مدیر کل دفتر حفاظت سید و شکار محیط زیست:

بهبود وضعیت مناطق قرق اختصاصی شکار در 3 استان کشور

افزایش مطالبه ضرر و زیان گونه‌های حیات وحش، اطفای حریق مناطق حفاظت شده، ممنوعیت ساخت و توزیع سلاح‌های شکار و واگذاری قروق اختصاصی به مردم، از جمله عملکرد‌های حوزه حفاظت سید و شکار اعلام شد.

مهریان// مدیر حوزه حفاظت سید و شکار عملکرد خود را ارائه کردبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ تیموری مدیر کل دفتر حفاظت سید و شکار گفت: مطالبه ضرر و زیان گونه‌های حیات وحش کشور طی 10 روز آینده به ادارات کل محیط زسیت استا‌ن‌ها برای اجرا ابلاغ خواهد شد و این مطالبه دو ویژگی مهم از جمله دربرگیری کلیه گونه‌های حیات وحش کشور و افزایش ضرر و زیان مطالبه بعضی از گونه‌های حیات وحش را دارد.

وی گفت: نسبت به ضرر و زیان دوره قبل، قیمت‌ گذاری‌ها با نظر کارشناسان و خبرگان محیط زیست و استانداران انجام شده و برای اجرا به ادارات ابلاغ می‌گرد، به طوریکه یوزپلنگ 100 میلیون و پلنگ 80 میلیون تومان قیمت گذاری شده که البته طبقه بندی گونه‌ها بر این قیمت گذاری دخیل شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در پایان سال 93 در خصوص واردات و صادرات گونه‌های جانوری و گیاهی و حتی اجزای آن‌ها گفت: توافقاتی با اداره کل مرزبانی ناجا و گمرک فرودگاه‌های کشور و ستاد مبارزه با کالاهای قاچاق انجام شده که طبق آن هرگونه ورود و خروج به کشور بدون هماهنگی و مجوز محیط زیست انجام نخواهد پذیرفت و انجام آن جرم آشکار است.

تیموری در بحث قرق های اختصاصی گفت: براساس قوانین شکار و صید سازمان می تواند خارج از مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست اختیار حفاظت از این مناطق مشخص شده را به افراد حقیقی و حقوقی واگذار کند که در استان های یزد و کرمان و سمنان حدود 5منطقه مشخص شده و در اختیار مردم همان منطقه قرار گرفته که شاهد بهبود وضعیتشان بوده ایم.



تیموری همچنین نقل و انتقال داخلی گونه‌ها از باغ وحش را نیز با مجوز محیط زیست مقدور دانست.

تیموری با اشاره به اطفای حریق در مناطق حفاظت شده محیط زیست که حدود 10 درصد را شامل می‌شود، گفت: پیش بینی، پیش گیری و اطفای حریق در این مناطق جزو برنامه کاری این سازمان است و برای حفاظت 10درصد از مراتع و جنگل های حفاظت شده محیط زیست در سال 94 برنامه ای در نظر گرفته شده که طبق آن اقدام به بومی سازی آن مناطق کرده ایم.

وی گفت: طبق این برنامه استان های لرستان،‌ گلستان، مازندران، فارس و ایلام طبق مکاتبه انجام شده با استانداران آمادگی لازم جهت مانور آتش سوزی و اطفای آن در هفته آینده خواهند داشت.

تیموری ادامه داد: براساس اعتبارات مامورین محیط زیست را به ابزارهای شخصی اطفای حریق چون روت فایر، آتش کوب، بیل و ... تجهیز کرده ایم که حدود 18 الی 19 استان کشور در 2سال اخیر دچار حریق شدند.

وی خبر داد: سازمان محیط زیست با ستاد بحران کشور و ستاد نیروهای مسلح در وزارت کشور توافق نامه ای را امضا کردند که طبق آن 10درصد مناطق حفاظت شده اگر دچار حریق شوند، ستاد کل نیروهای مسلح موظف به اطفای حریق از طریق امکانات و تجهیزات در دسترس خود دارند که از 17 همین ماه این دستورالعمل بر عهده آنها قرار گرفته شده است.

وی در خصوص بند 191 برنامه پنجم که در طول دهه های اخیر بی سابقه بود گفت: طبق توافقی که با نیروهای مسلح و وزارت دفاع انجام شده ساخت و توزیع سلاح های شکاری در داخل کشور ممنوع اعلام شده و برای حمل سلاح های شکاری بایستی مجوز حمل آن مطابق با قوانین محیط زیست باشد.

تیموری همچنین به توافق انجام شده با صنعت هوایی اشاره کرده و افزود: سازمان محیط زیست مجاز به استفاده از پهبادها بدون تقبل هزینه در مناطق تحت پوشش خود به مدت یک سال می‌باشد.

مدیر کل حفاظت صید و شکار در خصوص مراکز تکثیر و پرورش که با هدف تکثیر و پرورش،‌ راهسازی و شکار که اگر بیش از 100هکتار باشد افزود: در این مراکز بررسی ها انجام شده مناطقی که هیچ بهره برداری انجام نداده‌اند پروانه شان ابطال و زمین ها اخذ گردیده است.

وی به استقرار تجهیزات اطفای حریق بر چند نقطه از جنگل های زاگرس و البرز اشاره کرد.

تیموری در پایان با اشاره به امر حیوان آزاری که در سیرک های حیوانی صورت می‌گیرد گفت: برنامه مدونی در خصوص عدم استفاده از حیوانات در سیرک انجام گرفته و طی جلسه ای که با 24تن از صاحبان سیرک انجام شده حدود 13نفر از آنها از دور خارج شده و حیوانات آنها به باغ وحش های مورد تایید سازمان انتقال داده شده  و 6مجموعه در شش ماه اول 94 مجوز فعالیتشان باطل شده و 3مجموعه باقی مانده دیگر از 6ماه اول تا آخر سال جاری طبق تعهد انجام داده تدابیری برای خروج حیوانات مجموعه خود منعقد کردند.

وی همچنین افزود: علی رغم دادن فرصت برای صاحبان سیرک جهت خروج حیوانات خود از مجموعه هیچ مجوزی برای ورود گونه های حیوانی جهت استفاده از سیرک به کسی داده نخواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.