اظهاراتی هماهنگ با چاشنی بدعهدی؛

آیا فروپاشی نظام تحریم‌ها منوط به بازرسی‌های سرزده است؟

در حالی که مذاکرات ايران و طرف غربی برای دستيابی به توافق نهايی ادامه دارد، مساله بازرسی خارج از چارچوب از تاسيسات نظامی مانع یکی از پرانتزهای باز در جریان مذاکرات است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران  معاون وزارت خارجه آمریکا اخیرا در اظهارات خود در نشست جهانی کميته يهوديان آمريکا پیرامون مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: "ضرب الاجل تعیین شده به سرعت به ما نزدیک می‌شود و ما همچنان بر سر بسیاری از موضوعات اساسی با هم اختلاف داریم، اگر درباره برخی مسائل کلیدی به آنچه که دنبالش هستیم نرسیم، احتمالا در زمان تعیین شده به توافق نهایی نخواهیم رسید."

وی در ادامه افزود، "ایران باید با بازرسی‌های سرزده موافقت کند تا نظام تحریم‌ها علیه این کشور نیز به مرور زمان برچیده شود." بیشتر

 براساس بیانیه سوئیس که در فروردین ماه ایران و قدرت‌های بزرگ به آن رسیدند و  چارچوب توافق جامع را فراهم می‌کند، به طور اصولی با اجرای پروتکل الحاقی موافقت کرد.

در حالی که مذاکرات ايران و طرف غربی برای دستيابی به توافق نهايی ادامه دارد، مساله بازرسی خارج از چارچوب از تاسيسات نظامی مانع یکی از پرانتزهای باز در جریان مذاکرات است.

آیا رفع تحریم‌های ایران منوط به بازرسی‌های سرزده است؟

۱۴۷ کشوری دیگر وجود دارند که پروتکل الحاقی را امضا کرده که نام امریکا و روسیه نیز در این میان قرار دارد، هرچند برخی‌ از آنها از جمله آمریکا ضمانت‌هایی برای اطمینان از خدشه‌دار نشدن امنیت ملی در جریان بازرسی‌ها دارند؛ درخواستی که ایران هم دارد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته بود: "در بسیاری از کشورهای دیگر هر از گاهی، وقتی دلیلی موجه داشته باشیم خواستار دسترسی به مراکز نظامی می شویم، چرا ایران نه؟ اگر دلیلی برای ارائه درخواست دسترسی داشته باشیم، چنین خواهیم کرد، و ایران به طور اصولی باید با این موافقت کند."

شاید منظور مدیرکل انرژی اتمی از کشور دیگر، نمونه‌ موردیِ کشوری چون عراق است که تحریم‌های شدید علیه این کشور توسط سازمان ملل و آمریکا در کنار امکان اشغال مجدد این کشور توسط نیروهای ناتو موجب شد عراق قانع شود بازرسان سازمان ملل را راه دهد، اگرچه برنامه عراق با ایران کاملا متفاوت هست اما آنچه که از مشاهده و مطالعه موارد مختلف بر می‌آید این است که حتی در صورت اجازه تمام و کمال بازرسی از مراکز هسته‌ای و نظامی هم به آژانس داده شود، بازهم پرانتزهایی چون بهانه جویی‌های متعدد غربی‌ها فشار کشورهایی چون اسرائیل و اعراب در جهت کمک به این بهانه‌ها نکاتی‌ است که هیچ گونه ضمانت اجرایی را برای برخورد صادقانه غربی‌ها با برنامه هسته‌ای ایران فراهم نمی‌کند.

نمونه این امر در بازرسی از پارچین مشهود است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران منتشر  اعلام کرده که ایران به توافق ژنو پایبند بوده و اطلاعاتی در خصوص یکی از دو موضوع باقی‌مانده ارائه کرده اما درخواست بازدید از پارچین همچنان ادامه دارد.

آیا رفع تحریم‌های ایران منوط به بازرسی‌های سرزده است؟

بهروز کمالوندی در ارتباط با بازدید از مراکز نظامی پارچین میگوید: ما معتقدیم که آنها نباید بیش از این مساله فعالیت‌های گذشته ایران را پیگیری کنند بلکه این مساله باید بسته شود به عنوان مثال آنها در سایت پارچین یک بار 4 مورد و بار دیگر 7 یا 8 مورد نمونه‌برداری کردند و آنها در این 12 سال همکاری ایران با آژانس با این همه دسترسی‌ها و اطلاعات خودشان بالاخره باید به یک جمع‌بندی برسند.بیشتر

این در حالیست که رهبر معظم ایران اعلام کرد که ایران اجازه هیچگونه بازرسی از مراکز نظامی و یا مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای خود را تحت هر توافقی با قدرت‌های جهانی نمی‌دهد.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان درباره دانشمندان و بازرسی از مراکز نظامی گفت: در این باره دیدگاه‌هایی را‌ از قبل مطرح کرده ‌بودیم و مقام معظم رهبری هم تاکید کردند و ما هم در این باره تاکید کردیم و قرار شد راهکارهای دیگری برای حل و فصل‌ آن بررسی شود.

سید عباس عراقچی پیش در این رابطه مطرح کرده بود: دسترسی به مراکز غیرهسته ای که شامل مراکز نظامی هم می تواند باشد، طبق پروتکل الحاقی شرایط خاص خود را دارد.، برای نمونه برداری‌های محیطی در یک دسترسی مدیریت شده است و این با آنچه در یک بازرسی یا بازدید از مراکز نظامی یا بازدید از یک مرکزی در ذهنمان هست که بیشتر یک مشاهده میدانی است، کاملا تفاوت دارد.بیشتر 

این در حالی است که بسیاری از مسئولین هشدار در مورد بدعهدی و فاصله گرفتن از منطق مذاکره از سوی غربی‌ها را بارها یادآورشده‌اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز  پیش از این در دانشگاه افسری امام حسین(ع) فرمودند: اجازه هیچگونه بازرسی از هیچ‌یک از مراکز نظامی داده نخواهد شد/ اجازه نمی‌دهم از دانشمندان هسته‌ای و فرزندان عزیز این ملت بازجویی کنند.بیشتر

گزارش از سوگند سلیمانی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار