کرمان؛

باغات جنوب کرمان در معرض نابودی است

رييس سازمان جهاد كشاورزي جنوب استان كرمان گفت : هشت هزار هكتار از باغات ليموترش اين منطقه بر اثر آفت جاروك جادويي از بين رفته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمان، سيد يعقوب موسوي در جمع خبرنگاران گفت: آفت جاروك جادويي ليموترش از سال 1371 در منطقه شروع شد به نحوي كه هم اكنون تمام باغات ليموترش از بين رفته است.
  
وي با اشاره به اين كه ليموترش يك درخت اقتصادي است گفت : ليموترش در بيشتر فصول سال ميوه مي دهد و از سوي ديگر قيمت بالاي اين محصول موجب اقتصادي شدن آن شده است.  

وي اضافه كرد: آفت جاروك جادويي يك بيماري ويروسي بوده و تنها راه مقابله با آن مبارزه با ناقل و سوزاندن درختان آلوده است.  

رييس سازمان جهاد كشاورزي جنوب كرمان گفت : با توجه به آفت جاروك جادويي در منطقه - واريته مقاوم در برابر اين بيماري به عنوان "پرشين لايم " جايگزين درختان بومي مي شود و اميدواريم تا اواخر سال جاري تكثير و توليد اين نهال را براي جايگزيني داشته باشيم.
  
وي تصريح كرد: هنوز منشاء بيماري جاروك با وجود تلاشها و آزمايش هاي صورت گرفته - شناخته نشده است.
  
موسوي گفت : جاروك جادوگر ابتدا از جنوب خليج فارس وارد شهرستان ميناب شد و جنوب استانهاي فارس و كرمان را آلوده كرد. 

وي افزود: نهال پرشين لايم در محيط هايي كه اين آفت وجود داشته - دچار آفت جاروك جادوگر نشده و به بنا بر مقاومت آن سعي شده تا اين نهال جايگزين درختان بومي شود. 

آفت جاروك در مرحله نخست سرشاخه هاي درخت ليموترش را به صورت جارو درآورده و پس از مدتي درخت را خشك مي كند. 

سازمان جهاد كشاورزي جنوب كرمان مستقل از مركز استان فعاليت مي كند و در هفت شهرستان زير پوشش آن شامل جيرفت - فارياب - عنبرآباد- رودبار جنوب - كهنوج - منوجان و قلعه گنج سالانه بيش از چهار و نيم ميليون تن انواع محصولات توليد مي شود. 

انتهای پیام/گ


برچسب ها: آفت ، کرمان ، باغات ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.