مشهد؛

موافقت وزیر فرهنگ با تشکیل بنیادهای علمی و فرهنگی عطارو خیام نیشابوری

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم روز ملی بزرگداشت حکیم خیام نیشابوری موافقت خود را برای تشکیل بنیادهای علمی و فرهنگی عطار و خیام نیشابوری به‌صورت جداگانه اعلام کرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،علی جنتی افزود: ابتدا باید اساسنامه جامعی برای این بنیادها نوشته و ثبت شود همانطور که پیش از این برای برخی از شخصیت‌های بزرگ چون ابن سینا این کار انجام شده است.

وی گفت: وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی به سهم خود تمام تلاشش را برای بزرگداشت شخصیت‌های ملی نیشابور به کار می‌گیرد.

وزیر فرهنگ وارشاداسلامی با اشاره به تدوین تقویم خیامی پس از 18 سال تحقیق در رصدخانه اصفهان، افزود: وی نخستین دانشمندی است که به تحقیق منظم علمی از معادلات ریاضی پرداخت، رساله او در جبر، معرف فکر منظم خیام در عرصه علم ریاضی است.

جنتی با بیان اینکه دانشمندانی چون خیام پیشروان بخش‌هایی از علم بشری بوده‌اند، خاطرنشان کرد: خیام از جمله کسانی است که دانش را برای ذهن کنجکاو خویش فرا می‌گرفتند و با وجود کمبود منابع مالی به جایگاه رفیع علمی دست یافتند.

وی با بیان اینکه نیشابور با این پیشینه فرهنگی و تمدن و شخصیت‌های برجسته و جهانی در این دوره، بایددین خود را به این شخصیت‌ها ادا کند افزود:باید تمام اطلاعات، اسناد و مدارک مربوط به این مفاخر جمع‌‌آوری، تحلیل و در قالب‌های مختلف منتشر شود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.