دستگاه حرارتی پیشنهادی متشکل از بسیاری از نانویسم ها به صورت موازی با ولتاژ گیت‌های خارجی است که می‌تواند برای بهینه‌سازی کارایی و توان خروجی تنظیم شوند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران،  به نقل از سایت phys.org در حال حاضر 75 درصد از انرژی تولید شده توسط موتور ماشین به صورت گرمای تلف شده از دست می‌رود. در تئوری، برخی از این انرژی تلف شده می‌تواند با استفاده از دستگاه‌های حرارتی به برق تبدیل شود، اگرچه تاکنون بهره‌وری از این دستگاه‌ها بیش از حد کم بوده است.

در یک مطالعه‌ی جدید، فیزیکدانان نشان داده‌اند که یک دستگاه حرارتی ساخته شده از نانویسم‌ها ممکن است به یک بازده کافی دست یابد و به طور فوق‌العاده‌ای در بهبود اقتصاد سوخت تأثیر داشته باشد، همچنین علاوه بر بهبود بازیابی انرژی از گرمای تلف شده در موتورهای احتراق در وسایل نقلیه، وسایل ترموالکتریک نیز می‌توانند به طور مشابه در نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌های تولید و مکان‌های دیگری که مقدار زیادی گرمای تلف شده تولید می‌کنند، کاربرد داشته باشد.

المطلب و سلمان هرشفیلد، دو پروفسور فیزیک در  دانشگاه فلوریدا یافته‌های خود را در مجله‌ی physical review applied منتشر کردند، در این مقاله، دانشمندان توضیح می‌دهند که استفاده از مواد حجیم در وسایل ترموالکتریک ذاتاً ناکارآمد است اما در مقابل مواد نانو ساخت امیدوار کننده‌تر به نظر می‌رسند.

دستگاه جدید شامل نانویسم‌های بسیار نازک است که هر نانویسم جریان را از مکان گرم به مکان سردتر منتقل می‌کند.

بر اساس این گزارش، یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی دستگاه‌های حرارتی شرایطی است که بهینه‌سازی کارایی دستگاه و توان خروجی در گرادیان اختلاف دما با هم متفاوتند.

محققان برای این موضوع با اعمال ولتاژ به نانویسم‌ها راه‌حلی پیدا کردند. ولتاژی که به توان اجازه می‌دهد در طول نانویسم‌ها فقط در انرژی‌های بالاتر از یک مقدار شخص، منتقل شود که این مقدار به دما بستگی دارد.

در پایان می‌توان اشاره کرد که نانویسم‌ها قابل کنترل هستند این مزیت علمی برای تحقق مقادیر دقیق و مطلوب بسیار مهم است.



انتهای پیام/

برچسب ها: گرما ، برق ، صنعت ، انرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار