جان مک کین:

آمريکا در مقابله با برنامه هسته اي ايران تغيير مسير داده است

رئیس کمیته ی نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا مدعی شد آمریکا از تلاش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای به سمت تلاش برای به تاخیر انداختن دستیابی ایران به سلاح هسته ای ، حرکت کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، جان مک کین در گفتگو با شبکه ی تلویزیونی سی بی اس آمریکا درباره ی نبرد آمریکا با داعش گفت: کارهای زیادی می توان برای نبرد با داعش انجام داد. اول از همه اینکه رئیس جمهور آمریکا باید اذعان کند که وقتی گفته بود« ما درحال شکست خوردن نیستیم» اشتباه کرد. ما این هفته در کمیته ی نیروهای مسلح مجلس سنا دو نفر از معماران طرح افزایش شمار نیروهای نظامی آمریکا را در عراق داشتیم و در این زمینه پیروزی داشتیم اما این رئیس جمهور آمریکا بود که تصمیم گرفت همه ی نیرو های نظامی را خارج کند. من نمی خواهم وارد این دعواها شوم اما من و سناتور لیندزی گراهام پیش بینی کرده بودیم که نیروهای ما افزایش خواهند یافت ولی اشتباه کردیم.

جان مک کین افزود: ما نیازمند یک راهبرد قوی و محکم هستیم . ما باید نیروهای نظامی بیشتری را درعرصه ی میدانی داشته باشیم ، ما باید افرادی را به عنوان پایشگران هوایی پیشتاز در اختیار داشته باشیم تا درباره ی کارآمدی حملات هوایی(برضد داعش) به ما گزارش کنند.
سناتور جان مک کین افزود: هفتاد و پنج درصد ماموریت های عملیاتی درحالی به پایگاههای خود بازگشتند که حتی یک سلاح خود را هم شلیک نکردند، علت این امر این است که ما هیچ کس را در عرصه ی میدانی نداریم که اهداف متحرک را شناسایی کند. ما از جنگ ویتنام درس گرفتیم و من در این باره صحبت خواهم کرد. ما در ویتنام دریافتیم که اگر شما راهبرد درستی نداشته باشید در این صورت کارایی نیروی هوایی شما به حداقل خواهد رسید. ما باید پایشگران هوایی پیشتاز داشته باشیم، ما باید نیروهای ویژه داشته باشیم، ما باید عملیات های بیشتری مثل عملیات ویژه موفق درسوریه داشته باشیم. ما باید راهبرد داشته باشیم. هیچ راهبردی وجود ندارد. هرکسی که می گوید راهبرد وجود دارد من آماده ام تا بشنوم که این راهبرد چیست؟

سناتور ارشد عضو مجلس سنای آمریکا گفت: ما شاهد گزارش های وحشتناک در تدمر هستیم ، آنها افراد را اعدام می کنند و اجساد شان را در خیابان ها رها می کنند اما رئیس جمهور آمریکا می گوید بزرگترین دشمنی که ما داریم تغییرات اقلیمی است!

در ادامه ی این مصاحبه ، باب شیفر مجری سی بی اس پرسید: رئیس جمهور آمریکا شکست های اخیر را شکست های فنی یا چیزی شبیه به همین عبارت، توصیف کرد. در آمریکا هیچ اشتیاقی برای اعزام شمار زیادی از نظامیان آمریکایی به داخل عراق وجود ندارد. آیا در نهایت اعزام نیروهای آمریکایی ضرورت پیدا خواهد کرد؟ آیا این مسئله تهدیدی برای امنیت ملی ما است؟
سناتور جان مک کین گفت:اول از همه باید گفت که شمار زیادی از آمریکایی ها بر این باورند که ما باید تعداد بیشتری نظامی آمریکایی در عرصه ی میدانی عراق داشته باشیم ، آنها نمی گویند که مثلا تیپ هوابرد هشتاد و دوم در عراق حضور داشته باشد بلکه می خواهند که چندین هزار نظامی آمریکایی در عراق باشند تا ما بتوانیم ماموریت هایی را انجام دهیم که من برای شما تشریح کردم. قطع کردن سر افراد تاثیر زیادی روی افکار عمومی مردم آمریکا داشته است و باید هم تاثیر داشته باشد. همانطور که گفتم پایشگران هوایی پیشتاز و نیروهای ویژه باید باشند و آموزش و تجهیز نیروها هم باید صورت گیرد. هم اکنون این شبه نظامیان شیعه که ما در زمان افزایش نیروهای نظامی آمریکا در عراق، با آنها می جنگیدیم، مشغول نبرد هستند.

جان مک کین در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: برنده ی نهایی در کل این مناقشه داعش نیست، بلکه ایران است. این ایران است که اکنون کنترل چهار کشور را در دست دارد و می تازد.
پاسخ جان مک کین باعث شد تا باب شیفر به موضوع هسته ای ایران هم اشاره کند و بگوید:
تاثیر این مسئله در روابط بر سر توافقنامه ی هسته ای با ایران چیست؟ آیا در نهایت این توافقنامه کار خوبی است یا بد است؟

جان مک کین گفت: فکر می کنم اگر توافقنامه ی خوبی بدست آید خوب خواهد بود اما هنری کیسینجر و جرج شولتز در یادداشتی در وال استریت ژورنال نوشتند که آمریکا از تلاش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای به سمت به تاخیر انداختن دستیابی ایران به سلاح هسته ای حرکت کرده است! البته ما وقتی که همچنان می شنویم آیت الله(خامنه ای) و دیگران می گویند که هیچ بازرسی از تاسیسات نظامی در کار نخواهد بود و تحریم ها فورا باید برداشته شوند در این صورت است که می گویم که دو روایت کاملا متفاوت می شنویم. من خشنودم که دست کم کنگره ی آمریکا قصد دارد در این زمینه نقش آفرینی کند و بحث و گفتگو داشته باشد و تصمیم بگیرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار