بیرجند ؛

2 هزار و ۲۰۰ کتابخانه کشور دارای بخش مستقل کودک و نوجوان است

معاون نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور توجه ویژه به کودکان و نوجوانان را یکی از سیاست های این نهاد اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 2هزار و ۲۰۰ کتابخانه کشور دارای بخش مستقل کودک و نوجوان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ الهیاری با تاکید بر توانمندسازی کتابداران حوزه کودک و نوجوان، افزود: هم اکنون دوره های جمع خوانی قصه در کتابخانه ها برگزار می شود و در اردیبهشت ماه امسال بالغ بر ۶۷ نفر از کتابداران کشور این دوره قصه گویی را گذرانده اند.

وی تصریح کرد: در حوزه محتوایی نیز گروه سنی کودک و نوجوان مورد توجه نهاد است.

وی با اشاره به عدم حضور این نهاد در نمایشگاه بین المللی کتاب و صرفه جویی 5 میلیاردی اعتبارات گفت: این هزینه صرف خرید کتاب برای استانها می شود.

الهیاری اظهار کرد: نهاد کتابخانه ها یک نهاد غیر دولتی است که از سال ۸۷ از وزارت فرهنگ جدا و به صورت هیئت امنایی اداره می شود.

وی به وجود سه هزار و ۲۰۰ کتابخانه عمومی در کشوراشاره کرد و گفت: در شرایطی که در کشور شبکه توزیع و نشر گسترده نداریم، بودن مکانی به نام کتابخانه علاوه بر اینکه هویت فرهنگی را افزایش می دهد امکان دسترسی عادلانه به کالاهای فرهنگی را مهیا می کند.

معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخوانی نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور با اشاره به کاهش بازدید از نمایشگاه بین المللی کتاب، گفت: در چند سال گذشته دولت تلاش کرد تا با برگزاری نمایشگاه کتاب استانی تا حدودی عطش مردم برای حضور در نمایشگاه تهران را کم و بیشتر به نمایشگاه های استانی سوق داده شوند.

الهیاری با بیان اینکه نهاد کتابخانه های عمومی کشور تلاش می کند علاوه برغنی کردن کتابخانه ها، کتابداران را تبدیل به مشاوران امین کند، تصریح کرد: در همین راستا در طول سال گذشته پنج دوره برای کتابداران برگزار شد.

وی اضافه کرد: این دوره آموزشی برای کتابداران خراسان جنوبی با حضور کتابدارانی از خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان برگزار می شود که امیدواریم به زودی شاهد تجمع این کتابداران در استان باشیم.

معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخوانی نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور با اشاره به عدم حضور این نهاد در نمایشگاه بین المللی کتاب، تصریح کرد: امسال تصمیم گرفتیم پولی که صرف هزینه های اجرایی می شود صرف خرید کتاب شود.

الهیاری اضافه کرد: در همین راستا از روز اول نمایشگاه، فرآیند رصد و جمع آوری تازه های نشر راه اندازی و پس از پایان تهیه فهرست تازه های نشر، فهرست عناوین در اختیار كتابداران قرار خواهد گرفت تا آنها با توجه به شناختی که از نیاز مخاطبان و جغرافیای فرهنگی كتابخانه‌های خود دارند، اقدام به انتخاب كنند.

وی با بیان اینکه این الگو دستاوردی است که هم کتابدارها با تازه های نشر آشنا می شوند و هم سلیقه های کتابخوان ها نظر سنجی می شود، یادآور شد: یکی از سیاست های ما در سال جاری تامین کتاب برای کتابخانه ها متناسب با نیاز بومی منطقه است.

معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخوانی نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور ادامه داد: در همین راستا سندی تدوین شد که بر اساس آن اگر قرار است کتابی که برای کتابخانه ارسال می شود متناسب با نیاز منطقه باشد.

الهیاری تاکید کرد: از محل هزینه های صرفه جویی در نمایشگاه کتاب پیس بینی شد که ۵۰۰ میلیون تومان کتاب خریداری و بین استان ها توزیع شود.

به گفته وی تا پایان سال ۱۲ سری مستمر ارسال کتاب برای کتابخانه های سراسر کشور انجام و این ارسال علاوه بر ارسال های مستمر خواهد بود.

الهیاری با اشاره به اینکه در سال گذشته به دلیل کمبود منابع مالی ارسال کتاب و نشریه برای کتابخانه های مشارکتی نداشته ایم، افزود: در نیمه نخست امسال نخستین منابع کتاب ها به این کتابخانه ها ارسال و تا پایان سال نیز شش مرتبه تغذیه خواهند شد.

وی از برگزاری آزمون استخدامی نهاد کتابخانه های عمومی در سال جاری خبر داد وتصریح کرد: امسال ما برابر مصوبه هیئت امنا آزمون جذب نیرو از بین دانشجویان کتابداری در سال ۹۴ را خواهیم داشت.

معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخوانی نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور، دیجیتال سازی کتب را یکی دیگر از سیاست های نهاد کتابخانه ها عنوان کرد و گفت: در حوزه دیجیتال قرار نیست با فضای دیجیتال مقابله کنیم و باید به صورت همسان برای همه فرصت مطالعه را فراهم کنیم.

الهیاری همچنین یادآور شد: در حال حاضر کار دیجیتال سازی بیش از شش هزار جلد کتاب در حال اتمام است و نهاد خود را مکلف می داند این دیجیتال سازی بر اساس حقوق ناشر باشد.
 
انتهای پیام/گ  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.