قطره‌هایی که دیگر جمع نمی‌شود

آب یکی از با ارزش‌ترین نعمت‌های خدادی است که حیات ما به آن بستگی دارد و شاید این جمله که می‌گویند آب مایه حیات است، مصداق همین حرف است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ ریزش‌های جوی و بارش برف و باران یکی از معیارهای کم آبی و پر آبی در جهان محسوب می‌شود و  دولت‌ها بر روی میلیمترهای باران برنامه ریزی می‌کنند.

از سوی دیگر هر کشوری منابع آبی و دریارها و دریاچه‌هایی را به امانت نزد خود دارد که همه مردم باید از آن حراست کنند که روزی با مشکل کم آبی، بحران آب و خشکسالی مواجه نشوند.

*خاموش ترین بلای طبیعی 

خشکسالی و بحران آب که نتیجه استفاده نادرست از منابع آبی و برداشت‌های بی رویه از سفره‌های زیرزمینی است  یکی از خاموش‌ترین بالایای طبیعی برای جلوگیری از حوادثی مثل وقوع سیلاب است.

*خشکسالی و بحران آب در ایران از چه سالی آغاز شد؟

فروردین ماه سال 87 بود  که سازمان هواشناسی از وقع خشکسالی و کاهش شدید بارندگی در کشور خبر داد که این خشکسالی و بحران آب تا سال 90 ادامه یافت و به دنبال آن خسارات و صدمات زیادی را برای کشورمان به بار می آ‌ورد که طی گزارش‌های وزارت نیرو این بحران آب در پی استفاده از 100میلیارد متر مکعب بیش از توان آبی کشور و افت 20متری سفره‌های آب زیرزمینی، حفر چاه‌های عمیق و  پمپ‌های قوی چند طبقه‌ای به وقوع پیوست که در نهایت موجب تغییر شرایط فیزیکی خاک شد  سرعت برداشت‌ها از آب‌های زیر زمینی آن قدر سرعت یافت که سرعت آن غیر ممکن شده است.

*ایران جزء کشورهای خشک دنیا

حدود 360 روز از روزهای سال در ایران آ‌فتابی است و همین طور متوسط بارندگی سالانه کشور نیز 24میلی‌متراست که این رقم کمتر از یک سوم بارندگی‌های سالانه جهانی که 860 میلیمتر گزارش شده است.

*لزوم صرفه جویی و جلوگیری از جیره بندی آب 

با توجه به اینکه بیشتر سازمان‌های متولی آب کشور بارها در مورد عواقب مصرف بیش از حد آب هشدار و اخطار داده‌اند، اما باز هم شاهد هستیم که بسیاری از  مردم از آب‌های تصفیه شده برای مصارفی مثل آبیاری باغچه حیاط خانه خود و یا شستوی اتومبیل بدون توجه به اینکه آب یکی از منابع ارزان و در دسترس کشورمان است و بر خلاف بسیاری از کشورها که آب‌های مصرفی خود را جداسازی می‌کنند و از آب‌های تصفیه نشده برای سایر مصارف خود استفاده می‌کنند پس در این صورت لزوم صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از جیره بندی آن بیشتر احساس می‌شود.

گزارش از مریم برومند

انتهای پیام/
برچسب ها: آب ، قطره ، نعمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۲۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
آب با ارزش ترین نعمت است.در حفظ آن بکوشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
آقایان ،،،بیشترین پرت آب بخاطر شاه لوله های فرسوده استتتت(شبکه انتقالتون کهنه و فرسودس)؟!؟.
آخرین اخبار