رئیس انستیتو پاستور کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

دستیابی به دانش فنی واکسن‌های نوترکیب/ ایران در تولید واکسن‌های حیاتی هم پای جهان شد

رئیس انستیتو پاستور کشور با اشاره به در اختیار داشتن دانش فنی تولید بیش از 5 قلم واکسن حیاتی و نوترکیب در کشور، این موفقیت را از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی ایران برشمرد.

مصطفی قانعی، رئیس انستیتو پاستور ایران به مناسبت سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی و در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگارانتاکید کرد: ‌به پشتوانه  انقلاب اسلامی ایران و علی الخصوص حمایت‌های امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری در طول 35 سال گذشته و پس از تلاش های فراوان هم اکنون ایران به دانش فنی در تولید واکسن‌های نوترکیب و مجموعا همه واکسن‌های حیاتی که توسط سازمان بهداشت جهانی(W.H.O) سفارش شده، دست یافته که واکسن‌های نوترکیب هپاتیت، واکسن ضد سلB.C.G، واکسن ام. ام. آر(M.M.R) و واکسن آنفلوآنزا از جمله این اقلام هستند که دانش فنی در تولید همگی این واکسن‌ها در کشورمان موجود است. 
 
وی همچنین با اشاره به قدمت یکصد ساله انستیتو پاستور کشور و موانع مختلف پیش روی آن در دوران قبل از انقلاب افزود: در آن دوران علی رغم تلاش‌های متعدد دانشمندان برتر و بنام کشورمان از جمله پروفسور شمسی، اما در خصوص تولید واکسن همچنان موانع بسیاری و عمدتا به دلایل سیاسی در دوران قبل از انقلاب، پیش روی پیشرفت‌های کشورمان بوده و این در حالی است که امروزه و با حمایت ویژه مقام معظم رهبری و در نتیجه راه اندازی سایت ویژه تولید واکسن تحت عنوان مرکز تولیدی تحقیقات انستیتو پاستور کشور، برای نخستین بار واکسن‌های هپاتیت در این مجموعه به تولید و به درجه تامین نیاز داخلی و نزدیک به صادرات رسید. 

مصطفی قانعی در ادامه گفت: ‌امروزه در کل دنیا به غیر از 3 الی 4 کشور، تمام داروهای نوترکیب و واکسن‌های نوترکیب به صورت وارداتی تامین می شوند، در حالیکه کشور ما از جمله کشورهایی است که علم و توانمندی تولید این داروها و واکسن‌ها را نیز در اختیار دارد و نمونه بارز آن داشتن 30 دانشمند برتر در این زمینه است، که پس از انقلاب اسلامی برای فراگیری دانش فنی تولید چند واکسن میانی راهی کوبا شده و سپس به کشورمان بازگشتند. 





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار