تداوم کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در بازار

فزونی عرضه نسبت به تقاضا دلیل اصلی کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در 8 ماه گذشته است.

به گزارش گروه بازار   گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، فزونی عرضه بر تقاضا را مهمترین دلیل تداوم کاهش قیمت‌ اوراق تسهیلات مسکن در ماه‌های اخیر عنوان کرد.

گزارش‌های آماری از وضعیت قیمت اوراق تسهیلات مسکن در اردیبهشت ماه 94 حاکی از آن است که روند نزولي قيمت اوراق بر مبناي قيمت ميانگين ماهانه در این ماه نیز ادامه داشته است.

کمترین قیمت اوراق تسهیلات مسکن مربوط به تسه 8909 با قیمت 30 هزار تومان،و بیشترین قیمت بین تسه ها مربوط به 9401 و 9402  با قیمت 74 و 75 هزار تومان بوده است.

ميانگين قيمت ماهانه اين اوراق كه در شهريور ماه 93 به رقم بي سابقه 95 هزار تومان رسيده بود، از مهرماه گذشته روند نزولي خود را به صورت مستمر ادامه داده است به گونه‌ای كه ميانگين قيمت معاملاتی اين اوراق در ارديبهشت ماه 1394 به 71 هزار تومان رسيده است.

در هشت ماه گذشته بيش از 4 هزار ميليارد تومان تسهيلات مسكن توسط بانك مسكن در فرابورس عرضه شد كه از اين حجم، تنها 3 هزار و 200 ميليارد تومان توسط مردم مورد استفاده قرار گرفته و همین كاهش نسبي تقاضا در مقايسه با عرضه اوراق، سبب كاهش قيمت اين اوراق شده است.

البته اوراق تسهيلاتی كه طي اين دوره توسط بانك مسكن در بازار عرضه شده اما توسط مردم استفاده نشده است، ممكن است در ماه‌های آينده توسط مردم مورد استفاده قرار بگيرد كما اينكه در سال گذشته براي مدتی تقاضا از عرضه پيشی گرفت و اوراق استفاده نشده ماه‌های قبلی، طي آن دوره توسط مردم مورد استفاده قرار گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار