در نشست هفتگی سخنگوی دولت با خبرنگاران مطرح شد

نوبخت: هرگونه تغییر در هیأت دولت را تکذیب می‎کنم/حذف 4 میلیون یارانه بگیر صحت ندارد

سخنگوی دولت با اشاره به شایعات مطرح شده در زمینه تغییر وزرا و استانداران گفت: چنین چیزی از بن صحت ندارد و به هیچ وجه تغییر وزرا و استانداران در دستور کار دولت نیست و صحت ندارد.

نشست سخنگوی دولت با خبرنگاران آغاز شدبه گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در چهارمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در روز سه شنبه 29اردیبهشت در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به ابلاغ رئیس جمهور درباره صرفه جویی 6 هزار میلیارد تومان اعتبارات جاری گفت: این رقم به اعتبارات عمرانی افزوده شده و در سال جاری 40 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های نیمه تمام پرداخت خواهد شد. 

* افزایش اعتبارات عمرانی در کشور به 40 هزار میلیارد تومان

وی افزود: این رقم نسبت به 32هزار میلیارد تومان سال 93 و 21هزار میلیارد تومان سال 92 نشان از عزم دولت برای سرمایه گذاری در طرح‌های عمرانی است که اگر بتوانیم بخشی از طرح‌های نیمه تمام را طبق تکلیف قانونی و رویکرد دولت به بخش غیر دولتی واگذار کنیم می‌توانیم سرعت بیشتری به بهره برداری از طرح های عمرانی بدهیم. 

نوبخت افزود: سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی یک دستور العمل 12ماده‎ای تهیه کرده است که با مکانیسم تخصیص و موافقت نامه‌ای که مبادله می‌کند زمینه‌ این ابلاغ رئیس جمور را فراهم خواهد کرد و بنده در پایان سال اجرای این سیاست را خدمت شما عرض خواهم کرد. 

سخنگوی دولت با اشاره به عملکرد سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در سال گذشته که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد تصریح کرد: در هیأت وزیران معاون اول رئیس  جمهور مسئولیت نظارت این کار را بر عهده گرفت و ماموریت هماهنگی، پیگیری و تنظیم برنامه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شورای اقتصاد واگذار شد و طی جلساتی که در شورای اقتصاد داشتیم برنامه هر یک از دستگاه‌های اجرایی برای اجرای کلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شد و با  اصلاحاتی به تصویب می‌رسید. 

وی افزود: یک سال از آن زمان می‌گذرد و انتظار این است که عملکرد دستگاه‌های اجرایی فراتر از برنامه‌ای که تهیه کرده‌اند نسبت به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی باشد. در جلسه روز گذشته شورای اقتصاد نیز مقرر شد دستگاه به دستگاه گزارش عملکرد و دستاوردهای آن بخش را نسبت به اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را بیان کنند. 

وی افزود: ‌اولین دستگاه این ماموریت را داشت و گزارش را بیان کرد وزارت جهاد کشاورزی بود دستاوردهای یک ساله این وزارت خانه متناسب با سیاست‌هایی که به این وزارتخانه در بخش کشاورزی ابلاغ شد. 

* افزایش خرید گندم از کشاورزان 

نوبخت با اشاره به نخستین دستاورد وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: اولین دستاورد کاهش تراز منفی تجاری قضایی کشور است که از 8میلیارد دلار به 5.4میلیارد دلار رسید و افزایش صادرات مواد غذایی به میزان 27درصد بوده است. در بخش ذخایر استراتژیک محصولات راهبردی نیز برای اکثریت این محصولات به ویژه گندم، بیش از شش ماه ذخایر استراتژیک داریم. 
 
وی تاکید کرد: افزایش خرید گندم از مردم از 4.8 میلیون تن به 6.7 میلیون تن رسید. 
 
* رشد تولیدات کشاورزی همراستا با سیاست‎های اقتصاد مقاومتی

نوبخت تصریح کرد: رشد تولیدات محصولات غذایی، شیلات و دام و طیور به میزان 6.6 درصد رسید، رشد بخش زراعت معادل 8.2درصد شد، رشد بخش باغبانی معادل 3.1درصد، رشد پنج درصد تولید گل و گیاهان زینتی از دیگر دستاوردهای یک ساله اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بود، رشد بخش دام و طیور نیز معادل 4.9 درصد بود. 
 
نوبخت با اشاره به اجرای عملیات آبخیزی داری نیز اظهار داشت:  در سطح 500هزار هکتار در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی انجام شد بهسازی جنگل‎های غرب با مشارکت مردم در سطح 26هزار هکتار و با تامین 800هزار نهال و با تولید 36میلیون اصل نهال با مشارکت مردم و با ممیزی و اصلاح مراتع در سطح 700هزار هکتار بخشی از دستاوردهای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی بود که انجام شد. 

نوبخت در ادامه نشست خبری با اشاره به انتشار دو خبر از سوی رسانه‌ها در هفته گذشته اظهار داشت: من واقعا از منتشر شدن این دو خبر تاسف خوردم، در شهرکرد پس از اینکه بنده بازدید سه روزه‌ای که از طرح‌های عمرانی سفر رئیس جمهور را پیگیری می‌کردم در پایان این پیگیری‌ها در یک جلسه مطبوعاتی شرکت داشتم که سوالی در این نشست مطرح شد مبنی بر اینکه لیستی را خواندند که چه تعداد وزیر و استاندار قرار است در برنامه تغییر دولت باشند آیا شما تایید می‌کنید یا نه، بنده گفتم هر چند که بحث تغییر با توجه به جایگاه رئیس جمهور و مطالباتی را که از وی دارند باید مرتبا ارزیابی شود و اگر احیانا لازم است تغییری نیز بدهد نفس عمل چیز درستی است اما   حرف هایی که شما می‌زنید صحت ندارد کسی که باید مطلع باشد بنده هستم. 

نوبخت تاکید کرد: عنوان خود را گفتم و مسئول مدیریت و برنامه ریزی هستم و از بسیاری از اطلاعات با خبر هستم و در عنوان سخنگویی این حرف‌ها را تایید نمی‌کنم و چنین چیزی وجود ندارد برخی از رسانه‌ها در این راستا تاکید کردند که نوبخت اظهار بی اطلاعی کرده است و چنین اتفاقی قرار نیست صورت بگیرد.
  
* تغییر در کابینه در دستور کار دولت نیست

نوبخت اضافه کرد: دو تعداد از این رسانه‌ها با همین عنوان شروع کردند و همان طور که ما گفتیم قرار است یک تغییر وسیعی صورت گیرد و سخنگوی دولت نیز آن را نفی نکرده است که بنده این خبر را کاملا نفی کردم و در حال حاضر تغییر در کابینه در دستور کار دولت نیست و صحت ندارد و از رسانه‌ها خواهش می‌کنم که به این موضوعی که از بن بی‌اساس است دامن زده نشود. 

* خبر حذف چهار میلیون یارانه بگیر از زبان من صحت ندارد

نوبخت تاکید کرد: همچنین خبر حذف چهار میلیون یارانه بگیر از زبان من صحت ندارد.

وی در توضیح این امر با بیان اینکه طی بازدیدی که از جهاد دانشگاه شهرکرد داشتم و دستاوردهای آن‎ها را دیدم مشعوف شدم که این همه ظرفیت در این استان وجود دارد، تاکید کرد: ما می‌توانیم در استقرار جایگاه نخست علم و فناوری در منطقه در سند چشم انداز توسعه دست پیدا کنیم، تعدادی از خبرنگاران در ارتباط با این دستاورد علمی سوالی داشتند و یکی از خبرنگاران به موضوع یارانه ورود پیدا کرد و من توضیح دادم که این بحث‌ها  بعدا به آن توجه شود و در ارتباط با اجرای بودجه و تبصره 20 که سوال نیز شد، درباره کلیت منابع و مصارف توضیحاتی داده شد که اگر آن احکام عملی شود، قطعا باید این چهار میلیون نفر حذف می‌شدند منتهی ما این کار را نکردیم تا مردم اذیت نشوند.

وی افزود: برنامه‌ای که برای اجرای این قانون وجود دارد به وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اطلاع رسانی می‌کنند و  چگونگی اجرای قانون را که در نظر دارند خواهند گفت. 

نوبخت افزود: آن‌چه که لازم باشند بنده به عنوان سخنگو به اطلاع مردم برسانم این کار را خواهم کرد و خواهشم از رسانه‌ها این است که دقت و اخلاق حرفه‎ای را رعایت کنند و با این عدم دقت اذهان عمومی مخدوش نشود. 

* نرخ سود بانکی بربازار بورس اثر منفی ندارد

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره سازمان بورس و رابطه آن با نرخ سود بانکی اظهار داشت: همواره دو بازار پول و سرمایه در اقتصاد می‌توانند مرتبط باشند و هر کدامشان از قواعد خاصی تبعیت می‌کنند و همه مکاتبات اقتصادی درباره اینکه نرخ سود بانکی چگونه عرضه می‌شود به آیتم‌ها با مولفه‌های مختلفی اشاره می‌کنند. 

وی تاکید کرد: یکی از این مولفه‎ها بازدهی پول در دیگر بازارهاست و با توجه به همه این موارد از سوی شورای پول و اعتبار نرخ‌های جدیدی برای تسهیلات و سپرده انتخاب شد و از نظر دولت این مسئله هیچ تاثیر منفی در بازار بورس ندارد در این راستا بازار بورس تحت تاثیر عوامل سیاسی و روانی قرار می‌گیرد. بنابراین این انتظار که بانک‌ها بورس را متعادل کنند یک توقع نامتناسبی است چرا که بانک‌ها باید از بنگاه‎داری فاصله بگیرند. 

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد مسائل بورس باید به شکل دیگری غیر از ورود به بانک‌ها و انتظار از معاملات بانکی متعادل شود و وزارت امور اقتصاد و دارایی با مسئولین بورس در این رابطه باید تلاش کنند. 

* اجرای مجدد طرح خود انصرافی را در دستور کار داریم

نوبخت درباره یارانه اظهار داشت: پولی که در حال حاضر در بین مردم توزیع می‌شود از محل افزایش قیمت‌ها و محصول هدفمندی دولت نیست، بلکه پولی است که از خزانه برداشت می‌شود برای همین در سال جاری شش هزار و 300میلیارد تومان باید از خزانه برداشت شود، دولت برنامه‌های رفاهی خود را نسبت به کارکنان و مردم نمی‌تواند انجام دهد. قانونگذار اعلام کرد که دولت باید مقدار پرداخت نقدی به خانوار را که 42هزار میلیارد تومان در سال پیش بود، امسال 39هزار میلیارد تقلیل دهد و در تبصره 20قانون بودجه پیش بینی شده است که باید افراد پر درآمد نیز حذف شوند و این قانون در دست ماست و تقریبا همه مردم قبل از آنکه  حقوقشان را دریافت کنند این یارانه را دریافت می‌کنند. 
2میلیون و چهارصد هزار نفر در سال گذشته پس از اعلام اینکه اگر نمی‌خواهند یارانه نگیرند انصراف دادند و به ما کمک کردند که این پول‌ها صرف طرح  تحول نظام سلامت شود که امسال نیز می‌خواهیم این طرح را ادامه دهیم. 

نوبخت تصریح کرد: موضوع پرداخت یارانه روزهای آینده در هیأت دولت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

* دولت با قدرت با هرگونه قاچاق کالا و ارز مقابله می‎کند

نوبخت با اشاره به برنامه دولت برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد:‌ این موضوع همواره در دستور کار دولت است و برنامه‌اش در نهادهای مختلف‌ آمده و اصلاحاتش صورت گرفته است و دولت با قدرت با هرگونه قاچاق کالا و ارز متناسب با امکاناتی که دارد در حال مقابله است و امیدواریم که به نتایج مطلوبی برسد. 

نوبخت همچنین درباره کشتی نجات نیز اظهار داشت: وزارت امور خارجه و سخنگوی این وزارتخانه به دفعات در اینباره توضیح داده‌اند و در چهارچوب حقوق بین الملل و کمک به مردم ستمدیده یمن یک کشتی از کمک‌های بشر دوستانه در حال ارسال است و با سازمان‌ها و مجامع بین المللی هماهنگی شده است. 

وی افزود: از نظر ما در این شرایط هیچ مشکلی برای رسیدن این کشتی وجود ندارد و اگر اتفاق خاصی بیافتد بلافاصله نظام کشور ما متناسب با آ‌ن اتفاق تصمیم می‌گیرد. 

* مطمئن باشید در توافقنامه حقی از مردم ایران پایمال نخواهد شد

نوبخت همچنین درباره دبّه کردن و تهدید آمریکا و طرح سه فوریتی مجلس گفت: ‌در حال حاضر آخرین مذاکرات در حال انجام است و طرفین تلاش می‌کنند تا بیشترین منافع را برای خود داشته باشند. تیم هسته‌ای کشورمان با اقتدار منابع قانونی و حقوقی خود تلاش می‌کنند تا حقوقش در این مذاکرات تصویب شود. 

وی افزود: ممکن است صحبت‌هایی از جانب غربی‌ها صورت گیرد آن‌ها همواره با هرگونه مذاکره و توافقی مخالفند و ممکن است جملاتی را به کار ببرند و بگویند، نگران نباشید آن‌ها 35 سال از حرف‌های بی‎ربط زدند و  پاسخ ما را شنیده‌اند و نظام اسلامی ما قوی‌تر و قاطع‌تر در عرصه جهانی حضور پیدا می‌کند و سخنان آنان به هیچ وجه تاثیر در قوت و حرکت ایران در طول مذاکرات ندارد و مطمئن باشید که در آن توافق نامه هیچ حقوقی از ملت ایران پایمال نخواهد شد بلکه حقوق تضییع شده و تحریم‌های ظالمانه برداشته خواهد شد. 

* همکاری دستگاه‎های نظامی و انتظامی در برچیدن موسسات مالی و پولی غیر مجاز

وی همچنین در خصوص خبرهایی مبنی بر ورشکستگی تعدادی از موسسات مالی، گفت: این موضوع صحت ندارد. بانک مرکزی نظارت‎های لازم را دارد و در این نظارت ابتدا چتر حمایتی خود را بر حقوق سپرده گذاران برافراشته می کند و سپس اقدامات قانونی خود را انجام می دهد. 

نوبخت همچنین درباره برچیده شدن موسسات پولی و مالی غیر مجاز اظهار داشت: در شورای امنیت ملی این موضوع گزارش شد و به همه دستگاه‌های نظامی- انتظامی ابلاغ شد تا در این راستا با بانک مرکزی همکاری کنند. 

* رئیس جمهور طبق اختیارات قانونی خود به نامه مجمع روحانیون پاسخ می‌دهد

سخنگوی دولت درباره نامه‌ مجمع روحانیون به رئیس جمهور اظهار داشت: تبعا مجامع مختلف همواره نظراتی دارند و رئیس جمهور به عنوان مجری قانون اساسی این موضوع برایشان منعکس می‌شود و رئیس جمهور طبق اختیارات قانونی‌اش آنچه را که لازم است را انجام می‌دهد. 

* پرداخت یارانه نان ادامه دارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره برخی نانوایی‎ها که نان را با قیمت بسیار بالایی به بهانه آزادپز بودن عرضه می‌کنند، گفت: تمام فعالیت‎های ما برای این است که مردم مشکل نداشته باشند. آزادپزی برخی از نانوایی ها نیز در همین راستا بوده است. 

نوبخت با تاکید بر اینکه پرداخت یارانه نان همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: 20 درصد از ظرفیت نانوایی های شهر آزادپز شده اند اما در عین حال ممکن است تخلفاتی هم صورت گیرد که دستگاه های نظارتی باید بیش از پیش بر عملکرد نانوایی ها نظارت کند. 

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به وظایف نظارتی این سازمان اضافه کرد: یکی از وظایفی که بر عهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار گرفته نظارت بر عملکرد همه دستگاه های اجرایی است و باید گزارش نظارتی را به هیات وزیران ارائه دهد. 

* اختصاص 960 هزار میلیارد تومان به طرح‎های عمرانی آذربایجان شرقی

نوبخت درباره سفر رئیس جمهور به تبریز گفت: این سفر نیز مشابه سفرهای استانی رئیس جمهور به سایر استانهاست و در جهت توسعه استان آذربایجان شرقی است که رهاورد ارزشمندی برای مردم این استان دارد.  
 
سخنگوی دولت افزود: ۹۶۰ هزار میلیارد تومان رئیس جمهور به طرح عمرانی این استان اختصاص داده است و سازمان مدیریت و برنامه ریزی موظف شد این طرح‌ها را برای توسعه این استان مدنظر قرار دهد و با دست پر به این استان برود، مردم این استان به غیرت و تدین زبانزد هستند و در حال حاضر این استقبال را می‌بینیم که بسیار پرشور است.  
 
* حادثه ورزشگاه تختی تبریز ارتباطی به دولت ندارد

وی با اشاره به حادثه اخیری که در مسابقات فوتبال این استان به وجود آمد، گفت: اتفاقی که در این مسابقه رخ داد هیچ ارتباطی به دولت ندارد و رئیس جمهور در این راستا به مسئولین امر دستور داد تا هرچه سریع‌تر مسئله را پیگیری کنند و این امر در حال رسیدگی است و ما اگر حقی ضایع شود، از آن فروگذاری نخواهیم کرد.  
 
نوبخت با اشاره به قطع شدن خطوط تلفن و اینترنت از سوی مراکز امنیتی این استان، اظهار داشت: بازی این دو تیم هیچ ربطی به قطع اینترنت نداشت و لزومی ندارد که به این مسئله ورود کنیم.  
 
سخنگوی دولت درباره نامه رئیس جمهور به رئیس قوه قضائیه گفت: در این مورد دستور پیگیری داده شده است، اما بنده بی‌اطلاع هستم.  
 
وی همچنین درباره تحقیق و تفحص از زندان اوین که در مجلس مطرح بود، گفت: دو وزیر این موضوع را پیگیری کردند و گزارش آن را به رئیس جمهور ارائه دادند.  
 
* بدهی دولت به پیمانکاران در حال تقلیل است

نوبخت همچنین درباره بدهی دولت به صندوق بازنشستگان و پیمانکاران گفت: در حال تقلیل بدهی به پیمانکاران هستیم و آن‌ها باید به ما صورت وضعیت دهند و اگر ۶ هزار میلیارد تومان از هزینه‌های جاری کم کنیم، به اعتبارات عمرانی اضافه خواهیم کرد تا مطالبات پیمانکاران را پرداخت کنیم. برای پرداخت مصممیم اما با کمبود منابع بودجه مواجه هستیم.  
 
سخنگوی دولت با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درباره تحصیل افاغنه در ایران اظهار داشت: اقدام سنجیده و قابل توجهی بوده است و دولت موظف است دستور رهبری را با دقت و کمال انجام دهد و آموزش و پرورش نیز برنامه‌های خود را در این زمینه اجرایی سازد.  
 
* ورود هیئت طالبانی به ایران قابل تایید نیست

وی همچنین از ورود یک هیئت طالبانی به ایران اظهار بی‌اطلاعی کرد و این موضوع را غیرقابل تائید دانست.  
 
نوبخت درباره لغو سفر رئیس جمهور به شهرستانهای غرب تهران گفت: این سفر همواره در دستور کار دولت است اما به علت شهادت امام موسی کاظم (ع)، زمان این سفر تغییر پیدا کرد.  
 
سخنگوی دولت همچنین درباره تغییر فرماندار جهرم نیز اظهار داشت: در این باره وزیر کشور اطلاع دقیقی دارد و بنده بی‌خبرم و ارتباط دادن آن به لیست تغییر در کابینه ارتباطی به این لیست ساختگی و انتزاعی تغییرات استانداران ندارد.  
 
نوبخت در پایان این نشست خبری درباره بلاتکلیف بودن افرادی که در آزمون استخدامی استانداری شرکت کرده بودند، گفت: مراحل قانونی این آزمون در سال گذشته سپری شد و بیش از ۳۸ هزار و ۶۰۰ نفر در آن شرکت کرده بودند که اعتبارات تخصیص یافته برای این امر ۵۵۰ هزار میلیارد تومان بود که مشکلی هم وجود نداشت، شاید تامین اعتبار نشده است که در این رابطه باید تصمیمات جدی صورت گیرد.  
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار