کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

ایران بهشت سرمایه‌گذاران دلال صفت

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: ایران بهشت سرمایه‌گذاران دلال صفت است بطوری که کمترین میزان مالیات از مردم دریافت می‌شود.

مهدی پازوکی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد کلان گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت: یکی از سالم‌ترین راه‌های اداره امور کشور آن است که منبع اصلی درآمدهای دولت مالیات باشد.
 
پازوکی ادامه داد: مشکل ما در بحث مالیات، قانون مالیاتی نیست بلکه مسئله، سازمان‌دهی سیستم اجرای وصول مالیات است چرا که سیستم مالیاتی کشور سنتی و قدیمی می‌باشد.
 
وی ادامه داد: علی‌رغم آنچه که در دنیای پیشرفته و صنعتی اتفاق می‌افتد و سازمان‌دهی اطلاعات صحیح از طریق IT صورت می‌گیرد و مالیات اخذ می‌شود، در ایران سیستم مالیاتی سنتی رواج دارد به همین سبب فرار مالیاتی بی‌نهایت بالا در کشور مشاهده می‌شود و می‌توان گفت یکی از بالاترین فرارهای مالیاتی در دنیا را داریم.
 
پازوکی افزود: طبق آمارهای اعلام شده حدود 25 درصد GDP کشور فرار مالیاتی می‌باشد اگر فرض شود GDP ایران هزار میلیارد دلار باشد 25 درصد آن معادل 250 میلیارد دلار است که این مبلغ حتی بیشتر از بودجه کشور می‌باشد.
 
وی گفت: به عقیده من ایران بهشت سرمایه‌داران دلال صفت است و کمترین میزان مالیات از مردم دریافت می‌شود.
 
وی تصریح کرد: برای مثال یک طلافروش از یک استاد دانشگاه با وجود درآمد بالاتر مالیات کمتری را پرداخت می‌کند.
 
پازوکی گفت: بنابراین اگر بحث مالیاتی در اجرا ساماندهی شود خیلی از کلاهبرداری‌ها و دلالی‌ها متوقف می‌گردد ما می‌توانیم با هماهنگ کردن سیستم اطلاعاتی، استفاده از دستاوردهای بشری و برخورد علمی در بحث مالیات موفق عمل کنیم.

وی تصریح کرد: اگر مدیریت سنتی باشد مشاهده می‌شود اقدامات فرار مالیاتی بیش از پیش شود و در حال حاضر میل به سرمایه‌گذاری به سمت حوزه‌های علمی خود از اقدامات فرار مالیاتی است.
 
پازوکی در پایان تأکید کرد: لازمه داشتن سیستم مالیاتی جامع و کارا، تغییر روش مدیریتی است چرا که نمی‌توان با مدیریت سنتی یک جامعه توسعه یافته را اداره کرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار