شهرکرد؛

لانه گزینی و تخمگذاری سه گونه پرنده کمیاب

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری از لانه گزینی و تخمگذاری سه گونه پرنده کمیاب در تالاب بین‌المللی گندمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد، شهرام احمدی با بیان اینکه زادآوری گونه‌های موجود در تالاب بین‌المللی گندمان از دو گونه در سال 92 به 16 گونه در سالجاری افزایش یافته است، گفت: برای نخستین بار، سه گونه پرنده کمیاب اکراس سیاه، کفچه نوک و لک لک سیاه در این تالاب، لانه گزینی و تخم گذاری کرده اند.

به گفته وی؛ بر اساس آخرین سرشماری، تاکنون 10 قطعه اکراس سیاه، 4 قطعه کفچه نوک و یک قطعه لک لک سیاه در تالاب بین‌المللی گندمان رصد شده است.

احمدی با اشاره به ویژگی های ظاهری اکراس سیاه افزود: هر دو نوع نر و ماده این پرنده کاملا شبیه بوده و جثه بزرگ، منقار سیاه، دراز و خمیدگی رو به پایین و برنده، رنگ قرمز لاکی بخش کوچکی از پرهای پشت سر، و سفیدی پرهای نزدیک شانه از نشانه های ظاهری این پرنده کمیاب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: لک لک سیاه هم پرنده‌ای با طول حدود 95 سانتیمتر، رنگ سیاه براق با جلای زرشکی و سبز، سفیدی سطح شکمی، منقار و دور چشم و پاهای سرخ رنگ، تکزی و دیر انس است که به تنهائی یا دسته جمعی مهاجرت می‌کند.

احمدی همچنین گفت: کفچه نوک نیز از پرندگان بزرگ آبزی و پا دراز از راستهٔ لک لک سانان و خانوادهٔ اکراسان با پر و بالی سفید رنگ و پاهائی بلند به رنگ سیاه و منقاری بزرگ، صاف و کفگیر مانند به رنگ سیاه براق می‌باشد که خط‌های عرضی چروک مانندی بر روی قسمت باریک آن نقش بسته و در آب‌های کم عمق به جستجوی غذا می‌پردازد.

تالاب بین‌المللی گندمان با 980 هکتار وسعت و با 2 هزار و 219 متر ارتفاع از سطح آب در شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختیاری، در نزدیکی تالاب بین‌المللی چغاخور و در فاصله 60 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

این تالاب از 10 تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهم‌ترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای تخمگذاری پرندگان مهاجر و اسکان دائم پرندگان بومی به شمار می‌رود که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی «لندن – 1352» به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.