مشروح/

دکتر ولايتی: برای همکاری با دولت، مقاومت و مردم لبنان از کسی اجازه نمی گيريم

دکتر ولایتی در گفتگو با المنار با تاکید بر این نکته که ایران در کمک به لبنان برای دفاع از موجودیت و استقلال خود کوتاهی نمی کند گفت، ما برای کمک به لبنان و همکاری با دولت، ارتش، مقاومت اسلامی و ملت لبنان از کسی اجازه نمی گیریم.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در امور بین المللی در گفتگوی اختصاصی با شبکه المنار در بیروت گفت: آنچه در روزهای اخیر در القلمون روی داد پیروزی ارزشمندی است. این پیروزی با کمک مجاهدان حزب الله و ارتش سوریه و نیروهای مردمی و ارتش لبنان حاصل شد. تکفیری ها القلمون را اشغال کرده بودند و اکنون آزاد شده است و این مقدمه ای برای پیروزی های بعدی است. مطمئناً این امر موجب تقویت روحیه رزمندگان و مجاهدان حزب الله و نیروهای سوری خواهد شد و بر روحیه تکفیری ها تاثیر منفی خواهد داشت.
ولایتی در بخش دیگری گفت: بدون تردید روابط ایران و لبنان بر روابط منطقه تاثیر گذار است و اهمیت بسیاری دارد و راهبردی است. هر بار که من به عللی به لبنان سفر می کنم با دوستان عزیزم مثل آقای نبیه بری و آقای تمام سلام نخست وزیر و آقای میشل عون دیدار می کنم. این دیدارها به تقویت روابط دوجانبه و بررسی روابط در سطح منطقه کمک می کند. ما موضوعات بین المللی را بررسی می کنیم و طبیعتاً دو کشور دیدگاههای مشترکی درخصوص تقویت همکاری ها برای تحقق اهداف مشترک دارند.
دکتر ولایتی در بخش دیگری گفت: من فکر نمی کنم میان مذاکرات هسته ای ایران با غرب با مسائل لبنان ارتباطی وجود داشته باشد. زیرا موضوع برنامه هسته ای ایران موضوعی قدیمی است و موضوع انتخاب رئیس جمهور در لبنان موضوع جدیدی است. ما معتقدیم مردم لبنان دارای آگاهی سیاسی و اجتماعی بالایی هستند و این امر موجب می شود که این مرحله را پشت سر بگذارند و با تلاش و همت مردم لبنان و تماس های مسئولان لبنانی به زودی شاهد انتخاب رئیس جمهور در این کشور خواهیم بود.
وی در بخش دیگری در خصوص کمک نظامی ایران به ارتش لبنان گفت: بدون تردید ما در ارائه هرگونه کمک به لبنان برای آن که بتواند از موجودیت و استقلال خود دفاع کند کوتاهی نمی کنیم.
ملاحظه کنید در رابطه با کمک ما به لبنان و همکاری با دولت و ارتش و مقاومت اسلامی و ملت لبنان از کسی اجازه نمی گیریم اگرچه این موضوع منجر به مشکلاتی از سوی کشورهای توسعه طلب مثل آمریکا و صهیونیستها برای ما شود. ما به این مسائل عادت داریم و به هیچ وجه از این امور راهبردی عقب نشینی نخواهیم کرد. این گونه تحرکات ما را از کمکهایمان باز نمی دارد.
وی در پاسخ به سوالی درباره این که چرا موضوع برنامه هسته ای ایران به مسائل مختلف منطقه مثل سوریه و عراق ارتباط داده می شود گفت: این سوال را باید کشورهای همجوار ما پاسخ دهند. هیچ دلیلی برای نگرانی کشورهای منطقه یا کشورهای عربی منطقه از استفاده ایران از انرژی اتمی وجود ندارد. لذا ممکن است از این بهانه برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات غیرقانونی شان استفاده کنند. بهترین مثال در این خصوص اقدامات عربستان سعودی در یمن است. آنها می خواهند این مسئله را توجیه کنند. برخی افراد در توجیه حمله سعودی به یمن و ویرانی این کشور و کشتار مردم مظلوم آن نگرانی از ایران را مطرح می کنند. ایران چه ربطی به یمن دارد؟ لذا آنها برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات غیرقانونی شان به دنبال توجیه می گردند. این بهانه ها غیر واقعی است. آنها از ایران هراسی به عنوان سلاح استفاده می کنند.
وی در بخش دیگری گفت: از زمان وقوع انقلاب اسلامی با عربستان سعودی براساس حسن همجواری روابط داشته ایم و این روابط همواره بر همین اساس بوده است. اما عربستان سعودی به علل متعددی که برخی از آن را ما نمی دانیم با روی گشاده ایران مثبت برخورد نکرده است و در مواردی اقداماتی بر خلاف ایران انجام داده است. از مهمترین این اقدامات که اخیراً انجام دادند و هنوز ادامه دارد بمباران یمن است. آنها چرا مردم بی دفاع یمن را به قتل می رسانند؟ ما با این امر مخالفیم و تا زمانی که سعودی ها به ظلم خودشان به یمنی ها ادامه می دهند ما به مخالفت مان ادامه خواهیم داد.
وی در بخش دیگری درخصوص طرح ایران درباره یمن گفت: ما طرحی دادیم که چهار مرحله داشت. اگر بخواهم این طرح رابه صورت خلاصه بگویم باید بر موضوع مذاکرات در یمن تمرکز کرد تا به راه حلی دور از جنگ رسید. برای اجتناب از جنگ همگان و در رأس آن عربستان سعودی باید دست از بمباران مردم بی گناه یمن بردارند پس از آن باید اوضاع به خود یمنی ها واگذار شود. مردم یمن قدرت و فرهنگ لازم را دارند تا بتوانند سرنوشت خودشان را تعیین کنند. آنها با آتش بس و گفتگو با مخالفان یعنی حوثی ها (انصارالله) و طرف های دیگر موافق بوده اند. اما عربستان سعودی اجازه این کار را به آنها نمی دهد و از ایجاد امنیت و ثبات در این کشور جلوگیری می کند. لذا ما معتقدیم هدف عربستان سعودی متشنج نگه داشتن اوضاع با هدف تامین منافع خاص خود است تا بتواند از آب گل آلود ماهی بگیرد.
ولایتی در بخش دیگری گفت: بدون تردید سعودی های از جنگ با یمن ضرر خواهند کرد و آسیب خواهند دید. ملت یمن پیروز خواهد بود. عربستان سعودی این مسئله را درک کرده است اما شاید کمی دیر شده باشد. ممکن است هنوز هم درک نکرده باشد. بهترین راه توقف بمباران است. آنها باید مطمئن باشند که در صورت آتش بس مردم یمن آنها را هدف قرار نمی دهند.
وی در بخش دیگری درباره کشتی حامل کمک های ایران برای مردم یمن گفت: به سعودی ها اجازه داده نخواهد شد که به کشتی ایرانی تعرض کند. این کشتی ایرانی است و در آبهای بین المللی حرکت می کند. عربستان سعودی و دیگران حق تعرض به این کشتی را ندارند.
برچسب ها: ولایتی ، ایران ، لبنان ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار