه پیدا کرد و با به روی کار آمدن تلفن ، تلگراف و روزنامه گسترش یافت، این روند با آمدن رسانه هایی مانند رادیو، تلویزیون، ماهواره و اینترنت رو به تکامل گذاشت.

مردم برای به دست آوردن اطلاعات و اخبار تمایل زیادی به استفاده از فضای مجازی دارند. در سال های اخیر این روند به مدد پیشرفت تکنولوژی و فراهم شدن زیرساخت‌‏های ارتباطی، به شدت گسترش یافته است.

کاربران اینترنتی به طرز غیرقابل باور افزایش یافته اند و چشم‏‌انداز گسترده ای در مقابل رسانه‏‌های مجازی قرار گرفته اند.

در قرن بیست ویکم و عصر فراصنعتی، تغییرات در نحوه‌‌ی دریافت اخبار و اطلاعات به طور شدیدی شیوه‏‌های دریافت سنتی خبر را تحت تأثیر خود قرار داده، ظهور شبکه های اجتماعی و دسترسی آسان به اطلاعات موجود، خیلی از رسانه ها را دستخوش دگرگونی کرده و میزان مراجعه‌‌ی مردم به رسانه‏‌های سنتی و غیرمجازی به شدت کاهش یافته است.

رسانه‏‌ها در چشم‏‌انداز وسیعی که در قرن بیست‌‏و‌یکم برای آن‌‌ها ایجاد می شود، بسیار متفاوت از قرن قبل عمل می کنند.

به مناسبت روز ارتباطات مدیر باشگاه خبرنگاران مشهد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، گفت :در عصر کنونی مخاطب عنصر فراموش شده در ارتباطات جمعی محسوب میشود.

محمد صادق حاتمی افزود: در شبکه های اجتماعی، مخاطبان گرچه به ظاهرخودشان جامعه وگروهها را انتخاب میکنند،اما نهایتا به عنوان یک عنصر فعال یا نیمه فعال ایفای نقش کرده وآماج پیامهای طراحی و مهندسی شده قرار میگیرند.

وی صحت و اعتبار منبع خبر رایکی از ویژگی های مهم " خبر"در ار تباطات دانست و تصریح کرد:پیامهایی که گاهی تشخیص اعتبار آن حتی برای فعالان عرصه ارتباطات هم دشواراست با محتوا و منبع مخدوش شده و نامعلوم به مخاطب ارائه میشود.

این استاد دانشگاه افزود: در عرصه جدید ارتباطی، مخاطب همچون گلبرگی لطیف ،دستخوش بادها یی قرار میگیرد که براحتی آنها را به هر سو می افکند.

حاتمی تصریح کرد :با روند فزاینده و رو به گسترش شبکه های اجتماعی به نظر میرسد نیاز داشته باشیم ارتباطات جمعی را متناسب با شرایط حاضر باز تعریف کنیم .

مدیر باشگاه خبرنگاران مشهد،در ادامه با بیان اینکه هر مخاطب به تنهایی و در هر سطحی میتواند نقش یک رسانه را بازی کند گفت : با توجه به تعریف ارتباطات ،ویژگی رسانه های ارتباطات جمعی در مقطع فعلی دچار تغییر شده و هر کدام از مخاطبان بدون داشتن تخصص می توانند نقش یک رسانه را برای مخاطبان انبوه ایفا کنند.

شبکه های مجازی در ارتباطات آینده

مدیر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه نیز در این خصوص گفت: با توجه با تغییراتی که در قرن آینده در حال وقوع است، رسانه هایی موفق تر هستند که با این تغییرات و پیشرفت ها بتوانند خود را تطبیق دهند.

محمود زنده دل افزود: حوزه رسانه و اطلاع رسانی از جمله حوزه‏‌هایی است که به شدت تحت تأثیر موج تغییرات قرار می گیرد، رسانه‌‏هایی می توانند آینده را از آن خود کنند که در عرصه فضای مجازی فعال و همراه باشند. در زمانی که داشتن قدرت یعنی اطلاعات، هر کس اطلاعات داشته باشد قدرت هم دارد، منبع اطلاعات در رسانه‌‏های دیجیتال است.

وی ادامه داد: در این گستره رسانه هایی که سنتی عمل می کنند، از دامنه رقابت حذف می شوند و رسانه های موجود باید بتوانند در ایجاد تغییرات و پیشرفت های لازم اقدامات موثر انجام دهند.

این پژوهشگر با اشاره به عملکرد رسانه های مجازی در قرن بیست ویکم، افزود: در فضای مجازی، آن دسته از رسانه‏‌هایی می‏‌توانند در عرصه‌‌ی رقابت باقی بمانند که علاوه بر خبر، به تولید تحلیل نیز بپردازند زیرا رسانه‏‌های مجازی که صرفاً رویکرد خبری دارند باید با تحلیل، تبیین وتفسیر خبر برای مخاطب جذابیت ایجاد کنند.

شکاف دیجیتالی

پدیده فضای مجازی به دلیل نو بودن این امکان و فرصت را برای شناخت والدین از این امر و کاربردهای آن فراهم نکرده است، از این رو موضوعی به نام شکاف دیجیتالی بین فرزندان و والدین ایجاد شده كه در تمام جوامع موضوعیت داشته و محدود به جامعه و یا اقلیتی خاص نمی شود.

زنده دل در این رابطه افزود: آسیب اصلی استفاده از فضای مجازی در نسل های دیروز، امروز و فردا مواجه شدن با شکافی بین این نسل هاست که به نام شکاف دیجیتالی مطرح است.

وی ادامه داد: عوامل شکل گیری شکاف دیجیتالی ناآگاهی والدین از اهمیت و تاثیرات این فناوری، کنجکاوی فرزندان، اعتماد بیش از اندازه والدین به فرزندان و اقتضائات شغلی فرزندان است.

وی با اشاره به پیامدهای این پدیده تصریح کرد: از دست رفتن تربیت سنتی فرزندان، افزایش برخی اطلاعات و بلوغ زود رس کودکان، بالا رفتن علم فرزندان نسبت به پدر ومادر و فریب خوردن آنان از جمله این پیامدهاست.

مدیر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه، گفت: افزایش آگاهی درباره فناوری های جدید، دوستی و همراهی با فرزندان، پیشگامی در آشنا کردن فرزندان با فناوری های نو و آگاهی بخشی فرزندان با خطرات فراروی انها در این زمینه راهکارهای کاهش شکاف دیجیتالی است.

در پایان و باتوجه به گسترش چشم گیر استفاده از فضاها و شبکه های اجتماعی که هر 5 سال 10 برابر می شود، آیا نسل حاضر که ازهم اکنون و در سنین پایین دیجیتالی شده اند، می توانند افرادی صبور و سالمی باشند یا به دلیل بالا رفتن سرعت تکنولوژی و دسترسی آسان به اطلاعات دچار آسیب هایی خواهند شد؟

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.