جوراب هوشمند و پیشرفته ويژه ديابتي ها ساخته شد

محققان جوراب پيشرفته اي که به حسگرهاي مختلف مجهز است براي بيماران مبتلا به ديابت ساخته اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، به نقل از خبرگزاري آريا، شايد شنيده باشيد که افراد مبتلا به ديابت همواره در معرض بروز مشکلاتي در ناحيه پاها هستند. اين مشکلات بيشتر به دليل آن است که ديابتي ها حس کمتري در پاهاي خود نسبت به ساير اندامهايشان دارند. به همين دليل اين دسته از بيماران به درستي نمي دانند که چه زماني وزن خود را بر روي دو پا تقسيم کنند تا فشار کمتري به اين دو عضو وارد شود.

در نتيجه دردهاي مزمني در اين ناحيه احساس مي شود که در مراحل پيشرفته تر به قطع انگشت و يا پا منجر مي شود.

به تازگي محققان انستيتو تحقيقات سيليکات فرانهوفر آلمان از فناوري جديدي رونمايي کرده اند که مي توان آن را پاياني بر اين نگراني به حساب آورد. درحقيقت اين فناوري چيزي نيست جز جورابهاي مجهز به حسگرهاي فشار که با استفاده از آنها مي توان بهترين توزيع وزن بدن بر روي دو پا را انجام داد.

اين جوراب از دو لايه ساخته شده از نوعي ماده سنتزي ريزمنفذردار تشکيل شده که در فضاي بين آنها فيلم سيليکني فشرده شده اي تعبيه شده است. هر دو روي اين فيلم با 40 الکترود انعطاف پذير عايق از جنس گرافن يا کربن سياه پوشيده شده است.

آزمايشات صورت گرفته با اين جوراب خاص نشان مي دهد هرگاه فشار بر روي نقطه اي از پا اعمال شود، سيليکن موجود در آن نقطه فشرده شده و باريکتر مي شود در نتيجه سطح آن نقطه افزايش مي يابد. در ادامه سيگنالي از حسگر موجود در جوراب به دستگاه الکترونيکي کوچکي که در بالاي آن قرار دارد ارسال مي شود که از آن نيز سيگنالي به تلفن همراه هوشمند فرد ديابتي فرستاده شده تا وي متوجه اعمال فشار بيش از حد به نقطه مورد نظر از پا شود.

محققاني که اين پروژه را به پيش مي برند در تلاش هستند تا نسخه نهايي اين جورابها را به گونه اي ارايه کنند که قابل شستشو باشند.

انتهای پیام/

برچسب ها: جوراب ، بیماری ، مبتلا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار