یک کارشناس مذهبی در خصوص سبک زندگی حسینی گفت: زیباترین جلوه‌ی تسلیم بودن در برابر خواست خدا توسط امام حسین(ع) به نمایش گذاشته شد چرا که بالاترین مسائل برای ایشان پیش‌آمد.

تفسیری زیبا از آیات انتهایی سوره فجر/یا ایتها النفس المطمئنه
سید محسن میرباقری در گفتگو با خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران، در خصوص لزوم سر مشق قرار دادن امام حسین در زندگی اظهار داشت: همانگونه که امام حسین در برابر بزرگترین مسائل تسلیم خواست خداوند بود ما نیز باید به خواست خدا راضی باشیم به طوری که اگر حکمی از احکام الهی مطابق میل ما نبود نباید نفسانیات باعث موضع‌ گیری ما در برابر حکم خدا شود بلکه باید به قضا راضی باشیم نه آنکه خودمان می‌خواهیم.

وی با اشاره به آیه آخر سوره فجر بیان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید " ای نفسی که مقام اطمینان رسیدی به سوی پروردگارت برگرد در حالی که تو از او راضی و او از تو راضی است در زمره بندگان من درآی و به بهشت من وارد شو " .

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص مراتب نفس انسانی گفت: نفس عماره پایین‌ترین نفس انسانیست که گریبان همه را گرفته و به سوی بدی‌ها سوق می‌دهد.

وی ادامه داد: بعد از نفس عماره در مرحله‌ای بالاتر حالت لوامه برای نفس پیش‌آید که در خطاها نفس انسان خودش را ملامت می‌کند.

میر باقری افزود: نفس ملهمه در مرحله بالاتری از نفس لوامه قرار دارد که این نفس مورد الهامات خدا و فرشتگان قرار می‌گیرد .

وی با بیان اینکه " نفس مطمئنه بالاترین حالتیست که نفس انسان می‌تواند به آن دست یابد"تصریح کرد: نهایت اوج‌گیری انسان رسیدن به نفس مطمئنه است که از ویژگی‌های آن رضایت نفس مطمئنه از خدا و رضایت خداوند اوست.

این کارشناس مذهبی گفت: اهل تقوا به دنبال جلب رضایت خداوند هستند که البته همت بلندی را می‌طلبد اما اولیای خدا به دنبال آن هستند که خودشان از خدا راضی باشند.

وی افزود: از آنجاکه خداوند سریع‌الرضا است راضی کردن او چندان کار دشواری نیست بلکه ما باید راضی به رضایت خدا باشیم .

میر باقری با اشاره به شعری مبنی بر" عاشقم بر لطف و بر قهرش به جد/ بل عجب من عاشق این هر دو ضد "تاکید کرد: اگر برای اولیای خدا مشکل و مصیبتی پیش بیاید آن را هم با تمام وجود پذیرفته و از خدا راضی هستم.

وی با اشاره به روایتی از امام سجاد در بحارالانوار اظهار داشت: هرچه کار جنگ بر امام حسین سخت‌تر می‌شد،چهره ایشان بر افروخته‌تر می‌شد و به دنبال تعجب یاران امام حسین می‌فرمود: ای خاندان کرامت اندکی صبر کنید چرا که مرگ جزء پلی نیست که شما را از سختی دنیا به بهشت جاوید می‌برد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام حسین وقتی اصحاب و خویشاوندانش را از دست داد اعلام رضایت کرد تا جایی که حتی طفل شیرخوارش هم کشته شد و باز هم در گودال قتلگاه در لحظات آخر فرمود " خدایا به رضای تو راضی هستم".

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام حسین نفس مطمئنه‌ایست که به مقام رضای خدا رسیده و طبیعیست که چنین شخصیتی مورد رضایت خداوند قرار می‌گیرد بنابراین ما نیز باید در زندگی این چنین باشیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار