جهانگیری در مراسم رونمایی از سامانه چکاوک:

نمی‌توان انتظار زیادی از حوزه دولت برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی داشت

معاون اول رییس جمهور گفت: یکی از محدودیت‌های اصلی بنگاه‌های اقتصادی، محدودیت منابع مالی است و با توجه به مشکلاتی که دولت به دلیل تحریم‌ها و کاهش بهای نفت با آن مواجه است، نمی‌توان انتظار زیادی از حوزه دولت برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی داشت.

نمی‌توان انتظار زیادی از حوزه دولت برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی داشتبه گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری عصر امروز (سه شنبه) در مراسم رونمایی از سامانه چکاوک بانک مرکزی با تبریک عید بزرگ و میلاد خجسته منجی عالم بشریت و گرامیداشت یاد امام خمینی(ره)، از زحمات دست اندرکاران بانک مرکزی بدلیل طراحی و اجرای سامانه‌های الکترونیکی قدردانی کرد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به ارائه گزارشی در خصوص سامانه‌های الکترونیکی در یکی از جلسات اخیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهار داشت: موضوع سامانه‌های الکترونیک به عنوان یکی از راهکارهای دقیق و علمی برای پیشگیری از تخلفات، تسهیل امور مالی و شفاف سازی مورد بررسی قرار گرفت و مسئولین قوای سه گانه حاضر در جلسه از این اقدام مهم بانک مرکزی تقدیر کردند.

وی ادامه داد: نظام بانکی کشور بار سنگینی که برای پیشبرد توسعه بر دوش دارد، نیازمند ابزارها و فناوری‌های نوین است و مطمئنم با بکارگیری این ابزارها بسیاری از مشکلات که هم اکنون مسئولین و کارکنان بانک‌ها و نیز مردم را آزار می دهد از میان برداشته خواهد شد.

جهانگیری همچنین با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای استقرار و اجرایی کردن 9 سامانه الکترونیکی تا پایان سال 94 خاطرنشان کرد: مطمئناً بعد از استقرار این سامانه‌ها، نظام الکترونیکی قابل قبولی در بانک‌ها اجرا خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به رونمایی از سامانه چکاوک و مزایای استفاده از این سامانه در امور مربوط به چک گفت: چک یک ابزار و وسیله مهم مالی برای تسهیل امور تجاری و معاملاتی است و هرچه بتوانیم امنیت و اعتماد در زمینه چک را افزایش دهیم، از مسائل و تبعات منفی چک کاسته خواهد شد.
معاون اول رییس جمهور با ابراز امیدواری نسبت به اینکه سامانه چکاوک بتواند بخش زیادی از دغدغه‌ها در خصوص چک را برطرف سازد، به یکی دیگر از سامانه‌های بانک مرکزی برای ردیابی نقل و انتقالات ارزی کشور اشاره و تصریح کرد: یکی از مشکلات همواره این بوده که ارز اختصاص یافته به وارد کنندگان کالاها قابل ردیابی و پیگیری نبوده است و دولت قادر نبود که بداند آیا در قبال ارزی که اختصاص داده، کالایی وارد شده یا نه که هم اکنون با فعال شدن این سامانه ردیابی مشکلات مربوط به ردیابی و پیگیری ارز برطرف شده است.

 جهانگیری بانک مرکزی را پیشتاز در اجرای دولت الکترونیک توصیف کرد و گفت: دولت به صورت جدی به دنبال اجرای کامل برنامه‌های دولت الکترونیک است و برای تسهیل امور و آسایش بیشتر مردم بر این موضوع تمرکز کرده ایم.

وی در ادامه از بانک مرکزی به عنوان یکی از نهادهای اصلی همکار در زمینه کاهش تورم قدردانی کرد و افزود: البته برقراری نظم و انضباط که در نظام مالی دولت رخ داد و عدم استفاده از منابع بانک مرکزی که مورد تاکید رییس جمهور بود نیز کمک شایانی برای کاهش تورم بود.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم ورود کشور به دوره رونق اقتصادی،‌ لازمه تحقق این امر را تامین منابع مالی دانست و گفت: یکی از محدودیت‌های اصلی بنگاه‌های اقتصادی، محدودیت منابع مالی است و با توجه به مشکلاتی که دولت به دلیل تحریم‌ها و کاهش بهای نفت با آن مواجه است، نمی‌توان انتظار زیادی از حوزه دولت برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی داشت.

جهانگیری با بیان اینکه انتظار داریم مدیران بانکی کشور در زمان نیاز دولت هرچه در توان دارند به صحنه بیاورند گفت: از نظام بانکی این انتظار را داریم که راهکاری پیدا کنند تا در همین شرایط تحریم بتوانیم از منابع خارجی برای تامین سرمایه در گردش واحدهای اقتصادی استفاده کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نظام بانکی کشور امروز با مشکلاتی همچون بدهی های معوق، کمبود سرمایه و بدهی دولت به بانک‌ها مواجه است خاطرنشان کرد: دولت از بدهی‌های خود به سیستم بانکی آگاه است و در لایحه رفع موانع تولید ظرفیت‌های خوبی دیده شده تا دولت بتواند بدهی‌های خود را پرداخت کند.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: در سال 94 باید راهکارهایی پیدا کنیم که نظام بانکی بتواند در جهت کمک به تامین مالی بنگاه های اقتصادی و رونق اقتصادی کشور گام‌های اساسی بردارد و باید کاری کنیم تا سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی تامین شده و ظرفیت‌های آنها فعال گردد.

وی یکی دیگر از جهت گیری‌های دولت برای رسیدن به رونق اقتصادی را توسعه صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی عنوان کرد و افزود: بانک مرکزی باید راه هایی برای تبادلات مالی با کشورهای هدف صادرات پیدا کند تا در زمینه تبادلات خارجی به دلار و یورو وابستگی نداشته باشیم.

 جهانگیری همچنین با تاکید براینکه بانک مرکزی باید در زمینه ضمانت‌نامه‌های لازم و تامین وام صادرات گام‌های جدی بردارد اظهار داشت: صندوق توسعه ملی مکلف شده در بانک‌هایی که قرار است از صادرات حمایت کنند،‌ سپرده گذاری نماید تا اعتبارات لازم در اختیار این بانک‌ها قرار گیرد.

در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از تندیس سامانه چکاوک (سامانه چک و اسناد وصولی کاغذی) رونمایی شد و معاون اول رییس جمهور از نمایشگاه سامانه‌های الکترونیکی بانک مرکزی بازدید کرد و با توضیحات کارشناسان در جریان جزئیات و نحوه عملکرد این سامانه‌ها در جهت ارتقاء امنیت و تسهیل امور بانکی و معاملاتی قرار گرفت.

نظارت موثر بانک مرکزی، امکان رهگیری لحظه ای وضعیت چک‌های اشخاص، اتصال برخط به اطلاعات و سوابق مشتریان، ابلاغ سریع چک های برگشتی، سریع تر شدن فرایند تسویه چک و شفاف سازی و امکان نظارت متمرکز بر نحوه و حجم تبادل چک های اشخاص از جمله دستاوردهای اجرای سامانه چکاوک می باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار