مسعود عسگری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

بیماری اعتیاد ناشی از ناآگاهی جامعه است/پیشگیری از اعتیاد عزم ملی را می‌طلبد

کارگردان مجموعه آموزنده «دو روی سکه» از ناآگاهی جوانان و خانواده نسبت به معضل خطرناک اعتیاد گفت.

ر
مسعود عسگری کارگردان تلویزیون در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران، بیان کرد: طرح چهار چوب اصلی مجموعه «دو روی سکه» از من بود ولی نویسنده آن احسان جوانمرد است. در واقع تفکر و ایده ساخت این مجموعه را از وقتی با نوجوانان مبتلا به اعتیاد صحبت کردم گرفتم از کمپ‌های محل‌ نگهداری معتادان نیز بازدید کردم و با مسئولان و معتادان این مراکز نیز به صحبت پرداختم.ستاد مبارزه با مواد مخدر و گروه اجتماعی شبکه پنج در این امر به گروه کمک کردند.

وی افزود: چیزی که بسیار کم به آن توجه شده است بحث پیشگیری از ابتلا به اعتیاد است. آگاهی دادن و آموزش مهارتهای زندگی از مسائلی است که به آن‌ها توجه نشده است همین آموزش و آگاهی از عوامل پیشگیرنده است.

خانواده یا آگاهی نداند و یا اگر دارند با سهل‌انگاری و بی‌توجهی نسبت به شرایط روحی و فکری فرزندانشان با آن‌ها برخورد می‌کنند.

بسیاری از این معتادان به دلیل عدم آگاهی خود یا خانواده‌شان به دام اعتیاد افتاده‌اند و ما در این موضوع فقر داریم و بی‌توجهیم.

عسگری در ادامه با اشاره به ورود مواد مخدر صنعتی به کشور گفت: زمان زیادی است مواد مخدر صنعتی وارد کشور شده است و تا ما از وارد‌کنندگان و قاچاقچیان عقب هستیم وقتی یک ماده مخدر صنعتی «شیشه» وارد کشور می‌شود تا ما متوجه شویم و بخواهیم جلوی ورود آن و اعتیاد را بگیریم طیف وسیعی را درگیر می‌کند و تازه متوجه می‌شویم که شیشه چه خطراتی دارد. این مسائل از این ناشی می‌شود که ما آموزش ندیده‌ایم پیشگیری ما در قالب آموزش مهارت‌های زندگی مثل واکسن عمل می کند واکسنی که ما برای تزریق آن اقدام نمی‌کنیم.

کارگردان «دو روی سکه» تاکید کرد: همانطور که وزیر کشور گفته است بیماری اعتیاد جدی و خطرناک است و دریچه‌های ورود و در دسترس قرار گرفتن مواد مخدر از مکان‌هایی است که ما تا بحال نسبت به آن مکان‌ها اطمینان داشتیم. مثل دانشگاه که خیلی از دانشجویان ما به خاطر بیدار و سر حال ماندن در شب احتمال از آن استفاده می‌کنند و نتیجه کوتاه مدت می‌بینند و با نا آگاهی به مصرف ادامه می‌دهند و به اعتیاد مبتلا می‌شوند نظیر این اتفاقات در باشگاه‌های ورزشی برای پرورش اندام و آرایشگاه‌های زنانه برای لاغری می‌افتد. بسیاری از بانوان، به منظور لاغری، قرص و موادی را مصرف می‌کنند که در آن‌ها مخدر شیشه استفاده می‌شود. این اعتیادها هم به دلیل ناآگاهی مردم جامعه رخ می‌دهد.

وی با اشاره به قدرت «نه» گفتن به عنوان راهی موثر برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد: مهارت‌ نه گفتن و انتقاد صحیح و درست یا بی‌مناسب از میان هم‌ سن و سالان را باید تقویت کرد و از باور غلط استفاده از داروهای لاغری و اینکه من معتاد نمی‌شوم باید پرهیز کرد، وقتی والدین با جوانان دوست صمیمی باشند بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

عسگری با بیان اینکه مجموعه به شکل اپیزودیک است، ادامه داد: در هر قسمت از این مجموعه به یک موضوع پرداخته می‌شود. سعی شده که با یک پکیج جذاب و تصویری مخاطب را از این قضیه آگاه کنیم و کنار خودمان نگه‌داریم.

این کارگردان با اشاره به عوامل و بازیگران فیلم گفت: در پخش نمایشی مجموعه افشین نخعی، مجید حاجی‌زاده، شبنم معززی، داریوش سلیمی و آزاده ریاضی و امیر حسین مدرس (مجری-بازیگر) و در بخش‌های مختلف از حضور هنرمندان، بازیگران و کارشناسان این حوزه دعوت کرده‌ایم در بخش مستند با مبتلایان به بیماری اعتیاد پرداخته‌ایم و ما به ازای آنچه در تصویر آورده می‌شود از زبان معتادان می‌شنویم.

وی در خصوص دعوت از بازیگران مهمان در این مجموعه گفت: از بازیگرانی مثل علی اوسیوند و شیوا خسرو‌مهر دعوت شده که قرار است در یک بحث بدون شعار اصل مطلب بیان شود. هم‌چنین دکورهای جذاب و متنوعی داریم که مخاطب از نظر بصری با آن‌ها ارتباط بر قرار می‌کند.

عسگری همچنین افزود: هزار صفحه تحقیق بجز تحقیقات تصویری حاصل کار ما را تولید کرد. این برنامه شیوه جدید و فصل نو در نگاه به معضل مواد مخدر است. تمام بخش‌ های این برنامه مثل دانه‌های تسبیح با یک رشته مهم متصل هستند. ما معتقدیم هر چه به این مقوله پرداخته شود کم است ضمن اینکه آگاهی دادن‌ها باید به روز باشد.

وی با ابراز خرسندی از بازتاب این مجموعه در میان مردم گفت: خوشبختانه برخورد مردم با این مجموعه بسیار خوب بوده و با وجود اینکه ساعت برنامه ظهر است ولی دیده شده و نظرات مطلوب و مثبت بوده است.

این کارگردان عنوان کرد: در گذشته وقتی اشخاصی مواد مخدر سنتی استفاده می‌کردند تغییرات ظاهری در فیزیک و چهره نشان می‌داد که آن‌ها اعتیاد دارند اما با ورود و مصرف مواد مخدر صنعتی آثار ظاهری این مواد تا سال‌ها خود را نشان نمی‌دهد و ممکن است با افرادی بسیار شیک و نرمال ارتباط داشته باشد ولی پی به اعتیاد او نبرد. این تاثیرات دیر رخ می‌دهد و باید گفت ورود مواد مخدر صنعتی فاجعه است.

عسگری ادامه داد: فاجعه توّهم‌زا بودن این مواد به قدری است که شخص معتاد به همسرش و به خانواده شک دارد و به نوامیس خود رحم نمی‌کند. گزارش‌هایی از جنایت‌های افراد معتاد به مواد مخدر صنعتی رسیده عده زیادی از آن‌ها توهم خیانت همسر را داشته و خانواده را به کشتن داده‌آند مواد مخدر چه به شکل سنتی و چه صنعتی هویت و حمّیت فرد و خانواده را از بین می‌برد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار