فرستاده ویژه سازمان ملل در عراق:

مسئله عراق راه حل نظامی ندارد

فرستاده ویژه سازمان ملل در عراق گفت بحران این کشور فقط راه حلی سیاسی دارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ «یان کوبیس»، فرستاده ویژه سازمان ملل در عراق، در مصاحبه‌ای اختصاصی با سی ان ان گفت: نخستین نگرانی ما درباره مردم رمادی است. حدود ۴۰ هزار آواره داخلی در حال فرار از رمادی و دیگر شهر‌ها میان رمادی و بغداد هستند، فراهم کردن نیازهای بشردوستانه ضروری برای آن‌ها سخت است. 

وی گفت: در عراق دو میلیون و هشتصد هزار آواره وجود دارد، متاسفانه جامعه بین المللی به نهادهای انسان دوستانه سازمان ملل متحد کمک بیشتری نکرده است. ما تا چند هفته دیگر نخواهیم توانست کمک‌های لازم را ارائه دهیم و دولت نیز نمی‌تواند برای رفع نیازهای آوارگان داخلی، کمک کند. مسئله امنیت نیز موجب نگرانی شدید است. 

وی گفت: در زمینه نظامی، علاوه بر تجهیز نیرو‌های کُرد و نیروهای امنیتی، باید قبیله‌های محلی و داوطلبان سنی را مسلح کنیم تا آن‌ها بتوانند امنیت خود را به دست بگیرد. بنابراین بدون مسلح کردن و توانمند سازی آن‌ها، هیچ امیدی برای پیروزی نظامی علیه داعش وجود ندارد. 

فرستاده ویژه سازمان ملل در عراق افزود: مسئله دوم و مهم‌تر این است که مسئله عراق راه حل نظامی ندارد، بلکه فقط راه حل سیاسی دارد. 

وی ادامه داد: آنچه که نیاز است این است که توافق جدید ملی انجام شود، تا بتواند همه عناصر عراقی اعم از شیعه، سنی، کرد و ترکمن را قادر سازد احساس کنند شهروند واقعی و برابر هستند و به حقوق آن‌ها احترام گذاشته می‌شود و می‌توانند در حاکمیت کشور، بیش از این سهیم باشند. اقدامات اعتمادسازی زیادی باید انجام شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار