بیماری‌های مزمن نقش مهمی در گسترش سل داشته است

تغییر سبک زندگی مردم جوامع مختلف و گسترش بیماری‌های مزمن و تغییر ماهیت این بیماری‌ها، نقش بسیار مهمی در گسترش موارد سل به ویژه سل فعال و مقاوم به دارو داشته است.

حمد سراوانی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: بیماری سل از سالیان دور به عنوان یکی از عوامل مهم ابتلا و مرگ و میر در سراسر جهان شناخته می‌شد و درحال حاضر نیز این بیماری همچنان شیوع بسیار بالایی دارد. 

وی با اشاره به اینکه برخی از عوامل موجب فعال شدن موارد سل نهفته و شکست روش‌های درمانی شده است،‌تصریح کرد: به طور عمده بیماری‌های مزمن و برخی از عفونت‌های نو پدید و باز پدید در خطرناک شدن دوباره سل نقش داشته‌اند. 

سراوانی تاکید کرد: تغییر سبک زندگی مردم جوامع مختلف و گسترش بیماری‌های مزمن و تغییر ماهیت این بیماری‌ها، نقش بسیار مهمی در گسترش موارد سل به ویژه سل فعال و مقاوم به دارو داشته است. 

وی یاد آور شد: ابتلا برخی از بیماری‌ها نظیر سرطان‌ها، لوسمی، نارسایی‌های حاد و مزمن کلیوی، برخی از نارسایی‌های تنفسی و گوارشی و همچنین گسترش بیماری ایدز و بیماری‌های خود ایمنی، از جمله مهمترین دلایل گسترش موارد سل فعال در جهان بوده است. 



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.