سالاری در گفت‌وگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران،

ارائه طرح حفاظتی از باغات کن تا 2 هفته آتی

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: طرح جدید حفاظت از باغات کن توسط معاون شهرسازی و معماری شهرداری تا 2 هفته آینده به کمیسیون ویژه ارائه می شود تا پس از بررسی‌های کارشناسی تا 3 ماه آینده تصویب شود.

ارائه طرح حفاظتی از باغات کن تا 2 هفته آتیمحمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در گفت‌وگو با خبرنگار شهری باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اهمیت صیانت و حفاظت از باغات کن اظهار کرد: صیانت و حفاظت از باغات به هم پیوسته کن که از جمله مناطق جغرافیایی منحصر به فرد تهران به دلیل توتستان‌های گسترده و متراکم محسوب می‌شود یکی از دغدغه‌های شورای اسلامی، نهادها و مراجع متولی است و در این زمینه پیشنهادها و نظرات تخصصی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به دغدغه سازمان‌های متولی تصریح کرد: کمیسیون معماری و شهرسازی در اواخر سال گذشته مصوبه‌ای را مبنی بر پیشنهاد به کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به منظور ثبت باغات به هم پیوسته‌ کن به شورا ارائه داد تا دیگر شاهد بارگذاری و دست‌اندازی در این محدوده نباشیم و همچنین این پهنه در طرح تفضیلی شهر تهران به پهنه G تبدیل شود که خوشبختانه شورای عالی معماری، نمایندگان وزرا، معاونین وزرا تشکیل و اقدام به تصویب 2 طرح کردند.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی اضافه کرد: در این مصوبه شهرداری مکلف شد تا نسبت به تملک توتستان‌ها و باغات به هم پیوسته کن اعم از باغاتی که موجود هستند و اراضی که عنوان اراضی کشت اجباری محسوب می‌شوند اقدام کند تا مالکین اراضی و باغات متضرر نشوند اما محدودیت اعتبارات شهرداری تهران و میزان مساحت باغات به هم پیوسته کن و اراضی کشت اجباری و قیمت قابل توجه آن مانع از تملک کوتاه مدت، میان مدت اراضی توسط شهرداری شده است.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی شهر و مالکان از عدم اجرای این مصوبه خبر داد و افزود: تجربه‌ نشان داده که وقتی مصوبه و قانونی مشمول مرور زمان می‌شود، آیندگان نیز آن را فراموش می‌کنند و در این فاصله زمانی باقیمانده باغات از بین می‌رود و از سوی دیگر مالکین املاک و اراضی باغات کن دچار بلاتکلیفی و سرگردانی می‌شوند و به دلیل عدم امکان ساخت‌وساز انگیزه صیانت از باغات را از دست می‌دهند.

این در حالی است که دولت و شهرداری نیز به لحاظ حقوقی حق ورود و آبیاری را ندارد و همین امر موجب خشک شدن تعداد قابل توجهی از باغات شده است.

عضو شورای شهر با اشاره به گسترش آسیب‌های اجتماعی در باغات کن تأکید کرد: آسیب‌های اجتماعی از جمله حضور مهاجرین خارجی به ویژه همسایگان افغان، گسترش مشاغل نامتجانس و تبدیل باغات به انبار ماشین‌های فرسوده و ضایعات ساختمانی و ایجاد کمپ‌های معتادین گسترده از دیگر مشکلات عدم تعیین تکلیف باغات است که نگرانی جدی برای مردم منطقه به وجود آورده است.

سالاری ادامه داد: کمیسیونی به منظور عملیاتی کردن مصوبات ذکر شده با حضور نایب رییس شورا، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی، رییس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست و اعضای کمیسیون‌ها، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و 4 نفر از نمایندگان اهالی کن و درپی مراجعات مکرر اهالی کن از یک ماه گذشته با محوریت کمیسیون شهرسازی و معماری تشکیل شد.

وی در ادامه بیان کرد: در بازدیدی که هفته گذشته به اتفاق نمایندگان اهالی کن، معاونت و شهرسازی و کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورا و شهردار منطقه از باغات کن داشتیم، مقرر شد حداکثر 3 ماه آینده با تشکیل مجموعه جلسات مستمر اقدام به تدوین مدلی برای اجرای مصوبات شورا و شورای عالی شهرسازی مبنی بر صیانت از باغات به صورت واقع‌بینانه کنیم.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی یادآور شد: قطعاً صیانت از باغات کن بدون ایجاد انگیزه اقتصادی برای آن‌ها امکان‌پذیر نیست و می‌توان با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری که بهترین آن‌ها می‌توانند اهالی و مالکان باغات کن باشند در ایجاد فضاهای تفرجگاهی، تفریحی و گردشگری با بارگذاری حداقلی آیین‌نامه تدوین کنیم.

سالاری در پایان گفت: معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با کمک مهندسین مشاور برجسته مدل و طرحی را ظرف 2 هفته آینده به کمیسیون ویژه ارائه می‌دهند تا پس از بررسی‌های لازم طرحی را تدوین کنیم و بتوانیم از باغات به هم پیوسته کن به عنوان میراث ارزشمند حفاظت و حراست کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: خدمات ، حفاظتی ، باغات ، کن ، سالاری ، شورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.