لاریجانی:

ساماندهی منابع آب از اولویت‌های برنامه ششم توسعه است

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: وزارت نیرو باید طرح‌های ساماندهی وضع منابع آبی کشور را تهیه کند تا در تدوین برنامه ششم توسعه لحاظ شود.

ساماندهی منابع  آب از اولویت‌های برنامه ششم توسعه استبه گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه (10 خردادماه) در تالار امام‌علی(ع) بخشداری کهک استان قم با تبریک ایام ماه شعبان، گفت: بهره‌برداری از فاز اول مجتمع آبرسانی شهدای بخش کهک را به مردم این منطقه تبریک می‌گویم و از زحمات کارکنان وزارت نیرو و دست اندرکاران این طرح تشکر می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بهره‌ برداری از مجتمع آبرسانی شهدای بخش کهک مشکل کمبود آب روستاهای این منطقه را رفع می‌کند و امیدوارم مشکل تمامی روستاها در این زمینه رفع شود.

لاریجانی افزود:‌ تردیدی نیست که استان قم از نظر منابع آبی در وضعیت خوبی قرار ندارد به همین دلیل تدابیری برای انتقال آب از مناطق دیگر به این استان اندیشیده شد.

وی گفت: از مقام معظم رهبری که دستور تامین آب روستاهای کشور را داد، تشکر می‌کنم.

رئیس نهاد قانون‌گذاری افزود:‌ با تکمیل سد کوچه ری که در مراحل پایانی پروژه ساخت قرار دارد مشکل کمبود آب شهرها و روستاهای استان قم حل می‌شود البته باید به تذکراتی در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب توجه کرد.

لاریجانی با اشاره به دیدار اخیر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با مقام معظم رهبری افزود: در این دیدار مقام معظم رهبری روی موضوع صرفه‌جویی تاکید داشتند و باید دقت کرد که صرفه‌جویی به معنای استفاده درست از منابع است و در حال حاضر آب یکی از منابع محدود بوده که باید در مصرف آن دقت‌های لازم صورت گیرد.

رئیس قوه مقننه افزود: البته علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف منابع آبی باید تدابیر دیگری نیز اندیشیده شود و کسانی که سهم بیشتری در مصرف آب دارند باید هزینه آن را پرداخت کنند.

لاریجانی ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی اقدامات خوبی در زمینه مهار آب‌های مرزی صورت گرفته است البته اینگونه کارهای زیر بنایی نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان دارد و مقام معظم رهبری نیز با موافقت با برداشت منابع مالی از صندوق توسعه ملی کار آبرسانی به روستاهای کشور را تسهیل کردند که امید است دولت نیز هماهنگی‌های لازم را در این زمینه انجام دهد.

وی با تشکر از اقدامات وزارت نیرو در زمینه توجه به مشکل کمبود آب افزود: برای مشکل کمبود آب باید تدابیر بلندمدت نیز اندیشیده شود به دلیل اینکه مسئله کمبود آب در کشور جدی است.

رئیس نهاد قانونگذاری در این رابطه افزود: باید به موضوع الگوی کشت توجه جدی شود و وزارت نیرو با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه طراحی‌های لازم را انجام دهند.

لاریجانی با اشاره به کاهش سطح آب‌های زیرزمینی در استان قم گفت: باید با برنامه‌ریزی از هدررفت آب جلوگیری شود و مجلس نیز در این زمینه توجه جدی خواهد کرد تا ساماندهی لازم در این امور صورت گیرد.

رئیس مجلس با اشاره به هدر رفتن 30 درصد از منابع آبی کشور افزود: نکته دیگر موضوع تاسیسات و لوله‌های فرسوده در صنعت آب است که باید از راه فروش آب و سرمایه‌گذاری زمینه نوسازی لوله‌های آب فراهم شود تا با این کار از هدر رفتن آب جلوگیری شود.

لاریجانی افزود: وزارت نیرو باید طرح‌هایی را آماده کند تا در تدوین برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور به موضوع کمبود آب توجه شود.

وی افزود: شیرین کردن آب و سرمایه‌گذاری در این زمینه از نکات مهم برای جلوگیری از کمبود آب بیشتر در کشور ضروری است و باید با اقدامات لازم در این زمینه و ساماندهی وضعیت آب که یکی از اولویت‌های برنامه ششم توسعه است، از ایجاد مشکل جلوگیری کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: امیدوارم با کمک مردم و مسئولان و صرفه‌جویی در مصرف آب زمینه تامین آب بخش‌های تولیدی فراهم شود.

گفتنی است در این مراسم قائم مقام وزیر نیرو، استاندار قم و مسئولان استانی و مردم بخش کهک استان قم حضور داشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار