نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری سال دو هزار و شانزده آمریکا گفت: کلیات توافق هسته‌ای با ایران بسیار بدتر از آن چیزی است که ما پیش بینی می‌کردیم.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری سال دوهزار و شانزده آمریکا گفت موضع اش درباره مذاکرات هسته‌ای ایران در مقایسه با مواضع او در سال دوهزار و دوازده تغییر نکرده است.

سناتور مارکو روبیو در گفتگو با برنامه فاکس نیوز ساندی گفت: ما باید بپذیریم که توازن قدرت در دنیا تغییر کرده است. اکنون تعدادی از چالش‌های متفاوت در عرصه سیاست خارجی ما وجود دارند. شما دولت‌های مستبدی را در روسیه و چین دارید که تلاش می کنند همسایگان خود را مطیع خود کنند.

شما شاهد ظهور کشورهای سر سختی مثل کره شمالی و ایران هستید. این دو کشور یا تسلیحات کشتار جمعی یا تسلیحات هسته ای دارند و یا طرح هایی برای این تسلیحات دارند که باعث می شود تا آنها دربرابر فشار بین المللی مصون بمانند.


در مورد ایران باید گفت: این تسلیحات باعث می‌شود که کنترل آنها در خاورمیانه افزایش یابد. شما همچنین بازیگران غیر کشوری را هم دارید که گروههای تبهکار فرا ملی هستند و نیز گروه‌هایی مثل داعش، القاعده و النصره وجود دارند که نه تنها در خاورمیانه بلکه برای داخل آمریکا خطر هستند. این تهدیدات مستلزم آن هستند که سیاست خارجی آمریکا بتواند همه ی آنها را حل کند.

مجری گفت: شما در عرصه سیاست خارجی طرفدار همان رویکردهایی هستید که رونالد ریگان دنبال می‌کرد در عرصه داخلی هم طرفدار کاهش هزینه‌ها و اصلاحات در قوانین مالیاتی و مقررات زدایی هستید.

مارکو روبیو در پاسخ گفت: در عرصه سیاست خارجی باید بگویم که تهدیدات تغییر کرده‌اند. ما اکنون مثل دوره ریاست جمهوری رونالد ریگان شاهد حضور شوروی سابق نیستیم بلکه تهدیدات چندگانه را شاهد هستیم که هر کدام شان تهدید هستند و مستلزم امنیت سایبری و اطلاعات بیشتر هستند.

سناتور مارکو روبیو در ادامه این مصاحبه گفت: از سال دوهزار و سیزده تاکنون شاهد تهاجم به اوکراین و الحاق کریمه بودیم، شاهد آن بودیم که چین در وسط دریای جنوب چین جزایر مصنوعی می‌سازد. ما در این مدت شاهد ظهور داعش و اقدام این گروه در قطع کردن سر مسیحیان و آمریکایی‌ها هستیم. ما در این مدت مذاکرات هسته‌ای با ایران را هم داشته ایم.

مجری از مارکو روبیو پرسید: شما در سال دوهزار و دوازده میلادی، حامی مذاکرات باراک اوباما درباره توافق هسته‌ای با ایران بودید؛اما اکنون می‌گوئید که اگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شوید هرگونه توافقی را که ممکن است او بکند، ابطال می‌کنید. شما موضع خود را تغییر دادید؟

مارکو روبیو در پاسخ گفت: شما می‌گوئید که من طرفدار مذاکره با ایران بودم. اگر توافقنامه هسته‌ای توافقنامه‌ای بود که ایران از غنی‌سازی و بازفراوری فاصله می‌گرفت آنگاه چه کسی بود که از آن حمایت نمی‌کرد؟


اما توافقنامه کنونی اینگونه نیست. ما اکنون می‌دانیم که کلیات توافقنامه چیست و می‌دانیم که این کلیات بسیار بدتر از آن چیزی است که ما پیش بینی می کردیم. در واقع هر زمان که خبر جدیدی درباره توافقنامه می‌شنویم می بینیم که این توافقنامه بدتر و بدتر شده است.

سناتور مارکو روبیو در ادامه به پرسش مجری درباره ی درست بودن یا نبود تهاجم نظامی به عراق پاسخ داد و گفت:تهاجم به عراق اشتباه نبود. رئیس جمهور آمریکا براساس اطلاعاتی که دریافت کرده بود تصمیم گرفت.


من هنوز هم می‌گویم که جنگ عراق اشتباه نبود چون اطلاعاتی که به رئیس جمهور ارائه شد می‌گفت که عراق تسلیحات کشتار جمعی دارد. براساس آن اطلاعاتی که جرج بوش دریافت کرده بود جنگ با عراق اشتباه نبود اگر رئیس جمهور آمریکا (جرج بوش) در آن زمان می‌دانست که عراق تسلیحات کشتار جمعی ندارد باز هم باید با صدام برخورد می کرد اما روند برخورد متفاوت می شد.

مارکو روبیو درباره نامزدی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت:هیلاری کلینتون طرفدار ادامه وضعیت کنونی در آمریکا است آن هم در زمانی که ما به شدت نیازمند سیاست‌های جدید هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار