هتل اسپیناس، پروژه‌ای که این روزها تخلفات آن تبدیل به تیتر یک رسانه‌ها شده است. مردم و افکار عمومی منتظر نتیجه نهایی هستند که آیا ایمنی در اولویت عملکرد مدیران شهری قرار می‌گیرد یا چشم پوشی از آن‌چه ممکن است رخ داده باشد.

تاپ یک یا دو؟///فوری//ساعت16 آیا زور تخلفات بر ایمنی شهر می‌چربد؟به گزارش خبرنگار شهری باشگاه خبرنگاران این روزها اگر گوش به شهر بسپاری، غیر از صداهای همیشگی نوایی جدید به لیست آلودگی‌ صوتی تهران اضافه شده و جای خود را در شهر پیدا کرده است و کم کم دارد به روزمرگی تبدیل می‌شود. 

این پدیده در غفلت نگاه شهروندان، قد علم کرده و سکو بر قامت شهر زده است و هر روز کمر تهران را بیشتر خم می‌کند. 

این صدا از جنس صراحت کلام همانند دیگر آ‌لودگی‌های صوتی برای سیلی زدن بر گوش همشهریان نیست بلکه ناهنجاری در ساخت و ساز و عدم رضایت قانون را فریاد می‌زند. 

ساخت و سازها و ساختمان‌هایی که گریبان شهر را می‌فشارد و راه تنفس تهران را می‌بندد. 
 
اگر از چگونگی پدید آمدن بلند مرتبه‌های مجاز و غیر مجاز تهران بگذریم و آن را به وقتی دیگر موکول کنیم، به تازگی بلند مرتبه‌ای 19 طبقه‌ با نام هتل اسپیناس تیتر یک رسانه‌ها را به خود اختصاص داده است و کش و قوس‌های فراوانی میان مدیران شهری ایجاد کرده است. 

*اضافه بار هتل اسپیناس مرزهای قانون را در نوردید 

داستان این بلند مربته از سال 77 شروع می‌شود که در ابتدا سنگ‌ بنای آن قانونی به زمین زده شد و با گرفتن رای کمیسیون‌ ماده 5 شروع به فعالیت کرد و از 8 طبقه در مرحله اول رای کمیسیون ماده 5 به 17 طبقه بر اساس درخواست شهردار در مرحله دوم تغییر پیدا کرد. 

اما این درخواست‌های شهردار تمامی نداشت و به 17طبقه رضایت نداد و شروع تخلف را کلید زد و بدون درنظر گرفتن نظر کمیسیون ماده 5 و معماری و شهرسازی اقدام به ایجاد کمیسیون ماده 5و معماری و شهرسازی اقدام طبقات اضافه در ساختمان نمود که تا 19 طبقه پیش رفت و استخر را نیز برای آن در نظر گرفتند. 

اما این تخلفات به طبقات اضافی محدود نمی‌شود و اقدام به نصب پلاک ثبتی با اطلاعات غیر واقعی می‌کنند و آدرس ساختمان 2 طبقه در یکی از مناطق شهر را در مقابل سازه‌ای 19 طبقه نصب می‌کنند که همین مسئله پرده از تخلفات آن بر می دارد که البته با پیگیری‌ها اقدام به برطرف کردن تخلف پلاک ثبتی می‌کنند. 

*طبل نظارت به صدا درآمد 

ابوالفضل قناعتی، عضو هیأت رئیسه شورای شهر در روزهای پایانی سال 93 در صحن علنی تخلف هتل اسپیناس را مطرح کرد تا مورد توجه مدیران و مسئولان شهری قرار بگیرد و با رسانه‌ای شدن موضوع، از پیشروی تخلفات در آن گرفته شود و البته مهره اصلی تخلف را شهردار منطقه ذکر کرد که چرا با مشاهده تخلف به این آشکاری اقدام به جلوگیری ساخت و ساز نکرده است. 

*جنگ رسانه‌ای کلید خورد 

در دومین ماه از سال 94 ، قناعتی در حالی به جلوی لنز دوربین رسانه‌ها آمد که هنوز هیچ پاسخی از شهردار در این خصوص دریافت نکرده بود و حداقل اقدام شهردار را جابجایی شهردار منطقه اعلام کرد. 

عضو هیأت رئیسه شورای شهر در ادامه اظهارات خود به این مسئله پرداخت که به طور قطع باید طبقات اضافی بنابر رای کمیسیون‌های ماده 5 و ماده 100، مورد پیگیری قرار بگیرد و اگر رای به قلع و قمع آن دادند باید اجرا شود. 

بعد از اظهارات قناعتی، شهردار تهران جوابیه‌ای را به شورای در این خصوص ارسال کرد که نظر عضو هیأت رئیسه را جلب نکرد و مسئله طرح سوال از شهردار مطرح شد. 

این سوال و جواب رسانه‌ای در حالی ادامه داشت که قالیباف شهردارتهران بعد ازگذشت 5 روز و در افتتاحیه نمایشگاه گل و گیاه به صراحت اعلام کرد که هیچ تخلفی صورت نگرفته است. 

این در حالی است که شهردار  کتبا تخلف استخر را به کمیسیون ماده 100ابلاغ کرده بود و این جنگ رسانه‌ای بین دو طرف مانع از آن شد که از موضع خود کوتاه بیایند و به فکر برطرف کردن این مشکل باشند،بدون اتخاذ این موانع تنها به برطرف کردن مشکل فکر کنند. 
 
*اسناد و مدارک تخلف هتل اسپیناس به قاب تصویر کشیده شد 

کش و قوس‌های ضربه فنی کردن حریف تا جایی پیش رفت که قناعتی اعلام کرد که دیگر مجال صحبت به پایان رسیده و مدارک تخلفات را در نشست خبری در مقابل لنز دوربین رسانه ها به تصویر می‌کشم و این تخلفات را با مدارک بازگو کرد و در ادامه در کمال ناباوری به عدم رعایت ایمنی اصول آتش نشانی و قرار گیری آن بر روی گسل اشاره کرد. 

*از اصرار شورا به  تخلف تا انکار مدیران شهری 

پژمان پشمچی زاده معاون شهردار در واکنش به اظهارات قناعتی دست به دامن قانون شد و به باشگاه خبرنگاران گفت شهردار می‌تواند با کاهش سطح اشتغال و با رعایت تراکم مجاز طبقه بدهد، اما از سو دیگر عضو هیأت رئیسه شورا شهر معتقد است که معاون شهردار بخش کلیدی قانون را مطرح نکرده و به عبارت استثنای پهنه G را اشاره نداشته است و این سازه در پهنه قرار گرفته و شهردار نمی‌تواند مجوز طبقه بدهد و خلاف ضوابط و مقررات طرح تفصیلی عملکرد است. 

*آیا قانون شهر به زیر خط فقر سقوط می‌کند؟ 

پروژه هتل اسپیناس همچنان در هاله‌ای از ابهام دارد و افکار عمومی منتظر نتیجه نهایی پروژه هستند تا ببینند تخلفات در شهر پیشی می‌گیرد و یا اینکه ایمنی در اولویت مدیران شهری قرار می‌گیرد. 

آیا مدیران شهری با در نظر گرفتن ایمنی مردم مانع از پیشروی تخلفات آن می‌شوند؟ 

مردم در انتظار رعایت قانون و ایمنی در شهر هستند و حال باید منتظر بود و دید که آیا شهردار پرچم قانون را در شهر بالا نگه می‌دارد و یا اینکه باید شاهد سقوط قانون به زیر خط فقر باشیم. 

گزارش: شبنم رخ فیروزگرانی 

انتهای پیام/
برچسب ها: هتل ، اسپینانس ، ایمنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.