بیرجند؛

مبارزه با آفت‌های کرم خراط و سوسک سرشاخه در شهرستان فردوس، یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مدیر جهاد کشاورزی فردوس با بیان اینکه باغات و درختان میوه همه روستاهای کوهپایه ای فردوس به کرم خراط و سوسک سرشاخه خوار آلوده است، افزود: برای مبارزه کامل با این آفت ها به یک میلیارد تومان اعتبارنیاز است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ مهمیز با اشاره به آلوده شدن هزار و 50 هـکتار از درختان میوه شهرستان فردوس به آفت های کرم خراط و سوسک سرشاخه گفت: زرد آلو، گیلاس، گلابی، سیب، بادام و گردو بیـشترین درختان خسارت دیده از این آفت‌هاست.

وی با اشاره به اینکه باغات و درختان میوه همه روستاهای کوهپایه‌ای فردوس به کرم خراط و سوسک سرشاخه خوار آلوده است، افزود: برای مبارزه کامل با این آفت‌ها به یک میلیارد تومان نیاز است.

وی تصریح کرد: آفتهای کرم خراط و سوسک سرشاخه خوار برای اولین بار در سال 76 در شهرستان فردوس مشاهده شد که با تشدید خشکسالی اکنون بیش از هزار هکتار از باغات فردوس آلوده شده است و خسارت زیادی را به باغ ها وارد کرده است.
 
مدیر جهاد کشاورزی فردوس خاطرنشان کرد: هرس درختان ، کاشت تله با استفاده از پیاز یا دیگر محصولاتی که گل سفید دارند و آبیاری به موقع درختان از جمله عواملی است که جهاد کشاورزی برای کند کردن روند گسترش کرم خراط و سوسک سرشاخه خوار انجام داده است.

مهمیز گفت: برای مبارزه با این آفتها ، همچنین باید شاخه‌های آلوده به موقع هرس شود و با توجه به اینکه در روستاهای گرفتار آفت درختان میوه، افراد بالای 60 سال سن زندگی می کنند این کار به موقع انجام نمی‌شود .

مدیر جهاد کشاورزی فردوس همچنین یادآور شد: فعالیت و تخم گذاری آفتهای کرم سرشاخه خوار و خراط با توجه به شرایط آب و هوایی از اردیبهشت تا اواخر مرداد است.

شهرستان فردوس 8 هزار و 700 هکتار باغ دارد که هزار و 50 هکتار آلوده به آفتهای کرم خراط و سوسک سرشاخه خوار است.
 
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پرویز طاهری
۱۵:۵۴ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
با سلام
بهترین راه حل برای مبارزه با تمام آفت‌های درخت رو می‌دونم ولی حیف تو ایران بعد اینکه توسط خارجی ها تایید بشه ارزش داره