اختصاصی باشگاه خبرنگاران؛

عاقبت استفاده از نرم افزارهای دوست یابی

در پی انتشار خبر"نرم افزارهای دوست یابی شیوه جدید کلاهبرداری سارقان اینترنتی"پلیس فتا جوابیه ای را در این خصوص صادر کرد و به سایت‌های فروش این نرم افزارها و بانک های عامل هشدار داد.

به گزارش سرویس فضای مجازی باشگاه خبرنگاران؛ در تاریخ سوم خرداد ماه سال جاری تیم تحریریه سرویس فضای مجازی در کندوکاوی تامل برانگیز به موضوعی بر خورد که در شبکه های اجتماعی واکنش های زیادی را به دنبال داشت.


به تازگی در دنیای مجازی تبلیغ برنامه‌ای با عنوان نرم افزار دوست یابی گسترش پیدا کرده است که در ازای مبلغی این نرم افزار را به شما ارائه می‌دهند و هر سایتی نیز ادعا می‌کند که نرم افزار خود اصل است، نکته قابل تامل در مورد این تبلیغات و سایت‌ها این است که در برخی از همین سایت‌ها شمار دانلود را بیش از ۵۰۰۰ معرفی کرده‌اند و با تیترهای جذاب و تحریک کننده سعی در کلاهبرداری و اخاذی از کاربران دارند.

با رصد این سایت‌ها متوجه شدیم که این نرم افزار به اصطلاح دوست یابی‌‌ همان «Truecaller» است که با شیوه‌های مختلف سعی در شکار افرادی دارند که به راحتی فریب می‌خورند. این نرم افزار در حقیقت یک نرم افزار رایگان است که آن طور که گفته می‌شود عمل نمی‌کند و کارایی لازم را نداشته و نمی‌تواند از طریق اسم شماره را در اختیار کاربر قرار دهد.


پلیس فتا در مورد نرم افزارهای دوست یابی هشدار جدی داد

و حالا در پی انتشار این گزارش،پلیس فتا به عنوان یکی از نهاد های مسئول در حوزه فضای مجازی در مورد چگونگی سرقت اطلاعات شخصی از سوی نرم افزارهای دوست یابی با تائید خود کاربران ونیز اتصال سایت های فروش این نرم افزارها به درگاه های بانک های عامل کشور گفتگویی را انجام داده‌ایم:

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فضای مجازی باشگاه خبرنگاران در خصوص تهدیدات نرم افزار‌های دوست یابی گفت: متاسفانه عدم دقت کاربران در هنگام نصب این قبیل نرم افزار‌ها باعث می‌گردد تا این نرم افزار‌ها به بخش‌های مختلفی از اطلاعات ذخیره شده در گوشی تلفن همراه دسترسی داشته باشند.

سرهنگ دوم مهندس علی نیک نفس با توجه به گستردگی نرم افزارهای دوستابی افزود: ویژگی مشترک این گونه نرم افزار‌ها شناسایی کاربران بر اساس محدوده جغرافیای و GPS و یا لیست تلفن همراه کاربران می‌باشد.

وی ادامه داد: کاربران با نصب این گونه نرم افزار‌ها بدون توجه به درخواست مجوز نرم افزار، برای دسترسی به بخش‌های مختلف گوشی‌های هوشمند، اطلاعات شخصی و مهم خود را در معرض سرقت اینگونه نرم افزار‌ها قرار می‌دهند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائو سایبری پلیس فتا ناجا بیان کرد: عدم آشنایی کاربران به زبان اینگلیسی باعث می‌گردد تا هنگام نصب نرم افزار‌ها بدون توجه به متن درخواستی آن‌ها مجوز‌های درخواستی را تایید کرده و اجازه دسترسی این نرم افزار‌ها به اطلاعات و حریم خصوصی گوشی همراه خود بدهند.

سرهنگ نیک نفس یاد آور شد: این نرم افزار‌ها با مجوز دریافتی از کاربران شروع به جستجوی دفترچه تماس کاربران و شماره‌های ذخیره شده بر روی گوشی هوشمند کرده و آن‌ها را به سرور مرکزی خود منتقل می‌کنند تا از این اطلاعات بهره برداری کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا تاکید کرد: این مجوز‌ها هرچند از سوی کاربر اجازه داده می‌شود ولی ناخواسته است، چراکه عدم آشنایی کاربران با زبان باعث تایید آن شده است.

وی افزود: اگر کاربران بدانند که با این اجازه دسترسی به نرم افزار‌ها چه اطلاعاتی از آن‌ها واکشی می‌شود، حتما این دسترسی را نخواهند داد و در صورت اجباری بودن از نصب نرم افزار مورد نظر خودداری خواهند کرد.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا به کاربران توصیه کرد: حتما قبل از نصب هرگونه نرم افزار، اقدام به تحقیق و بررسی در مورد آن نرم افزار داشته باشند تا در کنار مزایای آن با خطرات و تهدیدات احتمالی آن نرم افزار آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کاربران برای تهیه نرم افزار‌های مورد نیاز خود از اینترنت بهره می‌گیرند ادامه داد: کاربران توجه داشته باشند که هرنوع نرم افزاری را از اینترنت دانلود و نصب نکنند و حتما از سایت‌های معتبر، نرم افزارهای خود را تهیه نمایند، چراکه بسیاری از سایت‌های ارائه دهنده نرم افزار‌ها، نرم افزارهایی را برای دانلود گذاشته‌اند که می‌تواند همراه آن‌ها نرم افزارهای مخرب یا جاسوسی دیگر دریافت و نصب گردد.

نیک نفس درخصوص اینکه برخی از کاربران بر این باورند که نرم افزار‌های سایت‌های فروش اپلیکیشن‌های عنوان شده که از درگاه‌های پرداخت آنلاین بانک‌ها استفاده می‌کنند، مجاز و قانونی هستند گفت: اینکه کسب و کارهای اینترنتی از درگاه‌های پرداختی بانکی استفاده کنند نشانه مجاز بودن آن سایت نمی‌باشد، چراکه مجوز کسب و کارهای اینترنی منوط به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی است که از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیک صادر می‌شود.

پلیس فتا در مورد نرم افزارهای دوست یابی هشدار جدی داد


سرهنگ نیک نفس افزود: حتی سایت های دارای نماد اعتماد الکترونیک گاها مرتکب تخلف می شوند و محصولاتی را در سایت های خود عرضه می کنند که مجوز عرضه آنها را ندارند.

پلیس فتا در مورد نرم افزارهای دوست یابی هشدار جدی داد

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیر ی از جرائم سایبری پلیس فتا ادامه داد:متاسفانه برخی از سایت های دارای نماد اعتماد الکترونیک درگاه های بانکی خود را اجاره می دهند و یا سایت آنها کاربر محور است و هر محتوایی که از سوی کاربران بر روی سایت تحت عنوان تبلیغات یا آگهی گذاشته می شود قابلیت فروش دارد و این امر باعث می گردد که اقلام غیرمجاز از سوی کاربران برای فروش در سایت ها عرضه گردد. 

قطعا اینگونه سایت‌ها مرتکب تخلف شده و برخورد های قانونی با آنها از سوی مرکزتوسعه و تجارت و پلیس فتا به عنوان ضابط قضائی صورت خواهد گرفت.


پلیس فتا در مورد نرم افزارهای دوست یابی هشدار جدی داد

وی درخصوص وظیفه بانک ها در قبال این سایت ها نیز خاطرنشان کرد: بانک‌ها بر اساس تعهداتی که از کسب و کارهای اینترنتی یا شرکت‌های خدمات الکترونیک طرف قرارداد می گیرند باید با این پدیده برخورد کنند و کنترل و نظارت لازم را اعمال کنند که این امر می تواند راهی برای حذف خدمات درگاه ها و حتی طرح شکایت به مراجع قضایی باشد.

گزارش: محمد الماسی  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار