امیرپوردستان در صحن علنی مجلس:

نیروهای تکفیری در نزدیکی مرزهای ما هستند/ درخواست بودجه بیشتر برای خرید تانک و اورهال سامانه‌های رزم زمینی

فرمانده نیروی زمینی گفت: بدون تردید عملیات بیت‌المقدس در مقایسه با عملیات‌های 8 سال دفاع مقدس از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است که آن را از سایر عملیات‌های دیگر متمایز می‌کند.

عملیات بیت‌المقدس در مقایسه با سایر عملیات‌ها از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار استبه گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ امیرسرتیپ "احمدرضا پوردستان" فرمانده نیروی زمینی ارتش با حضور در صحن علنی به مناسبت سوم خرداد، در ابتدا با گرامی‌داشت یاد شهدایی که عزت، استقلال، عظمت و آبرو را برای نظام به ارمغان آورده‌اند به ویژه شهدای گرانقدر عملیات شکوهمند بیت‌المقدس از لاریجانی برای دعوت به مجلس شورای اسلامی تشکر کرد.

وی در ادامه با اشاره به این که عملیات بیت‌المقدس عملیاتی بود که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، گفت: بدون تردید عملیات بیت‌المقدس در مقایسه با عملیات‌های 8 سال دفاع مقدس از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است که آن را از سایر عملیات‌های دیگر متمایز می‌کند.

فرمانده نیروی زمینی  تصریح کرد: عملیات بیت المقدس عملیاتی بود که از دهم اردیبهشت ماه سال 61 آغاز و تا سوم خرداد همان سال ادامه پیدا کرد و سرانجام به اشغال 19 ماهه خرمشهر پایان داد.

امیر پوردستان در ادامه با اشاره به ویژگی‌های عملیات بیت‌المقدس افزود: بسیاری از چهره‌هایی که اکنون در مجلس حضور دارند در این عملیات فعالیت گسترده‌ای داشتند.

وی بیان داشت: عملیات بیت‌المقدس بعد از عملیات فتح‌المبین انجام شد، عملیات فتح المبین در دوم فروردین سال 61 آغاز و به مدت 7 روز ادامه داشت و عملیات فتح المبین در شمال خوزستان و در منطقه دشت عباس انجام شد و تعداد کمی از یگان‌ها در منطقه باقی ماندند و عمده نیروها به جنوب آمدند، خوزستان در آن منطقه توسط طراحان به سه قسمت شمال، مرکز و جنوب تقسیم شده بود.

فرمانده نیروی زمینی تاکید کرد: بلافاصله بعد از این عملیات عمده نیروهایی که در شمال خوزستان بودند به جنوب خوزستان آمدند و آماده عملیات بیت‌المقدس شدند.

** پروژه عبور از رودخانه وحشی کارون در تاریخ جنگ بی‌سابقه بود

امیر پوردستان اظهار داشت: این زمان کوتاه برای آمادگی بسیار مهم است، افرادی که خود در یگان‌های نظامی خدمت کرده‌اند می‌دانند جابه‌جایی نیرو چه میزان کار مشکلی است.

وی ادامه داد: عمده مشکلاتی که یگان‌های نظامی دارند جابه جایی تجهیزات مهندسی نظیر تانک‌ها، نفربرها به ویژه مهمات است و هم چنین این که این تجهیزات در کمتر از یک ماه این تجهیزات از شمال خوزستان به جنوب آن آمدند و کار شناسایی را انجام دادند.

فرمانده نیروی زمینی در ادامه تصریح کرد: در دهم اردیبهشت سال 61 به فاصله کمتر از یک ماه عملیات بیت المقدس آغاز شد که در طول دوران دفاع مقدس بی‌سابقه بود.

امیر پوردستان بیان داشت: یکی دیگر از ویژگی‌های بیت‌المقدس مداومت عملیاتی 24 روزه آن بود یعنی 24 روز شهید و زخمی دادن، 24 روز آب و غذا و مهمات نرسیدن، 24 روز زیر بمباران شدید بودن.

وی در ادامه افزود: البته با نگاهی به تاریخچه جنگ می‌توان دید که عملیات کربلای 5 و والفجر 8 مداومت عملیاتی داشتند اما گستردگی کارشان مانند عملیات بیت المقدس نبود.

فرمانده نیروی زمینی گفت: شهید صیاد شیرازی می‌گفت در یکی از جلساتی که فرماندهان را احضار کردیم برای شروع عملیات آماده سازیم، تمامی فرماندهان اعلام می‌کردند که اسم ما دیگر لشکر و تیپ است زیرا دیگر تیپ و لشکری باقی نمانده است انقدر شهید و زخمی داده‌ایم که واقعا توان عملیاتی از تمامی یگان‌ها بریده شده است.

امیر پوردستان ادامه داد: با تمام این سختی‌ها سربازان و فرماندهان ولایت مدار آماده بودند با همین تعداد کم هم عملیات بسیار سخت و سنگین را انجام دهند.

وی با اشاره به ویژگی سوم عملیات بیت‌المقدس که عبور از رودخانه بود نیز تصریح کرد: امروز یکی از مباحث عمده‌ای که در دانشکده فرماندهی و ستاد به فرماندهان آموزش می‌دهیم و عملیات عبور از رودخانه مبحث سنگین و کلی است که امکان دارد تمامی عملیات را تحت الشعاع خود قرار بدهد و سبب شود ما نتوانیم عملیاتی را انجام دهیم.

فرمانده نیروی زمینی اظهار داشت: نمونه عملیات عبور از رودخانه را در عملیات محرم، فاو و والفجر 8شاهد بودیم در عملیات بین‌المقدس یگان‌های مهندسی 5 پل را بر روی رودخانه کارون که آن زمان به نام رودخانه وحشی کارون نامگذاری شده بود روانه کردند و 5 لشکر توانست از این پل‌ها عبور کنند و واقعا یک کار بسیار تحسین برانگیزی بود که یگان‌های مهندسی ارتش، سپاه و جهاد سازندگی آن را انجام دادند.

امیر پوردستان تاکید کرد: در طول جنگ‌های دنیا یک چنین کار عظیمی بی‌سابقه بوده که این حجم پول زده شود، این حجم نیرو بخواهد از آن عبور کند که این‌ یگان‌ها عبور کردند و به غرب کارون رفتند.

فرمانده نیروی نظامی زمینی ارتش تصریح کرد: ویژگی بعدی عملیات بیت المقدس وسعت منطقه عملیات بود، انتخاب منطقه نبرد بیت المقدس با وسعتی حدود 6هزار کیلومتر مربع در طول جنگ تحمیلی سابقه نداشت و با توجه به مناطق آزاد شده در عملیات فتح المبین، ثامن الائمه، باید بگوییم که منطقه عملیات بیت المقدس چهار برابر منطقه عملیات ثامن الائمه و ده برابر منطقه عملیاتی طریق القدس و دو برابر منطقه عملیاتی فتح المبین بود.

وی ادامه داد: این عملیات ویژگی‌های منحصر به فرد دیگری همچون تعداد زیاد اسرا و کشته‌های دشمن و دستاوردهای بزرگ سیاسی و نظامی داشت.

امیر پوردستان با اشاره به خاطره‌ای از شهید صیاد شیرازی گفت: این شهید می‌فرماید که در روز عملیات بیت المقدس ما جلسات زیادی با فرماندهان داشتیم اما به نتیجه نمی‌رسیدیم، نهایتا به این باور رسیدیم که باید عملیات را متوقف کنیم، با برادر محسن رضایی نشستیم و در نهایت با همفکری ستاد به این باور رسیدیم که ما نمی‌توانیم عملیات را ادامه دهیم.

فرمانده نیروی نظامی زمینی ارتش ادامه داد:‌ شهید صیاد شیرازی می‌فرمایند که نهایتا به این باور رسیدیم که برای مرحله پایانی عملیات، یک مرحله دیگر را ساماندهی کنیم و خرمشهر محاصره شود، مطالبه مردم زیادی بود و هرچه پیروزی به دست می آمد قابل قبول نبود و مردم به دنبال ‌آزادی خرمشهر بودند، شهید صیاد شیرازی می‌گفت که با این طرح به نوعی هم مردم آرام می‌شوند و ما عملیاتی انجام می‌دادیم و خرمشهر را محاصره می‌کردیم و ارتش و سپاه به دنبال نیرو می‌رفت و نهایتا بعد از شش ماه عملیات دیگری انجام می‌دادیم حمله می‌کردیم و خرمشهر را آ‍زاد می‌کردیم.

وی گفت: ‌شهید صیاد شیرازی این مهم را به فرماندهان ابلاغ کرد و یک چالشی در جمع آنان ایجاد کرد، برخی از فرماندهان گفتند که این طرح از کجا آمده و قبلا نیز مطرح نشده اما همه پذیرفتند که این کار را انجام دهند.

امیر پوردستان ادامه داد: تعدادی از یگان‌های سپاه و ارتش مشخص شدند و از سه محور قرار شد که کار شروع شود، ساعت 10 و نیم شب رمز عملیات گفته شد و کار آغاز شد.

فرمانده نیروی نظامی زمینی ارتش خاطر نشان کرد: شهید صیاد شیرازی فرمود که «از این محور که رمز عملیات گفته شده بود فقط یک نفر توانست مقداری پیشروی کند و دو محور دیگر  متوقف شده بودند، این توقف و کندی پیشروی تا اذان صبح ادامه داشت، چون چند روزی بود که نفرات نخوابیده بودند هر فردی در یک گوشه در روی زمین افتاده بود و بیهوش شده بود، من نیز حیفم آمد که بروم بخوابم لذا بهتر دیدم که در کنار همین افراد یک چرتی بزنم، وقتی چشمانم را روی هم  گذاشتم خواب دیدم که در همین قرارگاه هستم و یک سید نورانی وارد قرارگاه شد، این سید نورانی آمد چند دقیقه‌ای در جمع ما نشست و گفت که اینجا کارم  تمام شده و باید بروم کسی هست که من را به بیرون هدایت کند».

وی در ادامه خاطره شهید صیاد شیرازی یادآور شد: این شهید در بیان خواب خود گفت که «من سریعا بلند شدم و گفتم که اجازه دهید من شما را به بیرون هدایت کنم، دست ایشان را گرفتم که به بیرون هدایتشان کنم، دیدم که این سید بسیار نورانی است، گفتم که اجازه دهید بنده شما را بغل کنم و شما حیف است که راه بروید»، آن سید نگاه می‌کند و لبخند می‌زند.

امیر پوردستان ادامه داد: شهید صیاد شیرازی می‌گوید که از شوق آن لبخند به گریه افتادم و آن قدر گریه کردم که با هق هق گریه از خواب بلند شدم و دیدم که از بی سیم صدای الله اکبر می آید، پاسخ دادم شهید احمد کاظمی می‌گفت که راه باز شده و می‌توانم به خرمشهر بروم، سپس دیگر مسیرها نیز باز شد و ما می‌توانستیم به خرمشهر وارد شویم.

فرمانده نیروی نظامی زمینی ارتش اظهار داشت: در همان مقطع 14هزار و 500نفر در خرمشهر از  نیروهای بعثی عراقی تسلیم شدند، امام (ره)‌بعد از عملیات بیت المقدس فرموند که خرمشهر را خدا آزاد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما امروز با چهره تازه‌ای از تهدیدات روبرو هستیم، تهدیداتی که از نظر نوع، شکل و اندازه با گذشته فرق می‌کند، امروز نیروهای گروه تروریستی و تکفیری در نزدیکی  مرزهای ما هستند.

امیر پوردستان ادامه داد: سال گذشته همین موقع به بنده از طرف ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شد که نیروهای داعش در سعدیه آمده‌اند و گام بعدی خانقین خواهد بود که می‌خواستند به داخل کشور ما بیایند، در کشور ما در استان‌هایی همجوار فضا سازی کرده بودند که سربازان گمنام امام زمان (عج) آن‌ها را کشف کردند.

فرمانده نیروی نظامی زمینی ارتش گفت:‌ نیروی زمینی در عرض کمتر از سه روز، پنج تیپ رزمی را وارد کرد و حرکت‌های آن‌ سوی مرزها را شروع کردیم، چهل کیلومتر داخل خاک عراق هم نفرات پیاده و هم بالگردها برای شناسایی فرستادیم.

وی تاکید کرد: این قدرت نمایی همزمان با فتوای علمای شیعه و اهل سنت عراق بود و باعث شد که داعشی‌ها عقب نشینی کنند، اما ما امروز جای پای داعش را در افغانستان و پاکستان می‌بینیم و آن‌ها خود را آماده می‌کنند.

امیر پوردستان گفت:‌بنده به عنوان یک سرباز استدعا می‌کنم که در این شرایط نیروی زمینی ارتش و سپاه به لحاظ تحرک و آمادگی نیروی زمینی سپاه و ارتش باید تقویت شوند، اعتباراتی باید در اختیارشان برای خرید تانک و اورهال سامانه‌های رزم زمینی قرار بگیرد  چرا که نبرد امروز نبرد نیروی زمینی است و نیروی زمینی باید همان طور که در عملیات بیت المقدس خود را نشان داد در این صحنه هم خود را نشان دهد.

فرمانده نیروی نظامی زمینی ارتش  در پایان خاطر نشان کرد: از مجلس شورای اسلامی  تقاضا داریم که نگاه ویژه‌تری به ما داشته باشد تا بتوانیم این رسالت، مسئولیت و ماموریت خطیری که بر عهده ما گذاشته شده به شایستگی عمل کنیم.

حجت الاسلام ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی پس از سخنرانی امیرپوردستان در صحن علنی مجلس گفت: از امیر پوردستان تشکر می‌کنیم که در روز سوم خرداد ماه روز عزت آفرینی پیروزی ملت عزیز و قهرمانان ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران، نیروهای بسیج تشریف آوردند و برای مردم و نمایندگان سخنرانی کردند.

انتهای پیام/
برچسب ها: صحن ، علنی ، پوردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار