باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

شریان‌های قلب همیشه به آنژیوگرافی احتیاج ندارند

آنژیوگرافی اقدامی برای پیدا کردن انسداد عروق کرونر است تا از سکته قلبی جلوگیری کند، ولی متاسفانه بعضی از متخصصان قلب و عروق گاهی بی دلیل تجویز می‌کنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ آنژیوگرافی عروق کرونر قلب روشی است که با استفاده از لوله‌های نازک جریان خون قلب را مورد بررسی قرار می‌دهند تا از سکته‌ قلبی جلوگیری شود.

محمودی متخصص قلب و  عروق در مورد مضرات این روش درمانی گفت: آنژیوگرافی یکی از روشهای تصویربرداری برای تشخیص مسیر طبیعی جریان خون درون شریان‌ها است.
برای انجام آنژیوگرافی عروق کرونری معمولا یک بی حسی کوچک روی ناحیه دست یا پا روی شریان سمت چپ و راست که این اقدام از طریق سوزنهایی به نام تیمل انجام شده است به  وسیله وایو (لوله‌های خیلی نازک) داخل عروق کرونر هدایت می‌شود.

نکاتی که باید در آنژیوگرافی رعایت شود

در همین راستا محمودی متخصص قلب و عروق ادامه داد: برای تصمیم گیری برای آنژیوگرافی دو مسئله وجود دارد:

برای عروق کرونر از یکسری روشهای غیر تهاجمی استفاده می‌شود از جمله: تست ورزشی، اسکن قلب، استرس اکو که با این روش‌ها متوجه استعمال عروق کرونر می‌توان شد.

همچنین در روش دوم افراد با مواجهه علائمی نظیر: تنگی دریچه قلب، فشار شریان ریه و... باید مستقیما برای انجام آنژیوگرافی و باز کردن عروق اقدامات لازم صورت بگیرد.

وی گفت: این اقدامات جهت مطالعه بر روی فشارهای داخلی قلب، فشار شریان ریه، بطن راست و دهلیز راست برای اندازه گیری میزان برون ده قلب صورت می‌گیرد.

بعد آنژیوگرافی باندی به دست بیمار بسته می‌شود
به گفته پزشکان بعد از انجام آنژیوگرافی اقدامات زیر را باید انجام داد که شامل:
بعد از انجام آنژیوگرافی باندی به دست بیمار بسته می‌شود که بعد از 3 الی 4 ساعت باز شده و تا 48 ساعت از انجام حرکات شدید در ناحیه مچ منع می‌شود و در افرادی که از ورید پا استفاده شده باید یک یا چند ساعت روی تخت استراحت کنند تا خونریزی صورت نگیرد و تا 48 ساعت از خم کردن پا خود داری کنند. همچنین اگر علائم افت فشار و خون مردگی در ناحیه‌ای مشاهده کردند باید به پزشک مراجعه کنند.

عواملی که باعث تنگی عروق کرونر می‌شود

فاکتورهایی که باعث تنگی عروق کرونر می‌شود به عواملی شامل: 
ژنتیک: افرادی که در خانواده از این بیماری رنج می‌برند باید بیشتر مراقب سلامت خودشان باشند.
مصرف سیگار و فشار خون که به عنوان فاکتور خطر عمل می‌کند.

دیابت که متاسفانه در جامعه روز به روز بیشتر می‌شود.

چربی خون که یکی از عوامل مستعد کننده تنگی عروق کرونراست.

بیماری‌هایی که زمینه ژنتیک دارند و از نظر فراوانی درصد کمی به خود اختصاص می‌دهد.

آنژیوگرافی به صورت مداوم هرگز

در پایان اگر شرایط عروق کرونر کاملا نرمال باشد 5 تا 10 سال برای بیمار اتفاقی نمی‌افتد و دیگر نیاز به بررسی ندارد مگر اینکه حادثه‌ای رخ بدهد. ولی در مواردی که تنگی‌هایی روی عروق کرونر کامل از بین نرفته باشد این تنگی‌ها باید بررسی مجدد شود و نیاز به تکرار آنژیوگرافی است اما در کل آنژیوگرافی به صورت مداوم مچ و درست نمی‌باشد.


گزارش از فاطمه میرزائی 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار