تبریز؛

مجتمع رفاهی فرش بافان در تبریز احداث می شود

عضو هیئت ریسه اتاق بازرگانی تبریز خاطر نشان کرد: مجتمع خدماتی ، رفاهی و تفریحی برای خانواده بزرگ فرش بافان در منطقه ارم تبریز کلنگ زنی می شود که این محل دارای امکانات گسترده ای خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از تبریز؛ اسماعیل چمنی ، امروز در نشست مشترک فعالان صنعت فرش آذربایجان شرقی و مدیران دولتی گفت: خانواده بزرگ فرش دستباف آذربایجان شرقی باید به وحدت و انسجام برسد تا مشکلات حل شود و در این راستا اتاق بازرگانی نیز تمام تلاش خود را‌ به کار خواهد بست.

وی یادآور شد: در آستانه روز جهانی صنایع دستی قرار داریم و رکن صنایع دستی نیز فرش است و امیدواریم هفته صنایع دستی و فرش در کشور ایجاد شود.

وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی در زمینه فرش دستباف خود را نشان می دهد و یکی از مشکلات اساسی که عدم اشتغال است می تواند با ظرفیت فرش دستباف حل شود.

وی افزود: با هزینه 10 میلیون تومانی امکان اشتغال یک فرد در صنعت فرش دستباف ایجاد می شود و این در حالی است که در سایر صنایع باید 20 برابر این میزان برای اشتغال هزینه شود.

چمنی فرش بافان را هنرمندان برجسته دانست و گفت: متاسفانه برخی فرش بافان از این هنر خود شادمان نیستند و به آن افتخار نمی کنند و این در حالی است که بزرگان هنر فرش همگی فرش باف بوده اند.

وی یادآور شد: در شورای شهر در جهت حمایت از فرش و تولید کنندگان این زمینه مصوبی گذارنده شده که بدهی فرش بافان تا 10 میلیون تومان بخشوده می‌شود.

عضو شورای شهر تبریز یادآور شد: کسانی که دارای کارت قالی بافی هستند از بخشودگی بدهی به شهرداری در هر زمینه ای می توانند برخوردار شوند و مراجعات زیادی به شهرداری در این مورد می شود.

عضو هیئت ریسه اتاق بازرگانی تبریز خاطر نشان کرد: مجتمع خدماتی ، رفاهی و تفریحی برای خانواده بزرگ فرش بافان در منطقه ارم تبریز کلنگ زنی می شود که این محل دارای امکانات گسترده ای خواهد بود.

فرش بافان فقیر تقویت شوند

قره باغی از تولید کنندگان فرش دستباف تبریز  با اشاره به سابقه 50 ساله خود در زمینه تولید فرش گفت: فرش های تولیدی خود را با شناسنامه عالی و با استفاده از رنگ های طبیعی و گیاهی تولیدکرده ایم.

وی ادامه داد: حمایت از قشر پائین فرش بافان و تقویت آنان یک مطالبه و خواسته است که باید صورت گیرد و استفاده از کارافتادگان راهنما نیز باید صورت گیرد.

وی با بیان اینکه استادکاران طراح فرش باید تجلیل شده و به کار گرفته شوند، گفت: در راستای حمایت از آنان می‌توان از خدمات مشاوره ای آنان بهره جست.

وی ادامه داد: قالی بافان در زمینه خرید مصالح اولیه فرش بافی نیازمند مشاوره و راهنمایی هستند تا بازار کار فرش توسعه کمی و کیفی پیدا کند.

بهره گیری از مشاوران با تجربه از زیان دهی فرش بافی جلوگیری می کند

عباس جدیری ، از طراحان قالی نیز معتقد است: در حال حاضرگرایش به نقشه های فرش های ماشینی در بافت فرش های دستی رو به افزایش است که این امر قابل قبول نیست و باید گرایش به صنعت فرا دستی فرش بافی صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: هزینه هایی که در زمینه تولید فرش صورت می گیرد در برخی موارد با شکست در فروش مواجه می شود که مشاوره گرفتن از افراد با تجربه قبل از فرش بافی صورت گیرد.

جمعیت تولید کنندگان فرش در حال کاهش است

اسماعیل باباپور ، از تولید کنندگان و بافندگان فرش باف تبریز  با اشاره به جمعیت فعلی فرش بافان در تبریز و شهرهای اطراف گفت: در حال حاضر جمعیت فرش بافی به شدت در حال کاهش است و شیب این کاهش به طرف فرش های بزرگ است .

وی گفت: بافت تابلو فرش در میان هنرمندان فرش دستباف از حالت هنری به تجاری و سفارش مشتری تبدیل شده است و این امر با رویکرد گذشته که بیشتر هنر محور بوده است متفاوت است.

گفتنی است در این جلسه مقرر شد تا از فرش بافان فعال و با سابقه شهر تبریز تجلیل شود.

سیابانی ، مدیر کل فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی نیز در این جلسه به تشریح فعالیتهای این اداره کل در زمینه آموزشهای فرش بافی پرداخت.

رحیم اردلان ، مدیر کل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی نیزدر این جلسه به تشریح اقدامات حمایتی تامین اجتماعی در زمینه بیمه قالی بافان پرداخت.


انتهای پیام/د 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.