آبادان؛

آبادان معبر ورود اعلامیه‌های حضرت امام خمینی (ره) بود

حاج علی پارسا یکی از انقلابیون قدیمی شهرستان آبادان است که در دوران انقلاب فعالیت‌های چشمگیری را از خود در شهرستان آبادان ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران آبادان؛ پارسا گفت :انقلابیون آبادانی نقش بسیار مهمی در امر انتقال بیانات امام خمینی (ره) به داخل کشور داشتند.

برخی بیانات امام بصورت مکتوب و برخی بیانات بصورت نوا را حتی برخی بصورت شفاهی وارد آبادان می شدند سپس در آبادان تایپ و به میزان محدود کپی و به سایر نقاط کشور منتقل می‌شد.

او گفت: جالب است که بدونید یکی از کسانی که در آوردن سخنرانی‌های امام خمینی (ره) از نجف به آبادان نقش بسیار مهمی داشت آقای مقتدایی استاندار فعلی خوزستان است.

آقای مقتدایی برخی مواقع با جاسازی اعلامیه‌های امام خمینی (ره) در بسته بندی‌های خرما، آنان را وارد آبادان می‌کرد.

 به گفته پارسا انقلابیون از هر شگردی برای مخفی کردن اعلامیه‌های حضرت امام (ره) استفاده می‌کردند.

او در پاسخ به این سوال که چرا آبادان یکی از مناطق مهم انتقال اعلامیه‌های امام خمینی (ره) به داخل کشور بود گفت: حضور سه روحانی مقتدر به نام‌های مرحوم حجت الاسلام جمی، مرحوم آیت الله قائمی و مرحوم ایت الله دهدشتی  و فعالیت چشمگیر انان در این زمینه و نیز اهمیت فرهنگی شهرستان آبادان در پیش از انقلاب و علاوه بر انان آهمیت اقتصادی بندر آبادان به عنوان بزرگترین بندر صادرات فرآورده‌های نفتی کشور، که اهمیت این شهرستان را دو چندان می‌کرد و نیز حاکمیت فرهنگ صنعتی در این شهرستان از عوامل مهم فعالیت انقلابیون در انتقال سخنرانی‌های امام خمینی (ره) بود .

محمد منبری دیگر انقلابی آبادانی بود که  فعالیت‌های زیادی در دوران انقلاب زیر نظر مرحوم حجت الاسلام و المسلمین جمی داشت.

منبری می‌گوید: آبادان به دلیل شرایط خاص فرهنگی خود یکی از معبرهای مهم ورود اعلامیه‌های امام خمینی (ره) به داخل کشور بود.

به گفته وی اعلامیه‌های امام خمینی و سخنرانی‌های وی وارد آبادان می‌شد و در آبادان در تکثیر و علاوه بر توزیع در سطح شهر به سایر نقاط کشور ‌نیز ارسال می‌شد.

منبری با بیان اینکه عمده فعالیت‌های نیروهای انقلابی زیر نظر مرحوم حجت الاسلام جمی انجام می‌شد گفت: حاج اقا جمی شدیدا زیر نظر ساواک بود و ساواک همه تحرکات وی را رصد می‌کرد.

حاج آقا جمی پیش نماز مسجد امام هادی(ع) در لین ده احمد آباد بود و این مسجد در کنار مسجد امام صادق آبادان مرکز تحرکات نیروهای انقلابی بود.

 وی می‌گوید: یک روز نیروهای ساواک وقت نماز ظهر و عصر به داخل مسجد هجوم اوردند و نماز گذاران را از مسجد بیرون کردند.

نیروهای ساواک گفتند که لازم نیست نماز جماعت بخوانید. هر کسی نماز خودش را بخواند و بعد شروع کردند به تجسس در مسجد و به دنبال اعلامیه‌های امام می‌گشتند.

حاج آقا جمی هم با خونسردی کامل شروع کرد به نماز خواندن و کوچکترین اعتنایی به تحرک نیروهای ساواک در مسجد نداشت. حاج آقا منبری که از قبل از انقلاب تا کنون مغازه لباس فروشی داشته و دارد می‌گوید: من اعلامیه‌های امام را در لابلای لباس‌ها جاسازی و بسته بندی، سپس و به سایر شهرها ارسال می‌کردم.

او می‌گوید: اعلامیههای امام که از آبادان به سایر نقاط به ویژه تهران ارسال می‌شد در همان شهرها تکثیر و در بین مردم توزیع می‌شد.

او می‌گوید: تعداد زیادی از بازاریان و نیروهای شاغل در پالایشگاه در این امر همکاری و فعالیت داشتند. و همین امر ‌آبادان را  به یکی از مراکز عمده ورود اعلامیه‌های امام خمینی (ره) به داخل کشور کرده بود.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.