باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

سکوت سنگین مسئولان، سیاستی جدید در برابر صنعتگران

تولیدکنندگان همچنان باید دست روی دست گذاشته و منتظر بمانند تا شاید مسئولان درگیردار تبادل هیات های تجاری گوشه چشمی هم به تولیدکنندگان و مشکلات آنها بیاندازند تا شاید بخشی از مشکلاتشان حل شود.

به گزارشخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران همین چند وقت پیش بود که وضع تعرفه های ترجیحی میان ایران و ترکیه با انتقاد شدید تولید کنندگان مواجه شد اما در این بین سازمان توسعه و تجارت به عنوان متولی این امر به دفاع تمام قد از این تعرفه ها پرداخت و از آن حمایت کرد.

به طور کلی تعرفه هاي ترجيحي نوعاً به دليل تفاوت در ميزان حقوق گمرکي و عوارض ورودي نسبت به واردات کالاي مشابه با تعرفه يکسان براي کشور ذينفع نسبت به ساير کشورها که مشمول ترجيحات خارج هستند، امتيازي براي کشور صادر کننده کالا محسوب مي شود و در عين حال متضمن توسعه صادرات و شکوفايي اقتصاد آن کشور با کشورهايي است که احتياج به حمايت هايي از اين دست را داشته و اگر مورد حمايت کشورهاي پيشرفته صنعتي قرار نگيرند، قادر به صدور کالاي خود به خارج از مرزهاي قلمرو گمرکي نيز نمي باشند.

البته اين نکته در قالب موافقتنامه هاي چند جانبه و تحت عنوان حمايت کشورهاي پيشرفته از کشورهاي در حال توسعه صادق است، منتهي شکل ديگر اين مزايا زماني است که موضوع مبادلات پاياپاي بين دو يا سه گروه از کشورها و تقريباً در شرايط مساوي از لحاظ صنعت، اقتصاد برقرار شده و ترجيحاتي براي يکديگر نسبت به ديگري کشورهاي غير عضو قائل شوند.

در اين صورت نيز شناخت کشور مبدأ حائز اهميت خواهد بود، زيرا که قطعاً در صورت فقدان گواهي مبدأ استفاده از اين ترجيحات ميسر نخواهد شد.

حال با همه این تفاسیر و با توجه به اهمیت موضوع در صادرات کالاهایی که مشمول تعرفه ترجیحی میشوند حداقل انتظار از مسئولان سازمان توسعه و تجارت این است که با درایت بیشتری اقدام به اخذ تصمیم در مورد تعرفه های ترجیحی می کردند.

***تجارت ترجیحی ایران با 9 کشور

به گفته افخمی راد رییس سازمان توسعه و تجارت هم اکنون ایران با 9 کشور تعرفه ترجیحی دارد و هر چه موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی افزایش یابد ،بازارهای جدیدی به روی محصولات صادراتی باز می‌شود و زمینه افزایش صادرات غیرنفتی نیز فراهم می‌شود.

وی معتقد است با گسترش موافقت‌نامه‌های ترجیحی ایرادات در نظام تولید به خصوص در صنعت شناسایی شده و بهتر می‌توان در جهت رفع این ایرادات اقدام کرد.

این در حالی است که محمدرضا دیانی رییس هیات مدیره مجمع کارآفرینان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با تاکید بر اینکه تعرفه ترجیحی با کشور ترکیه نیازمند بازنگری است گفت:اگر چه بازنگری این تعرفه ترجیحی ممکن است با فشارهایی از طرف کشور ترکیه مواجه شود اما ما نیز باید در این تعرفه منافع خود را در اولویت قرار دهیم.

وی افزود:با توجه به اینکه وزیر صنعت نیزاعلام آمادگی برای بازنگری در این تعرفه را کرده امیدواریم با تدبیر دولت محترم این تعرفه ترجیحی مورد بازنگری قرار گیرد.

دیانی تصریح کرد:برای صنعت کشور نفعی در این تعرفه ترجیحی نیست و به عقیده صنعتگران وضع این تعرفه ها برد-برد نیست و در آن نفعی برای طرف ایرانی وجود ندارد.

سکوت مسئولان در برابر انتقاد تولیدکنندگان از تعرفه ترجیحی با ترکیه

بر اساس این گزارش به گفته تولیدکنندگان با اجرایی شدن تعرفه ترجیحی عملا فرش قرمزی برای ترک ها پهن شده و با سرازیر شدن کالاهای ترک به بازار تولیدکنندگان ما با رکود شدید مواجه و عملا ورشکست میشوند.

از آنجاییکه حمایت از تولید داخل همواره در اولویت های دولت قرار گرفته تولیدکنندگان و برخی از فعالان اقتصادی نامه ای به معاون اول رییس جمهور نوشتند و خواستار بازنگری در تعرفه های ترجیحی ایران و ترکیه شدند اما با گذشت بیش از سه ماه از برقراری این تعرفه ترجیحی هنوز مسئولان به درخواست فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان پاسخی نداده وسیاست سکوت را برگزیده اند.

هر چند که به گفته مسئولان تجارت ترجیحی زمینه ساز پیوستن به سازمان تجارت جهانی است اما باید مسئولان مربوطه در تصمیم گیری های خود تعجیل نکنند تا کمر تولید زیر بار تصمیمات غیر کارشناسی خم نشود.

حال باید تولیدکنندگان ما دست روی دست گذاشته و منتظر بمانند تا شاید مسئولان در گیر دار تبادل هیات های خارجی گوشه چشمی هم به تولیدکنندگان و مشکلات آنها بیاندازند تا شاید گوشه ای از مشکلاتشان حل شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: تجارت ، تولید ، سکوت ، تعرفه ، ترجیحی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار